بیانیه کانون ها و دفاتر بسیج اساتید استان گیلان پیرامون آینده برجام و FATF

کانون ها و دفاتر بسیج اساتید استان گیلان پیرامون آینده برجام و FATF بیانیه ای صادر کرد.

بیانیه کانون ها و دفاتر بسیج اساتید استان گیلان پیرامون آینده برجام و FATF

به گزارش ۸دی، کانون ها و دفاتر بسیج اساتید استان گیلان پیرامون آینده برجام و FATF بیانیه ای صادر کرده است.
متن این بیانیه به شرح ذیل است:
اکنون که دولت ایالات متحده آمریکا به شکل وقیحانه و بی‌ادبانه ای از توافق هسته ای برجام ( JCPOA ) خارج شده است؛ بار دیگر به یاد فرمایش حکیمانه و آینده نگرانه مقام معظم رهبری در آغاز مذاکرات هسته ای می‌افتیم که فرمودند: “به مذاکرات جاری خوش بین نیستم چرا که معلوم نیست نتایجی را که ملت انتظار دارد به همراه بیاورد اما معتقدیم این تجربه ایرادی ندارد به شرط اینکه ملت بیدار باشد و بداند چه اتفاقی دارد می افتد”. (۱۲/۸/۹۲)
در برهه مذاکرات برجام و تصویب آن در شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی، متاسفانه فضای روانی و رسانه‌ای کشور به نحو بی‌سابقه‌ای، توسط موافقان آن، علیه هرگونه انتقاد و ایراد منصفانه و مصلحانه مسموم گردید که به آسانی هردلسوزی در مواجه با بارش تهمت ها و ناسزاها به انزوا کشیده می شد. در چنین فضایی که مع‌الاسف برخی از مقامات اجرایی و تقنینی کشور نیز در ایجاد آن دخیل بودند، «شرط بیداری ملت و دانستن اتفاقات» عمدا و سهوا مورد غفلت قرار گرفت و التفات مناسب برای بهره گیری از اندیشه نخبگان دلسوز و متعهد در فرایند مذاکرات و اجرای برجام فراهم نشد.
هرچند ایرادات ساختاری و محتوایی برجام در همان برهه بارها مورد تاکید دلسوزان قرار گرفت؛ به نحوی که مقام معظم رهبری در نامه مورخ ۲۹/۷/۹۴ به رئیس جمهور می فرمایند: « محصول مذاکرات که در قالب برجام شکل گرفته است دچار نقاط ابهام و ضعف‌های ساختاری و موارد متعددی است که در صورت فقدان مراقبت دقیق و لحظه به لحظه،‌ می‌تواند به خسارت‌های بزرگی برای حال و آینده‌ی کشور منتهی شود.» اما بسیاری از اساتید نخبه همواره معتقد بوده‌اند که در روند اجرای برجام غفلت های همراه با دستپاچگی و عجله مسئولین صورت گرفته است که با گذشت حدود دو سال از آن ابعاد خسران و ضرر مادی، معنوی، امنیتی و حیثیتی آن به تدریج نمایان می شود.
عدم توجه و دقت نظر لازم در اجرای شروط “طرح اقدام متقابل و متناسب دولت در اجرای برجام” و “نامه مقام معظم رهبری به رئیس جمهور ۲۹/۷/۹۴” همراه با شتابزدگی در اجرای تکالیف فوق العاده ایران در برجام بدون عینیت یافتن حقوق ایران از طرف غرب، با در نظر گرفتن اینکه اصل مذاکرات و مشروعیت آن، پایان یافتن تحریم های ظالمانه آمریکا و غرب علیه ایران بوده است، موجب وهن این توافق و شائبه سهل انگاری دولت و مجلس شده است.
متاسفانه باید اذعان نمود آنچه این تجربه تلخ را سهمگین تر می کند، ادامه تایید و تاکید حامیان و حاملان آن در گفتمان “غرب باوری” با دال مرکزی “اعتماد به لیبرالیسم” است و همین گزاره کج باورانه است که همچنان به وعده های فریب گونه اروپاییان اعتماد کرده و به سان گذشته عزت و پیشرفت ایران را در کنف حمایت و قول های آنها جستجو می کند.
حال که دولت محترم توام با شتابزدگی اعلام نمود که به دنبال مذاکره مجدد با اروپاییان در مورد برجام است، ایشان را به فرمایش رهبری توجه می دهیم که «فریب لبخند طرف مقابل را نخورید، به وعده‌هایی که می‌دهد اعتماد نکنید، چون وقتی خرش از پل گذشت، بر می‌گردد و به ریش شما می‌خندد. اینها این قدر وقیحند» ( مقام معظم رهبری ۲/۱/۹۴ ) لذا دوباره تاکید می کنیم که ادامه پایبندی جمهوری اسلامی ایران به برجام بدون اجرای عینی تعهدات طرف مقابل مقدور نبوده و نیست.
در این میان مسئله چالش برانگیز و همراه با شتابزدگی مجدد، تصویب لوایح سه گانه مربوط به FATF است که متخصصان و ناظرین فنی در مورد ابعادمختلف آن به دیده تردید و تاسف می نگرند. سوال جدی ما از مجلس شورای اسلامی و دولت محترم این است باتوجه به اینکه در زمان کنونی که آمریکا، رژیم صهیونیستی و غرب با تمام توان خود در حال پایش سامانه های آماری و اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران می باشد و در محورهای مختلفی با بهانه‌های واهی به تحریم ایران می پردازد، چه تاکیدی بر اعتماد حداکثری و خوش خیالی جاهلانه نسبت به مراکز دست آویز غرب و در اختیار قرار دادن اطلاعات حساس کشور به آنان است؟ آیا در نزد برخی‌ها برای غفلت و سهل انگاری حد یقفی وجود ندارد؟
بسیج اساتید دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی گیلان با صراحت اعلام می دارد چنانچه در دور جدید مذاکرات وعده های جدیدی به اروپاییان پیرامون مسائل منطقه ای و موشکی داده شود و برخی از مسئولین کشو عمدا یا سهور خود را به تغافل بزنند، دست به تبیین گسترده زوایای پنهان توافقات صورت گرفته، در دانشگاه‌ها زده و با روشنگری و مطالبه گری اجازه نخواهد داد که آیندگان در حق ما بگویند که “در سالیان گذشته فرهیختگان و دانشمندان این کشور، شاهد خسارت هایی به کیان مملکت بوده اما در برابر آن سکوت کرده بودند”.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه