شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند واسطه‌های تجاری‌ساز هستند

ریاست مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی ریاست جمهوری تصریح کرد: در شرایطی که مساله اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان، حفظ بازار است جای خالی واسطه‌های تجاری‌سازی در این شرکت‌ها به‌شدت احساس می‌شود.

شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند واسطه‌های تجاری‌ساز هستند

به گزارش هشت دی، اسماعیل قادری‌فر، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با موضوع اصل نیاز شناسی و پژوهش محوری در حوزه تجاری سازی فکر و محصولات دانش‌بنیان اظهار داشت: امروزه مساله اصلی به منظور توسعه فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان، مساله بازار است.

وی تصریح کرد: کشور ما در حوزه عرضه علم، علی الخصوص طی ۱۵ سال اخیر، با رشد مقالات علمی و کسب رتبه‌های برتر در حوزه‌های مختلفی نظیر نانو، زیست_فناوری و … بسیار خوب کار کرده است اما در مقابل در بخش کشش بازار با ضعف بزرگی روبرو است.

قادری فر خاطر نشان کرد: امروز با وجود شرکت‌های دانش بنیان احراز صلاحیت شده، وجود بازار بزرگ و نیز توانمندی‌های خوب علمی کشور متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم در این میان حلقه‌های واسطه را وصل نماییم.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی ریاست جمهوری اذعان کرد: به نظر بنده برقراری اتصال بین حلقه‌های واسطه، بیش از آنکه نیازمند نیاز سنجی باشد به موضوع بروکراسی و واسطه‌های تجاری سازی مرتبط است چرا که یک فناور خوب و یا دانشمند برجسته، لزوما یک فرد بازاری و تجاری ساز خوبی نخواهد بود.

وی ضمن اشاره به صنعت دارویی کشور بیان داشت: در این حوزه نیز ممکن است آن کششی که برای استفاده از ظرفیت‌های علمی کشور وجود دارد و حتی شناخت آن به طریق اولی وجود نداشته باشد لذا زنجیره عرضه علم تا کشش بازار، نیازمند حلقه‌های واسطه (به منظور تجاری‌سازی) است چیزی که واقعا کمبودش احساس می‌شود.

دکتر قادری فر تصریح کرد: تکنولوژی_بروکرها یا واسطه‌های تجاری می‌توانند فناوری را در یک پلت فورم تجاری شده عرضه کرده و به بازار مصرف ارائه نمایند لذا عدم وجود چنین واسطه‌هایی بعنوان حلقه‌های گمشده شرکت‌های دانش بنیان مطرح‌اند.

ریاست مرکز توسعهٔ فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری اذعان کرد: ما باید به واسطه‌های تجاری نقش بدهیم و اگر چنانچه در صدد اخذ سهامی برای خود باشند کاملا خالی از اشکال است چرا که هدف غایی از وجود آنها تجاری سازی ایده‌ها و نیز افزایش ثروت شرکت‌های دانش بنیان است.

وی با تاکید بر اینکه ساختارهای ما برای بازار سازی درست و مطلوب نیست اظهار داشت: در شرایطی که ما صادراتی نمی‌اندیشیم باید تلاش کرد تا واسطه‌های تجاری سازی بتوانند عملیات ارزش گذاری فناوری را در داخل کشور به خوبی انجام دهند.

قادری فر تصریح کرد: واسطه‌های تجاری‌سازی باید صنعت کشور و بازار را متقاعد کنند تا با وجود قیمت کم و استاندارد مناسب عملیات بازار سازی به درستی انجام گیرد.

منبع: تجارت نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه