امکان مشاهده هلال ماه با درخشندگی زیاد در شامگاه امشب

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان اینکه تولد هلال ماه در شامگاه روز سه‌شنبه بوده است، گفت: در این زمان امکان مشاهده این جرم آسمانی تنها در جنوب آمریکا و آمریکای جنوبی بوده و پیش‌بینی می‌شود ماه در شامگاه امشب قابل مشاهده باشد.

امکان مشاهده هلال ماه با درخشندگی زیاد در شامگاه امشب

به گزارش ۸دی، مسعود عتیقی، لحظه مقارنه و یا “تولد ماه” را در ساعت ۱۶ و ۱۷ دقیقه و ۴۸ ثانیه روز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت دانست و افزود: اگر به اولین غروب پس از مقارنه در شامگاه سه‌شنبه دقت شود و ضوابط علمی رؤیت هلال را در این شب بررسی کنیم، مشاهده می‌شود که شامگاه روز سه‌شنبه مصادف با ۲۸ شعبان و ماه‌های قمری ۲۹ یا ۳۰ روزه است.

وی ادامه داد: به همین دلیل از نظر علمی رؤیت هلال ماه پس از ۴ ساعت بعد از لحظه مقارنه نه تنها در ایران بلکه در هیچ یک از کشورهای همسایه، قاره آسیا و قاره‌های همجوار ما میسر نیست.

عتیقی با بیان اینکه در غروب روز سه‌شنبه هلال ماه تنها در آمریکای جنوبی و جنوب ایالت متحده قابل رؤیت بوده است، خاطر نشان کرد: ولی در شامگاه چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت شرایط خوبی برای مشاهده هلال ماه رمضان ۱۴۳۹ در کشور فراهم می‌شود؛ چراکه در این شامگاه سن هلال بیش از ۲۷ ساعت است و بیش از یک ساعت هلال در افق مکث دارد و امکان رصد آن وجود دارد.

این محقق نجومی، غروب آفتاب در روز چهارشنبه در تهران را در ساعت ۲۰ و ۲ دقیقه عنوان کرد و ادامه داد: زمانی که گفته می‌شود در شامگاه امشب هلال ماه رمضان قابل مشاهده است، به این معنی است که با قرار گرفتن در موقعیت غرب و شمال غرب از لحظه غروب خورشید به مدت یک ساعت فرصت داریم هلال ماه را جستجو کنیم.

به گفته وی در این لحظه فاز و طول کمان ماه بالا و جدایی زاویه ماه از خورشید بیش از ۱۵ درجه است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران خاطر نشان کرد: پیش‌بینی ما این است با توجه به اینکه ارتفاع هلال از افق ۱۰ درجه است، اگر افراد به‌ویژه در ارتفاعات و مناطقی که عاری از غبار و ذرات معلق در افق باشند، می‌توان انتظار داشت هلال رمضان ۱۴۳۹ را رؤیت کرد.

وی فاز ماه در لحظه رؤیت را تقریبا ۲.۰۲ درصد و طول کمان آن را ۱۵۱ درجه ذکر کرد.

عتیقی با تاکید بر اینکه طول کمان ۱۵۱ درجه، طول کمان زیادی محسوب می‌شود، اضافه کرد: دلیل این طول کمان زیاد و فاز بالای ماه، بالا بودن سن ماه است؛ چون در غروب روز سه‌شنبه این جرم زیبای آسمان قابل مشاهده نبوده است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با تاکید بر اینکه در غروب چهارشبه می‌توان هلال ماه را مشاهده کرد، یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود در شامگاه امشب ۲۶ اردیبهشت در سراسر کشور هلال ماه حتی با چشم غیر مسلح قابل مشاهده باشد.

وی اضافه کرد: گروه ویژه رؤیت هلال ماه انجمن آماتوری در طرح سراسری رؤیت هلال ماه ستاد استهلال در ارتفاعات استان تهران اقدام به رؤیت هلال ماه خواهد کرد و با ابزار و چشم غیر مسلح به جستجوی هلال ماه خواهد پرداخت و گزارش‌های آن ارائه می‌شود.

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه