فرهنگ و حقیقت تهاجم به آن

تمدن سازی، دغدغه نخست انقلاب اسلامی ایران است و فرهنگ و تفکر مبنای آن و اساس و حقیقت آن. اما سیاست، اقتصاد، علم، صنعت و… رو بنا و پوسته و ظاهر این تمدن است.

فرهنگ و حقیقت تهاجم به آن

تمدن سازی، دغدغه نخست انقلاب اسلامی ایران است و فرهنگ و تفکر مبنای آن و اساس و حقیقت آن. اما سیاست، اقتصاد، علم، صنعت و… رو بنا و پوسته و ظاهر این تمدن است. نگاه به علم، صنعت و تکنولوژی، سیاست و… نگاهی آلی، ابزاری و طریقی است تا با سلطه و قدرت و مالکیت، فراغت و فرصت و ظرفیت های تحول فرهنگ فراهم آید. آنجاست که دگرگون شدن علوم انسانی رخ می دهد و تبیین الگوی ایرانی – اسلامی پیشرفت، به وادی امکان و تحقق قدم می گذارد.

ملت غالب، ملتی است که فرهنگش غالب است. غلبه فرهنگی است که می تواند غلبه اقتصادی سیاسی، امنیتی، نظامی و غلبه در همه چیز را با خود دنبال بیاورد.

فرهنگ، ماهیت انقلاب و اولویت حرکت تمدنی اش و ضرورت پیشرفت و گسترده ترین فرصت انقلاب است. فرهنگ. همان نقطه ی تهاجم ما به تمدن غرب است.

اما تهاجم فرهنگی امروز با سیاسی شدن تجلی اش در چالش های سیاسی به نام جنگ نرم می رود تا پس از بیست سال از مطرح شدن آن توسط مقام معظم رهبری شاید دغدغه محفوظان در سیاست زدگی شود. تهاجمی که برپا شدن فتنه سیاسی اجتماعی تازه به چشم مان آمد و البته پس از آرام شدن، خاطرشان را آسوده کرد.

اما با توجه به نامگذاری امسال و بیان دغدغه مقام معظم رهبری در باب فرهنگ و تهاجم و رخنه فرهنگی و مطرح کردن آن در سخنرانی های مختلف خوب است که همه ی ما توجه عمیق تری به تهاجم فرهنگی داشته باشیم و ماهیت آن را به خوبی بشناسیم مخصوصاً مسئولین که در این امر باید مهندسی فرهنگی را در جهت خنثی نمودن این تهاجم سر لوحه کار خویش  قرار دهند.

اما در مورد تهاجم فرهنگی دو تعبیر وجود دارد.

معنای نخست دلالت دارد بر آنچه در ظاهر این صحنه کارزار نمایان است. فیلم ها، سایت ها، نشریات، زبان ها، شبکه های ماهواره ای، بازی ها و…

جواب کار فرهنگی باطل، کار فرهنگی حق است. باید در برابر این تهاجم سنگر تشکیل داد و با ابزارهای فرهنگی در برابر آن ایستاد، گاهی فیلم ساخت، گاه نشریه، گاه سایت، شرط اول قدم آن است که باور کنیم این شبیخون و تهاجم را؛ آنگاه همت کنیم بر دفاع و مقابله و تهاجم و مجاهدت در این میدان بزرگ.

معنای دوم تهاجم فرهنگی دلالت دارد بر باطن و وجه حقیقی این نزاع آشکار،

حقیقت تهاجم فرهنگی آن است که فرهنگ و روحیه انقلابی حاکم بر مردم انقلاب اسلامی مورد تهاجم قرار گیرد.

عقاید انقلابی و به ویژه چهار مولفه مهم و شاخص فرهنگ و روحیه انقلابی در سال های پس از جنگ و با روی کار آمدن دولت سازندگی و تشکیل حزب دولتی کارگزاران سازندگی. توسط دوست و دشمن به غفلت یا آگاهانه مورد تهاجم قرار گرفتند.

نخست طاغوت ستیزی و مبارزه با طاغوت

هیچکس حاظر نبود با طاغوت سر آشتی داشته باشد و کنار بیاید. خیابانی که به اسم طاغوت بود، مردود بود. اسکناسی که اسم طاغوت روی آن بود وقتی قیمت هم داشت مردود بود.

حرکتی که منصوب به طاغوت بود مردود بود. تقلید از کارهایی که طاغوت بود مردود بود.

حتی اسم طاغوت هم مردود بود. مردم طاغوت را می شناخته و آن را دیده و لمس کرده بودن و با آن مبارزه می کردند.

هدف اصلی دشمن در تهاجم فرهنگی، مشتبه کردن طاغوت و آمیختن حق به باطل و لباس حق بر تن باطل نشاندن و از بین بردن این آگاهی مردم و این روحیه طاغوت ستیزی. ضمن «یکفر بالطاغوت و یومن بالله فقد استمسک با قروه الوثقی.»

اما امروز برای بعضی از جوانان مسلمان ایرانی، فهم طاغوت و روحیه ستیز با آن کمرنگ و مخدوش شده است. دشمن تلاش می کند که مبارزه با طاغوت قولا، فعلا، احساساً و از حیث عاطفی در زندگی عاطفی از سوی مردم انجام میگرفت حمله کند و آن را خدشه دار کند.

دومین روحیه و فرهنگ انقلابی مورد تهاجم دشمن، روحیه ی جهاد و تلاش و مبارزه است، روحیه جهادی جوانان مومن انقلابی را که کار برای خدا و جهاد در راه او را پیشه خود قرار داده و با سختی ها، شماتت ها، عادت و منفعت طلبی ها و… مبارزه می نمایند.

یک روحیه زد جهادی تبدیل کننده و مدیریت جهادی که عامل پیروزی های مختلف ما در اکثر صحنه ها بوده است را تضعیف و به یک سبک زندگی غربی که بر حیات دنیا، حیاتی که لهو و لعب و تمتع و تکاثر را در میان جامعه بسط می دهد مبدل سازد و مجاهد فی سبیل الله را از مجاهده پشیمان سازد و از الگو شدن او برای جوانان جلوگیری می نماید.

مقام معظم رهبری با تیز هوشی راه موفقیت ما را در مدریت جهادی می دانسته با معرفی آن به صورت گفتمان سال تلاش می نمایند تا فرهنگ راحت طلبی و اشراف گرایی بعضی از مدیرانی که در دولت اعتدال وارد شده و سابقه ای را با این روحیات در دولت های سازندگی و اصلاحات دارند به حاشیه برانند و مطالعه جامعه را به سمت یک مدیریت جهادی سوق دهند.

سومین روحیه و فرهنگ انقلابی که مورد تهاجم است. روحیه زهد و تقوا به طور گسترده مورد تهاجم فرهنگی دشمن قرار گرفته. چه آنکه بنیان جامعه دینی بر اخلاق است و اخلاق اقامه دارد بر تقوا. تقوای فردی تقوای اجتماعی و تقوای جامعه. این مطلبی است که امام خامنه ای نیز در یکی از خطبه های نماز جمعه آن را به عنوان یک نگرانی مطرح نمودن که ما در این حوزه ها به خوبی پیشرفت نکرده ایم.

حیا زدایی نهفته در عالم رسانه ای غرب، بر ساختن الگوهایی که محفوفند در بی تقوایی و تجمل گرایی، گسترش تبرج و تجمل جاهلی و… همه وجوهی از تهاجم فرهنگی غرب هستند که زهد و تقوای جامعه را هجمه ی خویش ساخته اند.

چهارمین مولفه روحیه ولایت مداری که باطل و تهاجم حقیقی دشمن به روحیه و فرهنگ انقلاب اسلامی است.

مصاف تمام عیار با ولایت فقیه و ساخت برنامه های گوناگون برای خاموش کردن نور با دهان هایشان، بر هم زدن نظام ولایت بسط ولایت طاغوت در عالم رسانه ای جدید از ماهواره ها و بازی های رایانه ای تا نشریات زرد و صنایع فرهنگی، تحول معنایی ولایت و تفسیر فردی و منفعلانه از آن ارائه نمودن.

شبه افکنی مردم در مبانی ولایت فقیه از جلوه های تهاجم فرهنگی به روحیه‌ ی ولایت نداری است.

نویسنده: محمد مهدی نیازمند

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه