ایران خواستار تشکیل کمیسیون مشترک برجام شد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به نامه خود به فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد که در این نامه درخواست تشکیل کمیسیون مشترک برجام داده شده است.

ایران خواستار تشکیل کمیسیون مشترک برجام شد

به گزارش ۸دی، «محمد جواد ظریف» در جمع خبرنگاران در مسکو افزود: ۲۰ اردیبهشت نامه‌ای به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دبیرکل سازمان ملل متحد نوشتم که نامه به دبیرکل امروز منتشر می‌شود.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با بیان اینکه نامه درسطح مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل به عنوان سند در این سازمان ثبت می‌شود، افزود: این نامه ها درباره تخلفاتی است که از سوی آمریکا در چارچوب برجام اتفاق افتاد.
وی گفت: در نامه به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درخواست تشکیل کمیسیون مشترک شد، بر اساس برجام، کمیسیون مشترک با یک نوبت جلسه مدیران سیاسی شروع می‌شود و در صورت ضرورت این جلسه در سطح وزیران امور خارجه تشکیل خواهد شد.
ظریف با توضیح اینکه هم اکنون روند متفاوت شده است و برجام دیگر به شکل سابق نیست و تبدیل به ۱+۴شده است، افزود: مذاکراتی که در بروکسل جریان دارد جدا از برجام نیست، اما در قالب کمیسیون مشترک هم برگزار نمی شود چرا که اگر چنین بود باید هر پنج عضو توافق بدون حضور آمریکا در آن شرکت می کردند.
وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: به طور جداگانه با اتحادیه اروپا و وزیران خارجه سه کشور و قبل از آن با وزیران خارجه چین و روسیه به طور جداگانه مذاکره کردیم و ممکن است در آینده درصورت نیاز مذاکراتی در سطح وزیران خارجه پنج کشور (ایران، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) داشته باشیم اما هم اکنون مسیری موازی یعنی مذاکرات سیاسی و مسیر کمیسیون برجام را در پیش می گیریم.
وی در ادامه به سفر چند ساعت دیگر خود به بروکسل اشاره کرد و گفت: مذاکرات با حضور سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه در بروکسل شروع شده و هدف آن ارایه تضمین به ایران برای بهره مندی از مواهب برجام است.
ظریف ادامه داد: اروپایی‌ ها حوزه‌ های مختلفی برای همکاری مطرح کردند که در ملاقات فردا شب با وزیران امور خارجه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
وی با بیان اینکه این شروع کار بوده و با یک جلسه نمی شود کار را تمام کرد و زمان کوتاه است و باید قوی شروع کرد، اظهار داشت: روندی را شروع کرده ایم تا ببینیم آیا می توانیم به دیپلماسی زمان بدهیم یا خیر.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه