رسایی: چرا با یک نقل قول دروغ، آبروی کشور را بردید؟/ زنگنه: نگفتم آقای روحانی گریه کرده است

اظهارات جنجالی وزیر نفت در جمع کارکنان وزارت نفت تأمل نمایندگان مجلس را بر انگیخت و باعث شدت تا زنگنه در پشت سرعت گیر سوالات نمایندگان مجلس من جمله رسایی قرار گیرد.

رسایی: چرا با یک نقل قول دروغ، آبروی کشور را بردید؟/ زنگنه: نگفتم آقای روحانی گریه کرده است

 به گزارش ۸دی نیوز به نقل از رجا نیوز، اظهارات جنجالی بیژن زنگنه وزیر نفت در جمع تعدادی از کارکنان وزارت نفت و طرح این ادعای دروغ که « آقای روحانی برای من (زنگنه) تعریف می کرد که یکی از وزرای پیشین نزد من آمد و گفت که من رفته‌ام امارات و خواهش کرده‌ام تا یک مقدار پول گرفتم و به ایران آوردم و آقای روحانی گفت وقتی این وزیر رفت من گریه کردم. که چرا کار کشور باید به جایی برسد که یک وزیر از شیخ اماراتی خواهش کند تا ۴ قران پول برای امور جاری کشور به ما بدهد.» باعث شد تا وی امروز در جمع نمایندگان حاضر شده و به سوالات آنها پاسخ دهد.

حجه الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در توضیح این سوال و با اشاره به اخطارهای برخی نمایندگان در اعتراض به طرح چنین سوالی در صحن علنی مجلس اظهار داشت:  در طول دو هفته اخیر تلاش زیادی شد تا این سوال ناموجه جلوه داده شود در حالی که این سوال مسیر قانونی خود را طی کرد؛ بنده برای برخی از دوستانی که علیه این سوال مصاحبه کرده بودند، توضیح دادم و آن‌ها هم حلالیت طلبیدند.

بر پایه خبری که تسنیم منتشر کرده است، این نماینده مجلس ادامه داد: برخلاف آن‌ چیزی که برخی رسانه‌ها القا می‌کنند ما به دنبال چوب لای چرخ دولت گذاشتن نیستیم. بنده و همکارانم به طرح این سوال نه از حب کسی و نه از بغض کسی اصرار داشتیم و تنها به این دلیل بود که با بیانات بیژن زنگنه آبرویی از کشور برده شده بود که ما به دنبال اصلاح آن هستیم؛ آیا حفظ عزت و آبروی کشور از وظایف وزیر است یا خیر و اگر وزیر در یک جلسه عمومی مطالبی را مطرح کرد که آبروی نظام جمهوری اسلامی را برد، آیا نباید این سخنان اصلح شود؟

رسایی برهمین اساس یادآور شد: من به دلیل اینکه گزارش کمیسیون انرژی رقیق شده و واقعیت در آن به صورت کامل نیامده است، می‌گویم که آقای زنگنه در یک جلسه عمومی که صوت و فیلم آن موجود است، پس از اینکه درباره صنعت نفت سخنانی گفت که هیچ کدام از آن‌ها هم درست نبوده، می‌گوید چند روز پیش آقای روحانی به من گفت: «یکی از وزرای پیشین نزد من آمد و گفت که من رفته‌ام امارات و خواهش کرده‌ام تا یک مقدار پول گرفتم و به ایران آوردم» و آقای روحانی گفت وقتی این وزیر رفت من گریه کردم. که چرا کار کشور باید به جایی برسد که یک وزیر از شیخ اماراتی خواهش کند تا ۴ قران پول برای امور جاری کشور به ما بدهد.

 وی افزود: این یک سیاه نمایی و در آستانه ۱۳ آبان هم مطرح شد، همچنین درباره استعفای آقای زنگنه هم که می‌گوید من نگفتم باید بگویم که آقای ربیعی وزیر کار گفته‌اند که آقای زنگنه تصمیم به استعفا دارند. در هر صورت این خبر و گریه آقای روحانی بیش از ۵۰۰ بار در رسانه‌های خارجی و داخلی کار شد. و تیتر یک برخی از همین روزنامه‌هایی شد که فردا می‌خواهند تیتر بزنند که رسایی و همکارانش مجلس را به هم ریختند درحالی که ما می‌دانیم امروز چه اتفاقی افتاد.

 رسایی خطاب به رئیس مجلس گفت: آقای رئیس این موضوع بیش از ۵۰۰ بار در رسانه‌های خارجی رسانه‌های اماراتی و بی‌بی سی، کارشد و “رو انداختن دولت قبل به شیخ امارات گریه روحانی را درآورد”، “کدام وزیر احمدی‌نژاد روحانی را به گریه درآورد”، “روحانی به خاطر پول گرفتن از امارات گریه کرد”، “گریه روحانی به خاطر بی‌پولی”، “ماجرایی که وزیر فاش کرد؛ پول گرفتن وزیر دولت قبل از امارات” و… از جمله تیترهایی بود که این رسانه‌ها از گریه روحانی زدند البته برخی از تیترهای رسانه‌های خارجی توهین به نمایندگان، رهبر و عزت جمهوری اسلامی است که من آن‌ها را از پشت تریبون مجلس نمی‌خوانم.

 این نماینده مجلس تأکید کرد: این‌ها فقط نمونه‌ای از ۵۰۰ خبری است که در سایت‌ها، شبکه‌های ماهواره‌ای، رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها، وبلاگ‌ها و… بازخوانی، تکرار و تیتر شد و دلیل اینکه چرا اصرار داشتیم این موضوع از پشت تریبون مطرح شود، همین است. یکی از وظایف وزیر حفظ مصالح و عزت ملی است و آیا اگر وزیر با اظهاراتش به مصالح ملی خدشه وارد کند و بهانه دست دشمن بدهد نباید مورد سوال قرار بگیرد؟

 وی خطاب به وزیر و نمایندگان مجلس گفت: آیا واقعا آقای روحانی در جلسه هیئت دولت گریه کرده است؟ آقای زنگنه در جلسه کمیسیون انرژی گفت که وزیر پیشین برای قرض کردن پول به امارت نرفته بلکه وزیر رفته بود پول خودمان را گرفته و آمده بود. من هم گفتم آقای زنگنه اگر وزیر پیشین پول خودمان را گرفته اینکه گریه ندارد پس چرا آقای روحانی در جلسه هیئت دولت گریه کرده است؟ اگر وزیر پول خودمان را گرفته است، باید به او گفت که وزیر با عزت دستت درد نکند که پول خودمان را گرفته‌ای.

 رسایی تأکید کرد: باید به چنین وزیری گفت که وقتی آن‌ها ما را تحریم کردند، دستت درد نکند که رفتی و پول خودمان را گفته‌ای و نرفته‌ای توافق نامه ژنو امضا کنید. بنابراین چرا آقای روحانی گریه کرده و چرا چنین فضاسازی ایجاد شد لذا در جلسه گفتم این موضوع اصلا گریه نداشت و اگر آقای روحانی در جلسه هیئت دولت گریه کرده است عذر بد‌تر از گناه است. و زنگنه هم گفت که این کار روزنامه‌ها است و آن‌ها شیطنت کردند بنده هم گفتم آقای زنگنه اگر کسی خلاف واقع گفته است چرا شما آن را منتشر کرده‌اید؟ اگر روزنامه‌ها این کار را کردند شما این تحریف را چرا تکذیب نکرده‌اید؟

 این نماینده مجلس تأکید کرد: این موضوع در رسانه‌هایی که رهبر انقلاب فرمودند این‌ها دشمنی آمریکا را بزک می‌کنند، تیتر شد و نوشتند که ما حاضریم از آمریکا پول قرض کنیم اما از عرب‌ها پول قرض نگیریم؛ بنابراین ببینید که پشت این نوشته‌ها چه چیزی است و معنی آن‌ها چیست. بنابراین حرف من این است که چرا آقای زنگنه این موضوعات را تکذیب و یا اصلاح نکرد و پس از اینکه این موضوع در کمیسیون مطرح شد من به وزیر گفتم که این موضوع را اصلاح کند اما باز هم وزیر نفت هیچ اقدامی انجام نداد.

 زنگنه: بنده نگفته‌ام که آقای رئیس جمهور در دولت گریه کرده

 در ادامه پس از سخنان رسایی، زنگنه گفت: جلسه‌ای در بزرگداشت شهید تندگویان برگزار شده بود که دوستان و هم‌دانشکده‌ای‌های وی آن را برگزار کرده بودند و بنده نیز در آن جلسه حضور یافتم و صحبت‌هایی کردم که یکی از صحبت‌های بنده این است که گفته‌ام با شعار نمی‌شود کشور را پیش برد بلکه باید با شعور و خرد کشور را پیش برد.

وی در همین زمینه ادامه داد: بنده در این جلسه گفته‌ام تا زمانی علی‌رغم بالا و پایین‌هایی که بود، جریان عمومی کشور رو به پیشرفت بود اما از سال ۸۴ به بعد وقفه‌ای ایجاد شد که نباید در گذشته سیر کنیم و افراطی‌گری همیشه باید محکوم شود.

 وزیر نفت در ادامه سخنانش به بخش دیگری از صحبت‌هایش در این جلسه اشاره کرد و گفت: بنده در این جلسه گفتم که یک روز پیش امیر قطر رفته‌ام و او به بنده گفته است که من به آنچه که شما در پارس جنوبی انجام می‌دهید، غبطه می‌خورم. دوباره باید کاری بکنیم که دیگران به ما غبطه بخورند. البته رهایی ما از مشکلاتی که برای کشور به وجود آمده با دعای خانواده‌های شهدا صورت گرفته که انشاءالله همه با هم در راه شهید تندگویان پیش برویم و صنعت نفتی داشته باشیم که دیگران حسرت ما را بخورند.

 زنگنه ادامه داد: بنده نگفته‌ام که آقای رئیس جمهور در دولت گریه کرده و نمی‌دانم که آقای رسایی این حرف‌ها را از کجا آورده است. بنده گفته‌ام که آقای روحانی چند روز پیش نکته‌ای به بنده گفته‌اند که بنده خیلی متاثر شدم که رئیس جمهور گفته است یکی از وزرای پیشین نزد بنده آمد و گفت که رفته‌ام امارات و مابقی قضایا.

 وی در همین زمینه ادامه داد: بنده نگفته‌ام که پول قرضی بوده است، بلکه پول خودمان را گرفته‌ام اما اینکه بخواهیم برای گرفتن پول خودمان خواهش کنیم، عزت نیست. پول خودمان برای خودمان است. این عزت نیست که خواهش کنیم و پول خودمان را به داخل کشور بیاوریم.

 وزیر نفت در ادامه تصریح کرد: سوال کننده گفته‌اند که بنده سیاه‌نمایی کردم، در صورتی که بنده معتقدم سیاه‌نمایی زمانی است که وقتی چیزی سفید است را بگویم سیاه است. وقتی واقعیتی است، بحثی نیست. سوال کننده می‌گوید که اگر واقعیتی بوده را چرا بیان می‌کنم در صورتی که اگر گفته‌ام نیز در جمع خصوصی گفته‌ام و چند سایت نوشته‌اند و ۱۰۰ هزار نفر مطلع شده‌اند اما شما آن را در اینجا آوردید و ۴۰ میلیون نفر متوجه شدند.

 زنگنه در ادامه اظهار داشت: بحث بنده این است که اینکه آن شیخ چه کسی بوده است و بنده در مورد آنها توضیح دهم، وارد این موضوعات نمی‌شوم زیرا بنده اصلا به آن وزیر تعریضی نداشته است. بحث این است که چرا کشور باید به وضعیتی برسد که مردم ما حسرت بخورند و به ایرانی بودن خودشان آنچنان که در چشم‌انداز دیده شده است، افتخار نکنند، باید به امکانات و ظرفیت‌های ما افتخار کنیم. بنده دلم برای این کشور می‌سوزد با وجود منابع و امکاناتی که ما داریم، باید کشور اول منطقه باشیم نه اینکه به کشورهای دیگر التماس کنیم.

 با تجهیزات ورود به میدان مین به وزارت نفت رفتم

 وی افزود: بنده از هیئت رئیسه خواهش می‌کنم که لطف کنند و وقت کافی را به بنده بدهند تا در مورد برنامه‌های حوزه نفت برای تحقق اقتصاد مقاومتی گزارشی ارائه کنم البته بنده در کمیسیون انرژی حضور یافتم و توضیحاتی ارائه دادم. البته از کمیسیون برنامه و بودجه نیز تقاضا کردم که به بنده وقت بدهند تا گزارشی ارائه کنم.

 وزیرنفت در ادامه تصریح کرد: بنده لازم می‌دانم که برنامه‌های وزارت نفت را برای توسعه میدان‌های مشترک نفتی و گازی توضیح دهم تا به گونه‌ای نباشد که دیگران بیشترین بهره‌برداری را از این میادین داشته باشند. لازم است بنده در مورد صادرات فرآورده‌های نفتی توضیح دهم. باید در مورد این صحبت کنیم که چه کار کنیم که جریان بابک زنجانی و رفقایش در کشور تکرار نشود.

 زنگنه خاطرنشان کرد: اینکه آن شیخ که بود و آن وزیر که بود کدام درد از بیکاری، تورم و گرانی و مشکلات کشور را حل می‌کند؟ ما باید به فکر توسعه کشور باشیم و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم.

 وی ادامه داد: در سوال‌شان از بنده پرسیده‌اند که بنده ۳ بار استعفا داده‌ام و گفتند که یک بار آن را آقای ربیعی گفته است که بنده نیز به وی گفتم که اشتباه گفته است. کسی استعفا می‌دهد که ناامید باشد، بنده ناامید نیستم بلکه سرشار از نشاط و امید هستم. بنده روزی که به اینجا آمدم می‌دانستم که به کجا می‌روم و به شما گفتم که بنده را به هتل ۵ ستاره نمی‌فرستید. کسی که به هتل ۵ ستاره می‌رود تجهیزاتی می‌خواهد و کسی نیز که به میدان مین می‌رود با تجهیزات دیگری می‌رود که بنده با تجهیزات ورود به میدان مین به وزارت نفت رفتم.

 وزیر نفت در ادامه تاکید کرد: اینطور نبود که بنده مشکلات وزارت نفت را  ندانم. بنده مشکلات وزرات نفت را می‌دانستم و می‌دانم و اصلا خدا را شاهد می‌گیرم که به آینده کشور و وزارت نفت امیدوارم و همه چیز آن را مثبت می‌بینم. کسی استعفا می‌دهد که ناامید باشد در صورتی که بنده ۲۲ سال وزیر بوده‌ام و الان ۲۳ سال شده است که اگر قرار باشد در زمانی که سوال آقای رسایی در ۹ آبان سال گذشته و در شرایطی که ۳ ماه از وزارت بنده گذشته بود، ۳ بار استعفا می‌دادم، پس باید در سابقه ۲۲ سال وزارت دوره‌های قبلی‌ام ۳۶۰ بار و ماهی یک بار استعفا داده باشم.

 زنگنه ادامه داد: بنده اهل استعفا نیستم مگر اینکه مجلس و یا رئیس جمهور مرا از خدمت معاف کنند. خدا را شکر در این مدت موفق بوده‌ایم. زمستان سال گذشته را با تمام مشکلاتی که بود بدون اینکه مشکلی برای مردم ایجاد شود، پشت سر گذاشتیم. همه دنیا اعتراف کرده که ما به طور جدی افزایش صادرات نفت داشته‌ایم که این نشان دهنده موفقیت ما بوده است البته آنها ناراحتند.

 نه استعفا داده‌ام و نه استعفا می‌دهم

 وی تصریح کرد: بحث بنده این است که اگر مشکلی برای کشور وجود دارد و اگر یک مسلمان از مشکلاتی که هست، ناراحت نشود آیا این کار خوبی است؟ بعضی مشکلات در کشور وجود دارد که اگر انسان از غصه دق کند، هرجی بر او نیست. بنده نمی‌خواهم این مطالب را بیان کنم. بنده در یک جمع خصوصی مطلبی عنوان کردم اما شما آن را در سطح ۷۰ میلیون و یا ۴۰ میلیون نفر آوردید و منتشر کردید.

 وزیر نفت در ادامه اظهار داشت: بنده نه استعفا داده‌ام و نه استعفا می‌دهم و با قدرت کارم را انجام می‌دهم. سیاه‌نمایی در کار نبوده است و بنده همواره به دنبال این بوده‌ام که وضعیت خوبی برای کشور ایجاد کنم که در این راستا به حمایت مجلس نیز نیاز دارم زیرا معتقدم بدون حمایت مجلس نمی‌شود کار کرد و موفق شد.

 زنگنه خاطرنشان کرد: مطالبی که در کمیسیون انرژی عنوان کردم، قانع کننده بود اما این حق آقای رسایی است که سوالش در صحن علنی مطرح شود. بنده معتقدم که مسائل بسیاری در کشور وجود دارد که باید برای آن وقت بگذاریم و اقتصاد را پیش ببریم که بنده به کمک شما برای ادامه کارم نیاز دارم.

 رسایی: براساس دادگاه لاهه در پرونده کرسنت در شرایط حداقلی ما باید ۸ میلیارد دلار خسارت بدهیم

 پس از سخنان وزیر نفت حمید رسایی در بخش دوم سخنان خود گفت: آقای وزیر صدای شما موجود است که شما گفته‌اید آقای روحانی این سخنان را در جلسه خصوصی به من نگفت و در جلسه هیئت دولت این سخنان را مطرح کرد البته خودتان هم گفتید که وزیر پیشین پول خودمان را گرفته و آورده و بنده هم گفتم که این وزیر توافق نامه ژنو را امضا نکرده و تمام زحمات و خون شهدای ما را بدهد و برود و تنها ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان که قرار است در ۸ قسط پرداخت شود، بگیرد در ضمن با خواهش هم این‌ها هنوز این قسط‌ ها را نداده‌اند.

 وی خطاب به وزیر نفت گفت: شما می‌گویید که ما می‌خواهیم جلوی تکرار بابک زنجانی‌ها را بگیریم در حالی که من به شما می‌گویم که جلوی فساد کرسنت را بگیرید؛ براساس رای دادگاه لاهه در پرونده کرسنت در شرایط حداقلی ما باید ۸ میلیارد دلار خسارت بدهیم.

 لاریجانی: وارد موضوع کرسنت نشوید

 در این هنگام علی لاریجانی رئیس مجلس با قطع سخنان رسایی گفت: لطفا وارد این موضوع نشوید چرا که این موضوع در حال بررسی است.

 نماینده مردم تهران در مجلس نیز گفت: من نمی‌خواستم وارد قضایای نفت شوم اما با این وضعیت موجود ما در پرونده کرسنت باید ۸ میلیارد دلار باید خسارت بدهیم که انشالله این موضوع در شورای عالی امنیت ملی مورد بررسی قرار گیرد.

 رسایی با اشاره به سخنان وزیر درباره عدم استعفای وی تصریح کرد: این موضوع عین جملات آقای ربیعی است که گفته بود آقای زنگنه در جلسه هیئت دولت اعلام کرده که من دیگر نمی‌توانم کار کنم و استعفا می‌دهم. به هر حال اگر وزیر دیگری چنین می‌گوید و شما تکذیب می‌کنید، به ما چه ارتباطی دارد و همین خبر آقای ربیعی را روزنامه‌ها زدند و وزیر کار هم تأیید کرد.

 وی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: اگر بعضی‌ها در این دولت هم کوتاه بیایند اما ملت ایران، رهبر انقلاب و مجلس کوتاه نخواهد آمد.

 مدیریت زنگنه، ایران را از صادرکننده به واردکننده بنزین تبدیل کرده است

 رسایی با اشاره به سخنان بیژن زنگنه در جلسه کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: وزیر گفت که در این زمینه رسانه‌ها شیطنت کردند که باید بگویم این خبر در رسانه‌هایی تیتر شد که آقای روحانی از آن‌ها دفاع می‌کند لذا حرف ما این است که چرا اجازه می‌دهید این شیطنت‌ها را انجام دهند. آیا واقعا کاری که وزیر دولت قبل انجام داده گریه داشته است؟ ما در سال ۹۰ و ۹۱ صادرکننده بنزین بودیم اما نحوه مدیریت آقای زنگنه ما را به واردکننده بنزین تبدیل کرده است. آیا این کار گریه دارد یا به حراج گذاشتن سرمایه‌ای که امسال شهید احمدی روشن، شهریاری، علی محمدی، و رضایی‌نژاد برای آن خون دادند و بچه‌هایشان یتیم شدند؟

 “آیا این کار گریه داشت یا توزیع سبد کالا به شکل توهین آمیزی که دست مایه سیاه نمایی علیه کشور و مورد اعتراض نمایندگان مجلس شد؟ آیا این کار گریه داشت یا اینکه در سایه سیاست‌های انفعالی، ویزا برای نماینده ایران صادر نشود؟ گفته شده بود که قرار است احترام به پاسپورت‌های ما بازگردد اما برای اولین بار ویزا برای نماینده ایران در سازمان ملل صادر نشد؟ آیا این کار گریه دارد یا کم سواد خواندن منتقدان و محرمانه کردن توافقاتی که با دشمن بسته شده است؟ این‌ها حرف اصلی ما است و تنها می‌خواستم از پشت تریبون خانه ملت مشخص شود که هیچ وزیری چنین اقدامی را انجام نداده و از دشمنان خواهش نکرده است.”

 رسایی با اشاره به سخنان زنگنه خاطرنشان کرد: خودتان در جلسه غیر علنی از یکی از دوستان گلایه کردید و گفتید یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرده که وزیر دولت احمدی‌نژاد به مجلس آمده و وقتی گزارش خود را ارائه می‌داده گریه کرده است و آقای لاریجانی هم گفتند وضع کشور هیچ وقت بد نیست و هیچ وزیری هم چنین کاری را نکرده است و اگر چنین کسی هم اینکار را بکند ما از مجلس بیرونش می‌کنیم.

 نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد: اگر آقای روحانی گریه نکرده است، چرا چنین صحبتی را مطرح کرده‌اید و اگر روحانی گریه کرده، باید بگویم که مملکت با گریه اداره نمی‌شود و اگر قرار باشد که مملکت را با گریه اداره کنیم، باید کشور را به دست بچه‌ها بدهیم چرا که آن‌ها بیشتر از همه گریه می‌کنند لذا حرف ما این بود که‌‌ همان طور هم که وزیر نفت هم تأکید کرد، دولت باید بر توان داخلی و نیروی جوانان و جوانانی که در ستاد آقای روحانی فعالیت کردند، تکیه کند ولی امیدی به رفع تحریم‌ها نداشته باشد. چرا که دشمنان تحریم‌ها را برنمی دارند.

 رسایی تاکید کرد: دشمنان تحریم‌ها را برنمی‌دارند و هرچه بیشتر از تحریم گفته شود، دشمنان هم فشار بیشتری می‌آورند بنابراین علت این بود که از این تریبون از عزت کشور دفاع شود و گفته شود هیچ وزیری این کار را نکرده است و اگر هم چنین کاری شده بود، ما باید حتما برخورد می‌کردیم و برای اینکه جلوه دهند که وضع کشور خراب است و چاره‌ای نداریم جز اینکه در مقابل غرب کوتاه بیاییم برخی از رسانه‌ها این شیطنت را کردند و چنین تیتر‌هایی زدند و این موضوع هم مانند بحث” خالی بودن خزانه “است. که به این دلیل مطرح شد که بگویند باید در مقابل دشمن کوتاه بیاییم.

 وی در پایان گفت: قصد اصلی ما این بود و به دلیل اینکه وزیر نفت در پشت تریبون مجلس این موضوعات را اصلاح کردند تشکر می‌کنم و می‌خواهیم که از این به بعد در بیانات خود بیشتر دقت کنند. لذا از اینکه این توضیحات به اطلاع مردم و غربی‌ها رسید تشکر می‌کنم و دیگر نیازی به رأی‌گیری نمی‌بینم.

 رسایی، حسینیان و زارعی از پاسخ های وزیر نفت قانع شدند

 در نهایت حمید رسایی گفت: به این دلیل که آقای زنگنه پشت تریبون مجلس صحبت های خود را اصلاح کرد و توضیحات به اطلاع مردم و غربی‌ها رسید، قانع شده‌ام و نیازی به رأی‌گیری نیست.

 تأکید نمایندگان مبنی بر عدم رأی گیری در خصوص اخطارها

 در ادامه جلسه علی لاریجانی رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان خطاب به نمایندگان گفت: این موضوع منتفی شد و آقای رسایی هم نخواست که از مجلس رأی گیری شود اما چنین موضوعاتی می تواند تکرار شود؛ ما در هیئت رئیسه واقعا تردید داشتیم که آیا این موضوع می تواند درصحن مطرح شود یا خیر و پس از اینکه دیدم اخطارهای زیادی داده شد این تردید ما هم افزایش یافت.

 وی افزود: ما در این زمینه تردید داشتیم که آیا این موضوع خلاف قانون اساسی است یا نه اما من پیش از طرح سوال عمدا نخواستم که اخطار نمایندگان را به رأی بگذارم چون گفته شد که بحث آقای زنگنه است و دیدم شاید تلقی دیگری شود اما حالا که موضوع منتفی شد من از شما نمایندگان می‌خواهم نظرتان را در این باره بگویید که آیا این گونه سوالات از نظر قانون اساسی راه دارد یا خیر.

 رئیس مجلس از نمایندگان خواست که نظر خود را درباره این اخطار که آیا این گونه سوالات که ظاهرشان با اصل ۸۸ قانون اساسی تفاوت دارد می‌تواند طرح شود یا خیر.

 پس از این سخنان لاریجانی عده زیادی از نمایندگان به جایگاه هیئت رئیسه رفتند و یا در مقابل تریبون مجلس اجتماع کردند و از رئیس مجلس می‌خواستند که این اخطار را به رأی نگذارد.

 لاریجانی هم خطاب به آنها گفت: شما خودتان می ‌گویید که این سوال اشکال دارد پس حالا چه می گویید؟ من تعجب می کنم! شما که مرتب در این باره اخطار دادید که این موضوع اشکال قانون اساسی دارد و ما هم اکنون می خواهیم ببینیم پای اخطارتان ایستاده اید یا نه. حالا که می‌خواهید رأی ندهید پس به سلامت.

 وی افزود: اگر شما قبل از طرح این سوال انقدر اصرار داشتید که این سولا خلاف اصل ۸۸ است پس اکنون رأی دهید چرا نظرتان تغییر کرد؟ من واقعا تعجب می‌کنم برخی دوستان می گفتند که از نظر قانون اساسی طرح چنین سوالی امکان پذیر نیست. ما هم گفتیم که تردید داشتیم و در هیئت رئیسه بحث کردیم، خب؛ حالا این اخطار را به رأی بگذاریم. حالا که می گویید رأی نگیریم پس دیگر مشکلی نیست.

 لاریجانی: اصول قانون اساسی که استفساریه ندارد

در این زمان برخی از نمایندگانی که در اطراف رئیس مجلس جمع شده بودن می‌گفتند که در زمینه این اصل قانون اساسی استفساریه می‌گیریم که لاریجانی خطاب به آنان گفت: اصول قانون اساسی که استفساریه ندارد! پذیرفتن اخطار با نظر رئیس است به هر حال ما یک مشکلی از نظر سوال داریم و باید یک زمانی این مسئله روشن شود. بنابراین بعدا نگویید که چرا هیئت رئیسه اینگونه تصمیم گرفت.

 رئیس مجلس خاطرنشان کرد: ما در هیئت رئیسه بحث کردیم و با همه این ابهامات نظر هیئت رئیسه این بود که مجلس نمی‌تواند محدود شود و می‌تواند در این زمینه سوال کند اما شما در اخطارهایتان استناد به قانون اساسی کردید و آن تردید ما بیشتر شد ما هم می خواستیم این مسئله روشن شود اگر مخالفید بفرمایید روی صندلی هایتان بنشیند.

 لاریجانی تأکید کرد: سوال همینگونه مطرح خواهد شد و تشخیص هیئت رئیسه همین است مگر اینکه یک روزی مجلس نظرش را در این باره بدهد.

 درحالی که این بحث رئیس مجلس هیچ ارتباطی به قانع شدن نمایندگان سوال کننده نداشت اما در کمال تعجب برخی از نمایندگان به رئیس مجلس می گفتند که درباره سوال از نمایندگان رأی‌گیری کنید.

 لاریجانی خطاب به رسایی: آقای رسایی آیا شما از پاسخ‌های وزیر قانع شده اید یا نه؟

 لاریجانی هم خطاب به این نمایندگان با تعجب گفت رأی گیری در مورد سوال زمانی است که سوال کنندگان بگویند قانع نشده اند اما اکنون آقای رسایی گفت که من قانع شده‌ام. باز هم من از رسایی می پرسم؛ آقای رسایی آیا شما از پاسخ‌های وزیر قانع شده اید یا نه ما رأی بگیریم یا نگیریم؟

 رسایی هم در پاسخ به رئیس مجلس گفت: من در ابتدا از صبر و متانت شما در برابر این رفتار برخی از دوستان تشکر می‌کنم اما با توجه به اینکه آقای زنگنه حرف‌هایش را پس گرفت و اصلاح کرد، لذا من قانع شدم.

 لاریجانی نیز گفت: آقای زنگنه می‌گوید من حرف‌هایم را پس نگرفته ام شما قانع شده‌اید یا نه؟ رسایی نیز در پاسخ به این سوال تأکید کرد با توجه به اینکه معلوم شد این حرف‌ها دروغ بوده بنابراین قانع شدم.

 رئیس مجلس نیز خطاب به نمایندگان گفت: به هرحال نمایندگان سوال کننده قانع شده‌اند و نیازی به رأی گیری نیست.

 یک بام و دوهوای نمایندگان مجلس

 پس از این موضوع برخی از نمایندگان باز هم با عصبانیت نسبت به قانع شدن نمایندگان سوال کننده اعتراض داشتند؛ در حالی که همین نمایندگان پیش از طرح سوال طی اخطارهایی اصرار داشتند که این سوال در صحن علنی مطرح نشود اما به یک‌باره نظرشان تغییر کرد و نه تنها بر اخطار خود پافشاری نکرده‌اند و حاضر نشدند که در مورد آن رأی دهند، بلکه اصرار داشتند که نمایندگان سوال کننده بگویند که پاسخ‌های وزیر قانع نشده‌اند. گویا این قانع شدن نمایندگان سوال کننده به مزاج برخی از نمایندگان خوش نیامد!

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه