افزایش صادرات نفت روسیه به چین و کاهش صادرات به اروپا

در طول یک سال اخیر میزان صادرات نفت روسیه به چین به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و در مقابل میزان صادرات به کشورهای اروپایی با کاهش چشمگیری همراه بوده است. روسیه اکنون بزرگترین تامین‌کننده نفت اروپاست و کاهش صادرات این کشور در آینده نزدیک به افزایش قیمت نفت در بازار اروپا منجر خواهد شد.

افزایش صادرات نفت روسیه به چین و کاهش صادرات به اروپا

به گزارش هشت دی،کشور روسیه بزرگترین تولید کننده نفت جهان محسوب می‌شود. این کشور در طول دو سال اخیر روابط تجاری و اقتصادی گسترده‌ای با چین برقرار نموده است و توانسته میزان صادرات نفت و گاز خود به این کشور را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

 در حال حاضر بخش عمده‌ای از واردات نفت چین از روسیه از طریق خطوط لوله و محموله‌های دریایی از بندر Kozmino در شرق روسیه صورت می‌گیرد.

کاهش صادرات به اروپا و افزایش صادرات به چین

در مقابل درحالی که بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان درحال افزایش صادرات نفت خود به چین است، پالایشگاه‌های نفتی اروپایی درحال از دست دادن محموله‌های نفت روسیه هستند.

براساس برنامه‌های بارگیری نفتکش‌ها، روسیه در ۵ ماهه نخست سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل به طور متوسط ۱۹ درصد کمتر از طریق بنادر اصلی خود در دریای بالتیک و دریای سیاه نفت صادر خواهد کرد. در عین حال میزان نفت ارسالی روسیه از طریق خط لوله به چین در ۳ ماهه نخست امسال ۴۳ درصد افزایش یافته و به حدود ۷۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

نمودار زیر نشان دهنده میزان کاهش نفت صادراتی روسیه به بازارهای اروپایی است.

چنانچه از شکل بالا مشخص است از اواسط سال گذشته میلادی روند کاهش صادرات نفت روسیه از بنادر دریای سیاه و بالتیک آغاز شده است و در ماه‌های گذشته به رقم قابل توجهی افزایش یافته است.

آمریکا و خاورمیانه جایگزین نفت روسیه

به گفته Alan Gelder، معاون پالایش و بازارهای نفت موسسه Wood Mackenzie، این تغییر جهت جریان صادرات نفت روسیه احتمالا پالایشگاه‌های اروپایی را ناگزیر خواهد کرد تا به دنبال جایگزینی برای نفت خام روسیه بگردند.

آمارهای موسسه ITC Trade Map نشان می‌دهد که در حال حاضر میزان واردات نفت قاره اروپا از روسیه بیش از هر کشور دیگری است. اروپا احتمالا جای خالی نفت خام روسیه را با محموله‌های نفتی از خاورمیانه و همچنین آمریکا پر خواهد کرد.

Gelder همچنین گفت: «از این پس خاورمیانه نفت خام‌ترش کمتری به آسیا ارسال خواهد کرد، به دلیل تغییر جهت صادرات نفت روسیه، نفت‌ترش خاورمیانه باید به اروپا برود.»

افزایش قیمت بیشتر نفت در اروپا در آینده نزدیک

به دلیل فعالیت‌های تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌ها در اروپا، این کاهش عرضه نفت روسیه فعلاً منجر به افزایش قیمت نفت در بازار قاره سبز نشده است. به دلیل عملیات تعمیرات پالایشگاه‌ها همچنین رشد صادرات نفت آمریکا به اروپا، قیمت نفت خام Urals روسیه در بازار اروپا به پایین‌ترین رقم حدود ۴ سال گذشته رسیده است.

اما در آینده نزدیک و با پایان یافتن عملات تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌ها در اروپا، انتظار می‌رود میزان تقاضای نفت افزایش یابد و کاهش عرضه نفت روسیه به افزایش قیمت نفت در اروپا منجر شود.

منبع: تجارت نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه