ظریف: آمریکا با خروج خود از برجام صریحا قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرد

وزیر امور خارجه،گفت: آمریکا با خروج خود از توافق چند جانبه برجام توازن آن را خدشه‌دار کرد و صریحا قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرد. ما هم می‌خواهیم مطمئن شویم ملت ایران در صورت ادامه حضور در برجام که شما و دیگر طرف‌ها توصیه به ماندن کردید از منافع آن بهره مند می‌شود.

ظریف: آمریکا با خروج خود از برجام صریحا قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرد

به گزارش۸دی، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در صدر هیئت بلند پایه سیاسی و اقتصادی به چین سفر کرده است با «وانگ یی» همتای چینی خود دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار در خصوص طیف گسترده‌ای از موضوعات دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین المللی بویژه برجام گفتگو و تبادل نظر شد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار اظهار داشت: برای من مهم بود دیدار با اعضای برجام منهای آمریکا را از چین شروع کنم. چین و ایران دو کشور دوست و شریک راهبردی هستند که همواره در کنار هم هستند. ایران و چین در همه زمینه‌ها همکاری گسترده دارند و چین بزرگترین شریک تجاری ایران است.

ظریف با تشریح شرایط برجام قبل و بعد از خروج آمریکا از آن اظهار داشت: از موضع دولت چین در قبال برجام و اقدام رئیس جمهور این کشور قدردانی می‌کنیم. آمریکا با خروج خود از این توافق چند جانبه توازن آن را خدشه دار کرد و صریحا قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرد. ما هم می‌خواهیم مطمئن شویم ملت ایران در صورت ادامه حضور در برجام که شما و دیگر طرف‌ها توصیه به ماندن کردید از منافع آن بهره مند می‌شود.

در ادامه این دیدار «وانگ یی» ایران را کشوری بسیار مهم و متنفذ خواند و گفت: چین مایل است روابط راهبردی دو کشور ادامه یابد و ادامه هم خواهد یافت. همکاری با ایران در زمینه‌های اقتصادی رو به پیشرفت است و در سایر زمینه‌های سیاسی، امنیتی و … هم بخوبی پیش می‌رود.

«وانگ یی» برجام را یک توافق چند جانبه بین المللی خواند که همه طرف‌ها موظف به اجرای آن هستند.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشور‌ها و اعضای جامعه بین المللی از اقدام اخیر ترامپ ناخشنودند و از آن حمایت نمی‌کنند، گفت: ما از چند جانبه گرایی حمایت می‌کنیم که برجام یکی از ثمره‌های آن است.

«وانگ یی» تاکید کرد: مواضع ما بسیار روشن است و طبیعی است اگر منافع ایران در برجام حتی بدون آمریکا تضمین شود در آن بمانید. چین شریک مهم تجاری ایران است و دو طرف باید از منافع مشروع خود در مقابل دیگران دفاع کنند.

منبع: پانا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه