هشت دی گزارش می دهد:

طرح ۳ ساله ۱۷ سال طول کشید/ پل زیبای آستانه اشرفیه اسیر برنامه ریزی غلط مسئولان

پل ورودی آستانه اشرفیه با گذشت ۱۷ سال از شروع ساخت هنوز به اتمام نرسیده است، این در حالی است که فرماندار این شهر زمان پایان این پروژه را ۲ تا ۳ ماه دیگر اعلام کرده اما نماینده مردم آستانه می گوید اگر دولت این پل را تا پایان سال به اتمام برساند هنر کرده است.

طرح ۳ ساله ۱۷ سال طول کشید/ پل زیبای آستانه اشرفیه اسیر برنامه ریزی غلط مسئولان

به گزارش خبرنگار ۸دی، طرح های عمرانی از جمله پل ها و جاده ها از ضرورت های انکار ناپذیر توسعه شهرها بوده و البته باید با بررسی های دقیق موقعیت های مکانی ساخته شود، تا هم گره های ترافیکی را باز کند و هم پر خرج و بی فایده نباشد.

پل ورودی آستانه اشرفیه از این دست پروژه هاست که با گذشت ۱۷ سال از شروع ساخت آن هنوز به اتمام نرسیده است و نیاز به بازسازی و به سازی دارد.

عمر پل قدیمی ورودی این شهر که افزون بر ۵۰ سال است به صورت بتنی و فلزی ساخته شده  و به دلیل  عمر زیاد این پل هرساله اعتبارات زیادی برای تعمیر و نگهداری این سازه اختصاص پیدا می کرد.

 

 

وزارت راه برای چاره اندیشی اساسی، احداث سازه  جدیدی در جوار این پل قدیمی طرح ریزی کرده که در نوع خود در کشور بی نظیر بود، این پل با یک دهنه ۱۵۹ متری در حال ساخت است از نوع پل های کابلی با شکل و شمایل کشتی بزرگ است که می تواند یکی از جاذبه های گردشگری و زیباسازی در گیلان باشد.

اما عملیات اجرایی این پل از اواخر سال ۱۳۸۰ با برآورد مالی افزون بر شش میلیارد تومان آغاز شد و امروز بعد از ۱۷ سال هنوز به پایان نرسیده است، طرح های بی برنامه و نیمه کاره یکی از ضعف های دولت های بعد از انقلاب بوده و هر دولتی یک پروژه را کلنگ می زند و بعد به حال خود رها می سازد، در حالی که در کشورهای توسعه یافته و مدرن برای هر روز پروژه ها برنامه های مشخص و بودجه های مشخصی  وجود دارد و پروژه ها قبل از آغاز با ارزیابی بودجه و ردیف های قطعی در بودجه روبرو بوده و با کارشناسی و حرفه ای گری بی نظیر سر زمان تعیین شده به پایان می رسند.

 

 

** پروژه ای که از دوران اصلاحات تاکنون خاک می خورد

 

پروژه پل ورودی آستانه اشرفیه مربوط به دولت اصلاحات بوده و نشان می دهد دولت اصلاحات نیز مانند دولت های دیگر بی برنامه رفتار کرده است.

به گفته نازک کار مدیر وقت ساخت و توسعه راه های گیلان این پروژه که مقرر شده بود در مدت سه سال به مرحله بهره برداری برسد به دلیل تخصیص کم اعتبارات، ساخت این پروژه به درازا کشیده شده است.

نازک کار در فروردین ۹۳ پیشرفت فیزیکی این پل را ۳۵ درصد اعلام کرد و  افزود: هم اکنون برای تکمیل ساخت این پروژه به ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

اما در دی ماه ۹۶علی خاوری مدیرکل راه و شهرسازی گیلان وقت گیلان در نشست خبری با اشاره به موضوع پروژه پل ورودی آستانه‌اشرفیه گفته بود: این پروژه در حوزه استانی واقع‌شده است و ۵۰ درصد منابع اعتباری این پروژه از محل منابع ملی سازمان راهداری است.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان در ادامه گفته بود: تا الآن این پروژه بالای ۷۵ درصد پیشرفت داشته و تقریباً ۹۰ درصد قطعات فلزی در محل کارگاهی که در خود شهرستان واقع است ساخته‌شده است.

 

** فرماندار آستانه : افتتاح پل کابلی آستانه اشرفیه تا سه ماه آینده انجام می شود

اما دو روز پیش رحیم حیدری فرماندار آستانه اشرفیه در گفت و گو با خبرنگار هشت دی درباره وضعیت ساخت پل ورودی آستانه اشرفیه معروف به پل کوربی، اظهار کرد: در حال حاضر حجم ورودی به شهر از مسیر پل قدیمی نیست و مردم از این مسیر وارد شهر نمی شوند و تنها مسافران از این مسیر می گذرند.

وی با بیان اینکه پل ورودی آستانه اشرفیه همه کارهایش انجام شده است، گفت: سوارکردن و بهره برداری و افتتاح این پل تا دو، سه ماه آینده انجام می شود.

فرماندار آستانه اشرفیه با بیان اینکه اداره راه و شهرسازی کارفرما این پل است، اظهار کرد: اعتبار اولیه در نظر گرفته شده برای ساخت پل جدید ۱۳میلیارد تومان بوده است و به مرز ۱۶تا ۱۷ میلیارد تومان نیز می رسد و مرحله نهایی آن در حال انجام است.

 

 

** نماینده آستانه و کیاشهر: اگر دولت پل ورودی آستانه را تا آخر امسال افتتاح کند هنر کرده است

 

این در حالی است که محمد حسین قربانی نماینده آستانه و کیاشهر در گفتگو با خبرنگار ۸دی در پاسخ به این سوال که آیا پل ورودی آستانه اشرفیه در چند ماه آینده افتتاح می شود، گفت: اگر این دولت پل ورودی آستانه را تا آخر امسال افتتاح کند هنر کرده است.

 

یکی از اصلی ترین بی برنامگی ها تخصیص نیافتن اعتبار به موقع بوده و پروژه ای که در سال ۸۳ با ۹ میلیارد تومان ساخته می شد امروز به بیش از ۱۷ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد، این نشان می دهد کشور عزیز ایران تا چه حد از بی برنامگی مسئولان محترم صدمه دیده و سرمایه های ملت که می توانست در بسیاری از امور زیر ساختی دیگر هزینه می شد اسیر این پروژه های نیمه کاره شده است.

مسئولان امروز ۳ ماه دیگر را برای به پایان رسیدن این پروژه ارزیابی کرده اند، اما هیچ بعید نیست که این ۳ ماه تبدیل به یک سال یا بیشتر نشود و این ماجرا در جای جای ایران ادامه دارد…

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه