بررسی نیمکت های داغ لیگ هجدهم

تیم‌های لیگ برتری درحالی خود را برای حضور در لیگ هجدهم آماده می‌کنند که وضعیت مربیگری برخی از آنها هنز مشخص نشده است .

بررسی نیمکت های داغ لیگ هجدهم

به گزارش هشت دی،با پایان یافتن هفدهمین دوره لیگ برتر و مشخص شدن عناوین تیم‌ها در جدول، بعضی از باشگاه‌ها به اهداف خودشان رسیدند و بعضی‌ها هم موفق نشدند رتبه خوبی در جدول کسب کنند. در این بین برخی تیم‌ها مانند پارس جنوبی جم فراتر از حد انتظار ظاهر شدند و در نقطه مقابل هم تیم‌هایی مانند سپاهان عملکرد بسیار ضعیفی داشتند.

با توجه به عملکرد تیم‌ها در فصل گذشته، باشگاه‌ها به دنبال برطرف کردن نقاط ضعف خودشان در فصل آینده هستند و برای این کار لازم است تا تغییر وتحولاتی در تیم خودشان ایجاد کنند. قطعا در هر تیمی اولین تغییر وتحولات در سطح کادر فنی و سرمربی تیم است و باشگاهها ابتدا پس از انتخاب مربی دنبال خرید بازیکنان جدید و فروش بازیکنان قدیمی می‌روند.

در این گزارش سعی شده است آینده مربیان لیگ برتری در فصل بعد بررسی شود و اینکه چند درصد از این مربیان به کارشان در تیم‌ها ادامه خواهند داد و چند درصد هم برکنار یا باشگاه دیگری را برای فصل بعد انتخاب خواهند کرد.

پرسپولیس/ادامه همکاری با برانکو

پرسپولیس به عنوان قهرمان دو دوره لیگ برتر کار سختی در مورد انتخاب مربی نداشت چرا که هم هواداران و هم مدیران باشگاه خواهان ادامه همکاری با مرد کروات بودند از این رو و پیش از پایان رقابت‌های لیگ برتر مدیران باشگاه پرسپولیس مذاکرات خودرا با برانکو را برای ادامه همکاری آغاز کردند و سرانجام این مربی و دستیارانش برای دو سال دیگر در پرسپولیس ماندنی شدند.

ذوب‌آهن/خواهان حفظ قلعه نویی

نایب قهرمان فصل گذشته لیگ برتر بعد از یک فصل ناکامی در این فصل موفق شد با امیر قلعه نویی به سکوی آرامش برسد و پرافتخارترین مربی لیگ ذوب‌آهن همیشه نایب قهرمان را بعد از چند سال دوری بار دیگر به این عنوان رساند. قطعا هر باشگاهی دوست دارد قلعه نویی را روی نیمکتش داشته باشد و مدیران ذوب‌آهن هم این علاقمندی را اعلام کردند و خواهان ادامه همکاری با قلعه نویی برای فصل بعد شدند اما اگر پیشنهادهای تیم همشهری یعنی سپاهان اجازه این همکاری را بدهد. شنیده‌ها حاکی از آن است که قلعه نویی با باشگاه سپاهان توافقات اولیه را انجام داد و قصد دارد بار دیگر روی نیمکت زردپوشان اصفهانی بنشیند و باید دید که سعید آذری می تواند مانع این انتقال شود و قلعه نویی را راضی به ماندن در ذوب‌آهن کند یا خیر؟

استقلال/ادامه ماجراجویی‌های شفر

استقلال منصوریان آنقدر نتایج بد گرفت که اگر هر مربی بعد منصوریان روی نیمکت استقلال می‌نشست و کمی بهتر از این مربی نتیجه می‌گرفت چه بسا هواداران را راضی به ماندن می کرد. اما وینفرد شفر بعد از منصوریان روی نیمکت استقلال نشست و توانست انقلاب عجیبی در این تیم به پا کند که ماحصلش کسب رتبه سوم در لیگ و قهرمانی در جام حذفی و صعود از گروه مرگ لیگ قهرمانان آسیا به دور بعدی بود. این کارنامه شفر در استقلال مدیران باشگاه را ترغیب کرد تا به هر نحوی شد این مرد آلمانی را در استقلال نگه دارند و موفق هم شدند چرا که قرارداد شفر به مدت ۲ سال دیگر با استقلال تمدید شد تا این تیم هم برای ۲ سال دیگر مربی‌اش را بشناسد.

سایپا/آسیا با دایی

مدیران باشگاه سایپا دو فصل گذشته دست به هرکاری زدند تا این تیم بتواند خودش را از سقوط نجات دهد و سرانجام در هفته آخر بقای آنها در لیگ تضمین شد. کسب نتایج ضعیف سایپا باعث شد تا آنها در ابتدای لیگ هفدهم به سراغ علی دایی بروند که یکبار عنوان قهرمانی را با این تیم تجربه کرده‌بود. علی دایی روی نیمکت سایپا نشست و عملکرد درخشانی هم در این تیم داشت و در نهایت بعد از سال‌ها سایپا را آسیایی کرد. سایپای علی دایی آنقدر خوب کار کرده‌است که مدیران باشگاه سراع مربی دیگری نروند و هم دایی و هم سایپا خواهان ادامه همکاری با یکدیگر هستند و در فصل بعد هم شهریار فوتبال ایران را روی نیمکت سایپا خواهیم دید.

پارس جنوبی جم/آینده مبهم تارتار

تیم تازه صعود کرده جم در لیگ هفدهم نه تنها به فکر بقا بود بلکه پایش را از گلیمش بیشتر دراز کرد و به فکر کسب سهمیه افتاد و حتی تا پایان نیم فصل اول بعد از پرسپولیس بیشتر از هر تیم دیگری شانس قهرمانی داشت. پارس جم با مهدی تارتار فوق العاده کار کرد و در نهایت در رتبه پنجم جدول قرار گرفت. منطق می‌گوید تارتار باید روی نیمکت پارس جم بنشیند و مدیران باشگاه بهانه‌ای برای قطع همکاری ندارند اما شاید پیشنهادهای دیگر باشگاهها تارتار را وسوسه کرده است که هنوز قراردادش با این باشگاه را تمدید نکرده‌است از این رو نمی توان پیش بینی دقیقی از آینده همکاری تارتار و این باشگاه متصور باشیم.

پیکان/آقا معلم ماندنی شد

آقا معلم فوتبال ایران دوسالی است که روی نیمکت پیکان می‌نشیند و در هر دو فصل موفق شد پیکان را در بین تیم‌های بالای جدول نگه دارد. پیکان در این فصل هم تا هفته‌های آخر شانس کسب سهیمه آسیا را داشت و اگر شکست مقابل استقلال نبود شاید این تیم فصل در آسیا حضور پیدا می‌کرد. پیکان با جلالی هماهنگی خوبی با یکدیگر دارند و همین مساله باعث شد تا دوطرف برای ادامه همکاری دست به کار شوند و قرارداد جلالی برای فصل بعد هم تمدید شود تا او را سال بعد هم روی نیمکت پیکان ببینیم.

فولاد/پورموسوی بهترین گزینه

فولاد در سال های گذشته نتوانسته است اثری از یک تیم قدرتمند جنوبی داشته باشد و مربیان مختلفی روی نیمکت این تیم نشستند اما نتوانستند فولاد قدرتمندی را راهی لیگ برتر کنند. سیروس پورموسوی بهترین گزینه فولادی‌ها برای این کار بود و او در فصل گذشته روی نیمکت فولاد نشست و عملکرد خوبی هم داشته است. قرارداد پورموسوی با فولاد ۳ ساله است و این بدان معناست که این مربی تا ۲ سال دیگر هم روی نیمکت این تیم خواهد نشست.

صنعت نفت آبادان/وضعیت نامشخص کمالوند

فراز کمالوند در فصل گذشته از تبریز راهی آبادان شد تا صنعت نفت را هدایت کند. کمالوند با خریدهای خوبی که انجام داد این تیم را در میانه‌های جدول لیگ نگه داشت و اگر مشکلات مالی هفته‌های آخر نبود شاید رتبه‌‌ای بهتز از عنوان هشتمی هم نصیب تیم آبادانی می‌شد. صنعت نفت در اواخر فصل گذشته با مشکلات مالی زیادی مواجه شد و همین مساله شاید کمالوند را برای ادامه همکاری با باشگاه صنعت نفت مردد کند. کمالوند هیچ مذاکره‌ای با مسئولان باشگاه صنعت نفت نداشت و گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که چند تیم دیگر مانند پدیده هم به دنبال جذب این مربی هستند. باید منتظر روزهای آتی بود و ببینیم مسئولان صنعت نفت کمالوند را نگه می‌دارند یا این مربی فصل بعد روی نیمکت یک تیم دیگر خواهد نشست.

گسترش فولاد/کریمی محتمل‌ترین گزینه

تیم گسترش فولاد از سالی که راهی لیگ برتر شد نه در فکر قهرمانی و کسب سهیمه بود و نه خطر سقوط این تیم را تهدید می‌کرد. گسترش فولاد در فصل گذشته با هدایت فیروز کریمی هم مانند فصول گذشته در میانه‌های جدول قرار گرفت. طبق صحبت‌های هوشنگ نصیرزاده مدیرعامل گسترش این باشگاه دوست دارد تا با فیروز کریمی ادامه همکاری دهد و حتی پیشنهاداتش را به این مربی داده است و گسترشی‌ها منتظر پاسخ نهایی کریمی هستند. به نظر می‌رسد کریمی با توجه به عملکردش در گسترش راضی به ماندن شود و فصل بعد هم او را روی نیمکت تیم تبریزی ببینیم.

تراکتورسازی/ساغلام منتظر تماس تبریزی‌ها

تراکتورسازی در این فصل یکی از بدترین حضورش در لیگ برتر را سپری کرده است و عواقب آن هم برکناری یحیی گل محمدی و مصطفی آجرلو بود. بعد از برکناری گل محمدی مسئولان تراکتور سراغ یک مربی سرشناس ترک رفتند و ساغلام را به عنوان مربی جدید خودشان انتخاب کردند اما ساغلام هم نتوانست در لیگ و لیگ قهرمانان آسیا نتایج خوبی کسب کند. در حال حاضر مسئولان تراکتورسازی در گیرودار فروش امتیاز باشگاه هستند و بعد از این کار در مورد انتخاب سرمربی تصمیم گیری خواهند کرد. ساغلام بعد از پایان لیگ و اتمام قراردادش راهی ترکیه شد و منتظر تماس مسئولان تراکتور است. باید ببینیم تراکتورسازی و ساغلام به توافق می‌رسند یا این تیم بعد از تغییر مالکیت سراغ گزینه دیگری می‌رود.

پدیده/استعفای مهاجری و گزینه‌های آلترناتیوی

تیم فوتبال پدیده در چند سال گذشته به طرز عجیبی با رضا مهاجری عقد اخوت بسته بود و انصافا هم مهاجری تیم خوبی را سروسامان داد. مهاجری در این فصل اندیشه‌های دیگری داشت و با خرید بازیکنان خوب می‌خواست قطب جدیدی در فوتبال ایران از مشهد بوجود بیاورد. پدیده در نیم فصل اول هم بسیار خوب نتیجه گرفت اما یک اتفاق ناگوار باعث شد تا پدیده به کلی کارش از صعود به سقوط برسد. کسر ۶ امتیاز از پدیده این تیم را به یکباره تبدیل به یکی از تیم‌هایی که خطر سقوط را احساس می کردند تبدیل کرد و مهاجری هر کاری کرد دیگر نتوانست پدیده را سروسامان دهد. مشکلات مدیریتی و مالی باشگاه پدیده دست به دست هم داد تا رضا مهاجری بعد از سال‌ها از هدایت پدیده کنار برود. گفته می‌شود مسئولان این باشگاه در حال مذاکره با مربیانی مانند فراز کمالوند، آندره پانادیچ و یحیی گل محمدی هستند.

استقلال خوزستان/خوزستان ویسی را می‌خواهد

قهرمان دو فصل گذشته لیگ در لیگ هفدهم با عبدالله ویسی کارش را آغاز کرد. ویسی همان مشکلاتی را در استقلال خوزستان داشت که پورموسوی هم دو فصل با آن مشکلات دست و پنجه زد و شاید همین مساله باعث جدایی پورموسوی از این تیم شد. اما فشارها باعث نشد تا ویسی از کارش دست بکشد و تا پایان لیگ هم به کارش در استقلال خوزستان ادامه داد. استقلال مدل ویسی خوب راه بقا را بلد بود و در هفته‌های آخر به رغم وجود مشکلات فراوان در لیگ ماند. اما اختلافات بین مدیرعامل و سرمربی تیم و مشخص نبودن تکلیف مدیریت باشگاه باعث شد تا مدیرعامل در یک اقدام عجیب ویسی را برکنار و صمد مرفاوی را به عنوان سرمربی جدید این تیم انتخاب کند. اما این تغییر وتحولات به دو روز هم نکشید و مرفاوی از سمتش در استقلال استعفا داد. در حال حاضر همه منتظر روشن شدن تکلیف مدیریت باشگاه هستند تا بعد از آن تکلیف ویسی در این تیم مشخص شود. هرچند که در هواداران استقلال خوزستان خواهان ادامه فعالیت ویسی در این باشگاه هستند.

سپیدرود رشت/علاقه رشتی‌ها به ماندن کریمی

سپیدرود در این فصل در ابتدا کارش را با علی نظرمحمدی آغاز کرد و این مربی بعد از چند هفته به دلیل کسب نتایج ضعیف از کارش برکنار شد. بعد از تغییرات مدیریتی این باشگاه و حضور مالکان جدید امید روانخواه سرمربی سپیدرود شد. سپیدرود مدل روانخواه و بیات هم دوام زیادی نداشت و بعد از چند هفته تن‌زاده به عنوان مالک جدید انتخاب شد و او هم علی کریمی را سرمربی تیمش کرد. کریمی موفق شد تا سپیدرود را در لیگ نگه دارد اما برخلاف همگان که تصور می‌کردند کریمی در فصل بعد هم روی نیمکت این تیم بنشیند اما به یکباره اختلافات بین کریمی و تن زاده باعث قطع همکاری جادوگر با سپیدرود شد. در حال حاضر هنوز مشکلات مالکیت باشگاه مشخص نیست و قرار است در اداره کل ورزش استان گیلان جلسه‌ای برگزار شود تا در مورد ادامه همکاری تن زاده با سپیدرود تصمیم گیری شودتا و بعد از آن تکلیف سرمربی جدید این تیم هم مشخص شود.

سپاهان/قلعه نویی در یکقدمی سپاهان

هواداران پرافتخارترین تیم لیگ برتر شاید در خواب هم هم نمی‌دیدند که روزی سپاهان را در رتبه چهاردهم جدول ببینند و چه بسا اگر لیگ چند هفته دیگر ادامه داشت سپاهان راهی لیگ دسته اول می‌شد. سپاهان در فصل گذشته با کرانچار و ابراهیم زاده نتوانست نتایج خوبی کسب کند تا بار دیگر مدیران این باشگاه برای فصل آینده به دنبال مربی جدید باشند. سپاهان که در این سال‌ها بیشترین تغییرو تحولات مدیریتی و مربیگری را داشت کار سختی در انتخاب مربی جدید دارد. گفته می‌شود آنها بار دیگر سراغ امیر قلعه نویی رفته‌اند. طبق صحبت‌های تابش مدیرعامل باشگاه مربی جدید این تیم تا پایان هفته جاری مشخص خواهد شد.

نفت مسجد سلیمان/اولین تجربه مربیگری فکری در لیگ برتر

تیم جنوبی تازه راهی لیگ برتر شده شاید بی‌حاشیه‌ترین تیم لیگ برتری باشد که در یک سکوت خبری کامل کارش را انجام می‌دهد. فکری آنقدر خوب نتیجه گرفت که بتواند در لیگ برتر هم روی نیمکت نفت بنشیند اما هنوز خبری از توافقات این مربی با باشگاه نفت مسجد سلیمان رسانه‌ای نشده‌است و آینده فکری و نفت هم هنوز مشخص نیست.

نساجی قائمشهر/نکونام و نساجی خواهان همکاری

جواد نکونام در اولین سالی که سرمربیگری در فوتبال ایران را تجربه کرد دست به کار بزرگی زد و موفق شد نساجی را بعد از ۲۴ سال راهی لیگ برتر کند. نساجی با نکونام و هوادارانش یک مکتب جدیدی را در فوتبال ایران ابداع کرد. نساجی مدل نکونام در لیگ دسته اول فوق العاده کار کرد و باعث شدند تا هواداران پرشمار این تیم را فصل بعد در لیگ برتر ببینیم. اما کار ماندن یا نماندن نکونام در نساجی هنوز مشخص نیست و این مربی هم مانند مربیان دیگر لیگ برتر باید در جلساتی که با مدیران باشگاه برگزار می‌کند تکلیفش را برای فصل آینده مشخص کند.

صف انتظار مربیان بیکار

در بین مربیانی که خارج از گود هستند و شاید در این فصل به چرخه مربیان لیگ برتر اضافه شوند باید افرادی مانند علیرضا منصوریان، فرهاد کاظمی، اکبر میثاقیان، هومن افاضلی، حسین فرکی ، یحیی گل محمدی،پرویز مظلومی،حمید درخشان،محمد مایلی‌کهن اشاره کرد که شاید فصل بعد بار دیگر آنها را روی نیمکت‌های لیگ برتر ببینیم.

منبع: آنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه