هشت دی گزارش می دهد:

کشتی گیله مردی؛ ورزشی به عظمت مردان اصیل گیلانی/ ضرورت احیای ورزش های سنتی گیلان

این دیار پهلوانان و گیله مردان بسیاری را در خود دیده است اما متاسفانه جوان امروزی رونالدو و مسی را بیشتر از آنان می شناسد و الگوبرداری می کند.

کشتی گیله مردی؛ ورزشی به عظمت مردان اصیل گیلانی/ ضرورت احیای ورزش های سنتی گیلان

به گزارش خبرنگار ۸دی، گیله مرد، مردی است که تمام خصایل یک گیلانی اصیل را دارد، مردی به استواری کوه به لطافت جنگل های بکر و به هیبت و قدرت دریا، میرزا کوچک جنگلی نمونه تام از گیله مرد است، اما این مردانگی در کشتی که ذات آن پهلوانی است آمده و ورزشی محبوب و مردمی به نام کشتی گیله مردی را ایجاد کرده است، کشتی گیله‌مردی یا کشتی گیلانی نوعی مراسم محبوب و دارای آداب خاص است، که دارای قوانین دقیق بوده و روح پهلوانی بر آن حکمفرماست.

این ورزش در گیلان و مازندران انجام می‌شود و از محبوب ترین بازی های بومی و محلی در این منطقه است.

 

 

کشتی گیله‌مردی تنها رشته ورزشی مرسوم در محدوده‌ای به وسعت غرب مازندران و شرق گیلان و به‌ویژه شهرستان‌های رامسر، چابکسر، کلاچای، رودسر و املش به شمار می‌رود. بزرگان و ریش‌سفیدان مناطقی همچون قاسم‌آباد سفلی و علیا و سرو لات در شهرستان چابکسر، رحیم‌آباد و بی‌بالان در شهرستان رودسر و بالکو سرا در شهرستان لنگرود را مهد پهلوانان نامدار کشتی گیله‌مردی دانسته و به گفته آنها حضور در میدان‌های کشتی محلی و یا به‌اصطلاح محلی کشتی سراها، از تفریحات و سرگرمی‌های اغلب مردم این مناطق در شب‌های بلند تابستان به حساب می‌آمد.

این ورزش به طور سنتی، در انتهای تابستان وقتی کار کشاورزی پایان می‌یابد، یا حین بازدید چهره‌های دولتی یا در پایان مراسم مذهبی، (مثلاً در حین علم وَچینی در حیات امامزاده‌ها در آغاز محرم) برگزار می‌شود.

تا ادوار اخیر، کشتی بین چند ورزشکار ویژگی معمولاً همیشگی ازدواج‌های روستایی بود. مراسم کشتی با رژهه ی سنتی کشتی گیران که به تماشاگران و رقبایشان سلام می‌کنند آغاز می‌شود.

کشتی گیران یک پای خود را جلو می‌گذارند، و دست شان به ترتیب با زانو، دهان و پیشانی شان در تماس قرار می‌گیرد. در مسابقات بزرگ، تیم هر روستا تابع سلسله مراتب سفت و سختی بیت پهلوانان و تازه واردان، و در مرتبهٔ بعد بین پهلوانان است. هیچ رده‌بندی وزنی و محدودیت زمانی برای نبردها وجود ندارد ولی کشتی گیران می‌توانند اگر نبرد به طول انجامید، از داور درخواست توقف کنند.

مقصود بازی این است که با استفاده از دست، مشت و پا (لگد زدن ممنوع است)، حریف را مجبور به لمس زمین کنند. به این منظور، شخص نیازمند هم قدرت و هم استراتژی است.

وقتی بازی تمام می‌شود، برنده بازنده را در آغوش گرفته به مرکز زمین می‌پرد و شاخه‌ای مزین به پارچه و پول داده شده از سوی تماشاگران پس از پیروزی خود را دریافت می‌کند. در مسابقات بزرگ، بزرگان روستا ممکن است به قهرمانی که همهٔ رقبایش را حذف کرده، یک گاو یا اسب یا شال ابریشمی گلدار هدیه بدهند.

 

** ورزشی بومی که سابقه اش به قرن چهارم باز می گردد

این ورزش در دی ماه سال ۹۰ به شماره ۴۱۴ در فهرست آثار معنوی ایران به ثبت رسید، سابقه این کشتی به قرن چهارم باز می گردد و نشان می دهد اول اینکه گیلانیان یکی از اصیل ترین اقوام ایرانی هستند و روح جوان مردی در ایران باستانی بوده و نسل به نسل به جوانان امروز رسیده است.

 

 

اگر فیفا بعد از ۱۹۰۰ میلادی شعار بازی جوانمردانه را مطرح کرد، ایرانیان در قرن چهارم ورزش هایی داشتند که تنها بر مبنای اخلاق و جوانمردی بود، این نوع بازی ها تنها یک بازی نیست! بلکه درس اخلاق و مقاومت به انسان می دهد، درس کوشش و تلاش و مقابله جوانمردانه با حوادث روزگار که جوانان امروز ایران سخت محتاج آن هستند، اگر فضیلت های اخلاقی به خصوص جوانمردی در بین جوانان دهه هفتاد و هشتاد کم شده به این علت است که ورزش هایی مانند گیله مردی کمرنگ شده و الگوهای جوانان را به سمت فوتبالیست های مشهور جهان برده است.

 

** وقتی جای خالی پهلوانان و گیله مردان با رونالدو و مسی پر می شود

این دیار پهلوانان و گیله مردان بسیاری را در خود دیده است ولی متاسفانه جوان امروزی رونالدو و مسی را بیشتر از آنان می شناسد و الگوبرداری می کند، قصد نگارنده این گزارش زیرسوال بردن ورزش محبوب فوتبال نیست بلکه معتقدم این ورزش باید به صورت حرفه ای تر و با حمایت جدی از تیم سپیدرود در استان انجام شود ولی مقصود فراموشی ورزش های باستانی است که مدتی در میان جوانان کمرنگ شده است.

باشد که با همیت و غیرت بیشتر میراث پدران عزیز خود را گرامی داشته و کشتی گیله مردی را با شکوه و طراوت بیشتری انجام دهیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه