درخواست وزیر آلمانی برای اتحاد اروپا مقابل آمریکا

وزیر امور دارایی آلمان بر اهمیت حفظ اتحاد کشورهای اروپایی در نزاع‌های اخیر با واشنگتن در خصوص برجام تأکید کرد.

درخواست وزیر آلمانی برای اتحاد اروپا مقابل آمریکا

به گزارش هشت دی،  «اولاف شولتس» وزیر امور دارایی آلمان روز سه شنبه (دیروز) در واکنش به خروج واشنگتن از برجام بر اهمیت حفظ اتحاد کشورهای اروپایی  در نزاع تجاری با واشنگتن و شکاف و دیپلماتیک با این کشور در خصوص حفظ برجام تأکید کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، این مقام آلمانی از کشورهای اروپایی خواست تا در جدال تجاری با آمریکا و اختلافات با این کشور در ارتباط با خروج از برجام، اتحاد خود را همچنان حفظ کنند.

وی در پارلمان آلمان در ارتباط با تنش‌های آمریکا-اروپا در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و جدال در خصوص تعرفه‌ها و اختلافات با این کشور در خصوص برجام به قانونگذاران آلمانی گفت: «این حق حاکمیت اروپا است که به ما اجازه دفاع از خود و بقا را می‌دهد».

وی تصریح کرد که نشانه خوبی است که کشورهای اتحادیه اروپا  در اختلافات اخیر با واشنگتن در خصوص برجام و نزاع تجاری، اتحاد خود را حفظ کردند.

هفته گذشته، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در «آخن» دیدار کردند و درباره تهدیداتی که اقدامات اخیر آمریکا برای اقتصاد اتحادیه اروپا به وجود آورده است، گفت‌وگو کردند.

دو طرف درباره قوی‌تر کردن اروپا و کاهش وابستگی این کشورها به آمریکا گفت‌وگو کردند و ماکرون تصریح کرد: «اگر ما بپذیریم که دیگر قدرت‌های مهم از جمله همپیمانانمان خود را در موقعیتی قرار دهند که برای دیپلماسی و امنیت ما تصمیم‌گیری کنند و حتی برخی اوقات ما را وادار به انجام بدترین خطرات کنند، دیگر اقتدار نداریم و نمی‌توانیم در افکار عمومی قابل اعتماد باشیم».

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه  و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفت. او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، بارها تهدید کرد کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت  با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داد.

ترامپ سرانجام روز سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه