رودخانه های گیلان دیگر پر از ماهی نیست

مدیرکل شیلات گیلان از کاهش شدید تکثیر طبیعی ماهیان در رودخانه های استان به دلیل آلودگی خبر داد.

رودخانه های گیلان دیگر پر از ماهی نیست

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از ایرنا، حجت سعیدی اظهار کرد : میزان تکثیر طبیعی ماهیان استخوانی در رودخانه های گیلان هفت درصد و خاویاری صفر است.

وی افزود: بیش از یک دهه است میزان صید در استان های شمالی به ویژه در گیلان در حال کاهش است و زادآوری خوبی در بحث مهاجرت و تخم ریزی ماهیان در رودخانه ها نداریم.

مدیرکل شیلات گیلان ادامه داد: برای جبران کسری بخش تکثیر طبیعی، تکثیر مصنوعی را دنبال و سالانه نزدیک ۲۰۰ میلیون بچه ماهی استخوانی و خاویاری را برای حفظ ذخایر و تثبیت مشاغل صیادی از طریق رودخانه به دریا رهاسازی می کنیم.

وی در خصوص علت تمدید مهلت صید تا ۲۳ فروردین با توجه به شرایط موجود تصریح کرد: امسال تا یک ماه مانده به خاتمه مهلت صید به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی و برودت هوا با عدم مهاجرت ماهیان به آبهای ساحلی و رودخانه ها روبرو بودیم و با توجه به تقاضای جامعه صیادی برای کمک به معیشت آنان با تصمیم کمیسیون صید سازمان به تمدید مهلت صید اقدام کردیم .

مدیرکل شیلات گیلان خاطرنشان کرد: بیش از ۸۰ درصد صید صیادان از طریق تکثیر انجام می شود.

سعیدی میزان صید صورت گرفته را بالغ بر سه هزار و ۸۴۰ تن انواع ماهی استخوانی عنوان و اضافه کرد: ۸۰ درصد صید یعنی سه هزار و ۷۷ تن ماهی سفید, ۶۰۰ تن کفال و بقیه اش دیگرماهیان بود .

وی با اشاره به این که میزان دقیق صید تا چند روز آینده اعلام می شود، خاطرنشان کرد : این میزان صید در ۳۰۰ هزار مرحله پره کشی توسط چهار هزار صیاد عضو ۵۲ شرکت تعاونی صیادی صید شده است.

وی میزان صید صورت گرفته در این مدت را ۱۵۵ تن بیشتر از مدت مشابه پارسال با چهار درصد افزایش عنوان کرد.

مدیرکل شیلات گیلان این افزایش صید را مربوط به یک ماه پایانی مهلت صید عنوان کرد.

دریای خزر و رودخانه های فراوان استان گیلان از دیرباز محل صید و صیادی مردمان این دیار بوده و صیادی در این استان قدمت بسیار دیرینه دارد.

ماهیانی همچون سفید، سوف، کفال، کپور، کلمه، سیم، سس ماهی، ماش ماهی، ماهی آزاد ، اردک ماهی، کاس کولی و ماهی کیلکا عمده ماهیانی بود که توسط صیادان در خزر به شیوه بستن سد ˈشیل ˈ، گستردن تور و دیگر شیوه ها صید می شد.

مهلت صید ماهیان استخوانی در گیلان ۱۵ مهر تا ۱۵ فروردین است که امسال تا ۲۳ فروردین تمدید شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه