معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

۹۳ درصد اماکن تولید مواد غذایی گیلان مسائل بهداشتی را رعایت می‌کنند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلا‌ن با اشاره به فعالیت بیش از‌ ۴۹ هزار واحد و مرکز تولید و توزیع انواع مواد خوراکی در گیلان گفت:‌ ۹۳ درصد این اماکن مسائل بهداشتی را رعایت می‌کنند.

۹۳ درصد اماکن تولید مواد غذایی گیلان مسائل بهداشتی را رعایت می‌کنند

به گزارش ۸دی،‌ محمد عباسی صبح امروز در نشست خبری در رشت اظهار داشت:‌ ۹۳ درصد واحدهای مربوط به تولید و توزیع انواع مواد غذایی در استان گیلان موارد استاندارد و نکات بهداشتی لازم مورد توجه دانشگاه علوم پزشکی گیلان را رعایت می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان خاطرنشان کرد:‌ گسترش واحدهای صنایع غذایی از یک سو و واردات برخی فرآورده‌های غذایی با شاخص‌ها و استاندارد‌های کیفی و ایمنی متفاوت از سویی دیگر ضرورت کنترل کیفیت سلامت محصولات غذایی را دو چندان می‌کند.

عباسی به ‌موضوع تأمین سلامت و ایمنی غذا و جلوگیری از بیماری‌ها اشاره کرد و افزود:‌ بدون شک کنترل سلامت مواد و محصولات غذایی در استان گیلان که مردم آن به خوش خوراک بودن معروف هستند برای دانشگاه علوم پزشکی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی برنامه‌ها و فعالیت‌های شاخص معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان را برشمرد و عنوان کرد:‌ انجام بازرسی‌ها و نظارت‌های مستمر از مراکز تولید و عرضه انواع مواد غذایی فعال در سطح استان گیلان همواره در دستور کار معاونت بهداشتی دانشگاه قرار دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به عمده‌ترین شاخص‌های استاندارد تصریح کرد:‌ بررسی نیروی انسانی فعال در مراکز تهیه مواد غذایی،‌ سلامت آن‌ها و چگونگی پوششی که حین فعالیت دارند از موارد مورد توجه بازرسان و ناظران سلامت است.

عباسی با بیان اینکه تجهیزات و لوازم کار در این اماکن باید مطابق با استانداردهای تعیین شده باشد افزود:‌ علاوه بر این‌ها وضعیت خود ساختمان،‌ قابل شستشو بودن کف و دیوارهای محل کار و مسقف بودن محل تهیه مواد غذایی از مواردی هستند که به شدت مورد پایش قرار می‌گیرند.

وی به وجود ۴۹ هزار و ۱۹۲ واحد تولید و عرضه مواد غذایی در گیلان اشاره کرد و اظهار داشت: طبق نظارت‌ها و گزارشات رسیده از بازرسان دانشگاه علوم پزشکی گیلان مسائل بهداشتی و سلامت در ‌‌۹۳ درصد از این واحدهای تولیدی مطابق با استاندارد‌ها اعمال می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیروهای شاغل در این اماکن را نیز اعلام کرد و بیان داشت:‌ ۶۴ هزار و ۶۶۰ نفر در واحدهای تولید و توزیع مواد غذایی استان گیلان فعالیت می‌کنند و برای حدود ۸۸ درصد از این افراد نیز کارت‌های مخصوص سلامت صادر شده است.

عباسی سیکل استاندارد و کشوری انجام بازرسی‌ها را یک نوبت در هر کدام از فصول سال خواند و گفت:‌ میانگین نظارت‌های انجام شده توسط دانشگاه علوم پزشکی گیلان از مراکز تولید و توزیع مواد خوراکی بالاتر از میانگین کشوری یعنی بالای ۵ نوبت در سال است.

وی‌ بازرسی‌های انجام ‌شده از این مراکز را کاملاً به صورت سرزده دانست و ابراز داشت:‌ هم نظارت و بازرسی دانشگاه علوم پزشکی و هم گشت‌های مشترکی که با سایر دستگاه‌ها از جمله تعزیرات حکومتی گیلان در این راستا برگزار می‌کند به صورت سرزده انجام می‌شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان عرضه مواد غذایی در مراکز سیار سطح شهر را کاملاً غیربهداشتی اعلام کرد و افزود:‌ این مکان‌های سیار نیاز به هیچ‌گونه بازرسی و نظارت خاصی ندارند و انتظار داریم دستگاه‌های مربوطه نسبت به جمع‌آوری و یا ساماندهی آن‌ها اقدام کنند.

عباسی با بیان اینکه ارتزاق افراد شاغل در این حوزه سلامت دیگر افراد جامعه را به خطر می‌اندازد بیان داشت: در مورد این موضوع مهم دانشگاه علوم پزشکی گیلان در کارگروه سلامت و ایمنی استان نیز هشدارهای لازم و لزوم ساماندهی مراکز سیار عرضه مواد غذایی را متذکر شده است.

وی تعداد بازرسان دانشگاه علوم پزشکی گیلان را ۱۷۰ نفر عنوان کرد و اظهار داشت:‌ با توجه به فعالیت بیش از ۴۹ هزار واحد تولید و توزیع انواع مواد غذایی در گیلان کمبود نیروی انسانی در بخش بازرسی از مشکلات پیش‌روی دانشگاه علوم پزشکی گیلان است.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه