۱۵۰ نوع گیاه دارویی در استان گیلان شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: دانشکده دارو‌سازی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به باغ گیاهان دارویی مجهز است و ۱۵۰ نوع گیاه دارویی در استان گیلان شناسایی شد.

۱۵۰ نوع گیاه دارویی در استان گیلان شناسایی شد

به گزارش ۸دی، شاهرخ یوسف‌زاده چابک صبح امروز در دومین جشنواره گیاهان دارویی و داروهای گیاهی در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم‌ پزشکی گیلان اظهار داشت: طرح گسترش گیاهان دارویی و داروهای گیاهی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر عهده دانشگاه علوم پزشکی گیلان گذاشته شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با اشاره به اینکه طرح‌های کلان و ویژه‌ای همچون طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع سلامت از سوی وزارت درمان و آموزش پزشکی به استان‌های دیگر واگذار شد افزود: این امر در شرایطی رخ داد که دانشگاه علوم پزشکی گیلان ظرفیت و قابلیت برعهده گرفتن مسئولیت‌ها و طرح‌های کلان را داشت.

یوسف‌زاده چابک با بیان اینکه طرح تولید و توسعه گیاهان دارویی و داروهای گیاهی از طرح‌هایی بود که فعالیت در این حوزه از استان‌های دیگر مورد پذیرش واقع نمی‌شد گفت: با توجه به شرایط اقلیمی استان گیلان فعالیت در این طرح ارزشمند به دانشگاه علوم پزشکی گیلان سپرده شد

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی گیلان ظرفیت و قابلیت‌های گسترده‌ای در رشته‌های مختلف پزشکی و درمانی را داراست و فعالیت‌های این دانشگاه در سطح کشور سرآمد است بیان کرد: رشته‌های تخصصی حوزه‌های بالینی دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان فراتر از سایر دانشگاه‌های سطح کشور است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با اشاره به اینکه طرح تولید گیاهان دارویی و داروهای گیاهی فرصتی ارزشمند بود که ناخواسته برعهده استان گیلان قرار گرفت خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم‌ پزشکی گیلان با قبول این ماموریت تحقیق و بررسی گسترده‌ای را به منظور اجرای این طرح انجام داده است.

وی با تاکید بر اینکه استان گیلان به‌واسطه شرایط جغرافیایی موجود، ۴ اقلیم از ۱۱ اقلیم کشور را دارد تصریح کرد: در استان گیلان کشاورزان می‌توانند علاوه بر تولید محصولات کشاورزی به تولید سنتی و صنعتی گیاهان دارویی بپردازند و به رشد اقتصادی مطلوبی دسات یابند.

یوسف‌زاده چابک از تشکیل دبیرخانه گیاهان دارویی در استانداری گیلان خبر داد و با اشاره به اینکه تلاش است تا روند فعالیت این دبیرخانه افزایش یابد افزود: در راستای تولید گیاهان دارویی و داروهای گیلاهی در گیلان با شرکت‌های داروسازی جلسات و تبادلات متعددی انجام شده است.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با بیان اینکه اگر در حوزه گیاهان دارویی به طور مطلوب کار شود گردش مالی منابع زیرزمینی هرگز قادر به رقابت با گردش مالی گیاهان دارویی نیست خاطرنشان کرد: مردم در جامعه کنونی استقبال مطلوبی از گیاهان دارویی دارند.

وی با تاکید بر اینکه عوارض داروهای گیاهی بسیار کمتر از داروهای شیمیایی است و این امر امروز  به طور مطلوب در جامعه پذیرفته شده است گفت: در راستای اجرای طرح تولید و توسعه گیاهان دارویی و داروهای گیاهی باغ گیاهان دارویی در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ایجاد شده است.

یوسف‌زاده چابک ایجاد باغ گیاهان دارویی در گیلان را اقدامی امیدبخش در استان دانست و با اشاره به اینکه گسترش تولید گیاهان دارویی و دارو‌های گیاهی از سوی این دانشگاه در گیلان به طور ویژه دنبال می‌شود افزود: رسیدن به نقطه‌ای مطلوب در راستای تولید گیاهان دارویی و داروهای گیاهی موجب توسعه اقتصادی شود.

وی با بیان اینکه تحقیق و فعالیت در حوزه گیاهان دارویی در دانشکده داروسازی و مرکز رشد دانشگاه علوم‌پزشکی استان گیلان انجام می‌شود خاطرنشان کرد: فعالیت در این حوزه مسیر روشنی را به سوی تجاری کردن صنعت گیاهان دارویی و داروهای گیاهی در استان گیلان ترسیم می‌کند.

 یوسف‌زاده چابک با بیان اینکه توسعه گیاهان دارویی و دارو‌های گیاهی از دو سال گذشته در دانشگاه علوم پزشکی گیلان آغاز شده است بیان کرد: اقتصاد آینده در اختیار صنعت گیاهان دارویی است و سرمایه‌گذاری در این حوزه گردش مالی عظیم را برای کشور به وجود می‌آورد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با تاکید بر اینکه طرح شناسایی انواع و اقسام گیاهان دارویی، میزان عصاره و تاثیرپذیری آنها در دانشگاه علوم پزشکی گیلان دنبال می‌شود گفت: استقرار شرکت‌های داروسازی مزیتی مهم برای گیلان در راستای توسعه داروهای گیاهی است.

وی استان گیلان را دومین استان تولیدکننده دارو در کشور عنوان کرد و گفت: استان گیلان به‌واسطه شرایط اقلیمی مطلوب و استقرار شرکت‌های دارو‌سازی به‌درستی توانمندی تولید گیاهان دارویی و داروهای گیاهی را در سطح کشور دارد و حلقه اتصال این دو مزیت افزای دانش گیاهان دارویی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیش از ۱۵۰ نوع گیاه دارویی در استان گیلان شناسایی شده است تصریح کرد: باغ‌ گیاهان دارویی از سال ۹۵ در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ایجاد شده است.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه