نوشیدنی های معجزه آسا برای پیشگیری از کم خونی

کم خونی از مشکلات رایجی است که تقریبا همه کم و بیش با آن مواجه هستند. در این مطلب سعی داریم با معرفی نوشیدنی های موثر در پیشگیری از کم خونی به بهبود سلامت شما عزیزان کمک کنیم.

نوشیدنی های معجزه آسا برای پیشگیری از کم خونی

به گزارش ۸دی،کم خونی از مشکلات رایج در ایران و بخصوص در میان خانم ها است. یکی از عوامل موثر بر کم خونی تغذیه نا مناسب است. قرار دادن مواد غذایی غنی از آهن مانند گوشت در برنامه غذایی برای پیشگیری از کم خونی بسیار مهم است. در این مطلب قصد داریم نوشیدنی های مفید برای کم خونی را به شما معرفی کنیم.

دلایل ایجاد کم خونی
کم‌خونی شایعترین بیماری خونی است. کم‌خونی به علل گوناگون ایجاد می‌شوند. علاوه بر کمبود آهن، ممکن است کم خونی در نتیجه کمبود اسیدفولیک و ویتامین B12، عوامل ژنتیکی یا بیماری های مزمن نیز بروز کند.

سه دلیل اصلی کم‌خونی شامل:

• هدر رفتن حجم فراوانی از خون (به شکل حاد یا خونریزی شدید و بشکل مزمن به گونه کم‌کم و تدریجی ولی در مدت زمان طولانی)
• ویرانی بیش از حد گلبول‌های قرمز (همولیز)
• سستی و ناتوانی سیستم خونساز(hematopoiesis)

محققان بر این عقیده هستند که داشتن تغذیه مناسب کلید پیشگیری از بروز این بیماری و درمان آن است.

علایم کم خونی
مهمترین علامت کم‌خونی احساس خستگی زودرس و فرسودگی است.

علائم دیگر شامل این موارد است:

• ضعف
• رنگ پریدگی غشا مخاطی و بستر ناخن و پوست
• ضربان نامنظم یا تند قلب
• کوتاهی نفس
• درد قفسهٔ سینه
• احساس سبکی در سر یا سرگیجه خفیف
• مشکلات شناختی
• بی‌حسی، کرختی یا سردی انتهای اندامها
• سردرد

ممکن است در ابتدا کم‌خونی آنقدر خفیف باشد که متوجه علائم آن نشوید. اما شدت علائم با پیشرفت کم‌خونی افزایش می‌یابند. بی خوابی درشب هم علائم کم‌خونی می‌باشد.

نوشیدنی ها مناسب برای کم خونی
برای درمان و پیشگیری از کم خونی می توانید یکی از نوشیدنی های ذکر شده در این مطلب را به برنامه غذاییتان اضافه کنید. در کنار مصرف این نوشیدنی ها در صورت شدید بودن کم خونی بهتر است از یک پزشک متخصص نیز کمک بگیرید.

سعی کنید این نوشیدنی ها را تازه تهیه کنید.

آب جعفری
جعفری یک سبزی معطر در دسترس است که خواص فوق العاده ای برای بدن دارد. جعفری حاوی میزان قابل توجهی آهن، ویتامین و ترکیبات آنتی اکسیدانی است که به پاکسازی بدن نیز یاری می رساند. این نوشیدنی طعم فوق العاده ای ندارد اما خواص آن به قدری است که ارزش امتحانش را دارد.

برای تهیه این نوشیدنی یک دسته جعفری را به دقت شستشو دهید و خرد کنید. آن را داخل میکسر ریخته و آب یک عدد لیموترش و آب را به آن اضافه کنید. مواد را به با هم میکس کنید تا جایی که جعفری به طور کامل له شود. سپس این نوشیدنی را تازه به تازه میل کنید. بهترین کار این است که نوشیدنی جعفری تان را به صورت ناشتا میل کنید.

جوانه یونجه، گزنه، آب
این نوشیدنی سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، و آنتی اکسیدان های قوی است که از درمان کم خونی حمایت می کند. مصرف روزانه این نوشیدنی و بخصوص در اواسط صبح باعث بهبود کیفیت خون شده و ضعف و خستگی را نیز از بین می برد.

برای تهیه این نوشیدنی جوانه یونجه ( ۱ بسته) و گزنه ( ۱ دسته ۹ را در میکسر بریزید و سپس ۱ لیوان آب به آن اضافه کنید. زمانی که یکی نوشیدنی کاملا یکدست حاصل شد، نوش جان کنید.

آب چغندر و مخمر آب جو
چغندر یکی از سبزیجات سرشار از آهن است. در نتیجه در مقابله با علائم کم خونی بسیار موثر عمل می کند. قدرت انرژی زایی این سبزی خوش رنگ با خستگی مقابله می کند و مواد مغذی موجود در آن برای درمان ضعف و شکنندگی موها و ناخن ها فوق العاده است.

برای تهیه این نوشیدنی چغندر و هویج را بعد از شستشوی کامل به چند قسمت تقسیم کنید و در میکسر بریزید. سپس یک لیوان آب و یک قاشق مخمر آب جو اضافه کرده و مواد را میکس کنید. بعد از اینکه یک نوشیدنی صاف و یکدست حاصل شد بلافاصله مصرف کنید.

آب انگور و جعفری
انگور سرشار از آنتی اکسیدانی به نام رزوراترول است که به از بین بردن سموم خون و جلوگیری از آسیب سلولی کمک می کند. خواص جعفری این اثر درمانی را تقویت می کند و یک راه موثر برای درمان کم خونی است.

برای تهیه این نوشیدنی یک خوشه بزرگ انگور را شسته و به همراه جعفری ( ۱ دسته ) در ون میکسر بریزید و سپس یک چهارم لیوان به آن آب اضافه کنید و پس از اینکه ترکیب یکدستی بدست آمد، نوش جان کنید.

شاه توت، توت فرنگی و سیب
این نوشیدنی خوشمزه حاوی آهن و همچنین فیبر‌ها و ترکیبات آنتی اکسیدانی است که به تصفیه خون نیز کمک می‌کنند. این نوشیدنی را صبح و ترجیحا به صورت ناشتا میل کنید.

برای تهیه این نوشیدنی شاه توت و توت فرنگی ها را تمیز کرده و داخل میکسر بریزید. سیب را خرد کرده و به توت ها اضافه کنید. یادتان باشد که دانه های سیب را خارج کنید. یک لیوان آب به میوه ها افزوده و آن ها میکس کنید. این نوشیدنی را صبح و ترجیحاً به صورت ناشتا میل کنید. اگر توت فرنگی نداشتید شاه توت را بیشتر کنید.

شیر و کرفس
اگر دچار عدم تحمل لاکتوز نیستید، این درمان می تواند مکمل خوبی برای مبارزه با علائم کم خونی باشد. این نوشیدنی حاوی آهن، اسید فولیک و اجزای آنتی اکسیدانی است که به بهبود کیفیت خون و بهینه سازی اکسیژن در سطح سلولی کمک می کند.

برای تهیه این نوشیدنی ۲ شاخه کرفس را به خوبی شسته و همراه با نصف لیوان شیر درون میکسر بریزید و پس از مخلوط شدن کامل، نصف لیوان دیگر شیر به آن اضافه کنید و پس از میکس شدن کامل، نوشیدنی را نوش جان کنید.

آب تربچه و شاهی
نوشیدنی حاصل از تربچه و شاهی یک نوشیدنی کم کالری است و می توانید از آن در چهارچوب یک رژیم لاغری متعادل نیز استفاده کنید. این نوشیدنی برای پیشگیری از کم خونی و خستگی و بی حالی مفید است.

برای تهیه این نوشیدنی با توجه به میزان نوشیدنی که می خواهید دسته ها را بزرگ یا کوچک تر انتخاب کنید. شاهی (۴-۵ دسته)، تربچه (۴ عدد ) و اسفناج ( ۲ دسته ) را بشویید و در آب میوه گیری بریزید. در نهایت یک لیوان آب به آن اضافه کرده و نوشیدنی حاصل را به صورت ناشتا میل کنید. با وجود اینکه طعم دلچسب و فوق العاده ای که از هر نوشیدنی انتظار می رود نصیبتان نمی شود اما برای درمان کم خونی بسیار موثر است و عوارض جانبی داروهای شیمیایی را ندارد.

هویج، تربچه
این ترکیب به علت دارا بودن آهن، پتاسیم، و روی منجر به بهبود علائم کم خونی می‌شود. نوشیدن این ترکیب به طور روزانه، باعث تولید گلبول‌های قرمز خون شده و گردش خون را افزایش می‌دهد ضمن این که باعث بهبود سطح اکسیژن در سلول‌ها می‌شود.

برای تهیه این نوشیدنی هویج ( ۲ عدد ) و تربچه ( ۳-۴ عدد) را به خوبی بشویید و در میکسر بریزید و نصف لیوان آب به آن اضافه کنید و پس از میکس شدن کامل نوش جان کنید.

آب هویج و شاهی
هویج و شاهی حاوی میزان قابل توجهی فیبر، ویتامین و مواد معدنی ضروری هستند که باعث نشاط و رفع خستگی ناشی از کم خونی می شوند. مصرف منظم این نوشیدنی از بروز علائم کم خونی پیشگیری کرده و باعث افزایش بازدهی فیزیکی و روحی بدن در برابر افت انرژی می شود.

برای تهیه این نوشیدنی هویج ( ۳ عدد ) و شاهی ( ۲ دسته ) را خرد کرده و داخل میکسر بریزید و با یک لیوان آب مخلوط کنید. بعد از این که یک نوشیدنی یکدست حاصل شد آن را نوش جان کنید. شما می توانید از این نوشیدنی روزانه تا دو لیوان میل کنید.

آب هویج، اسفناج و کرفس
این نوشیدنی سبزیجاتی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مفید است که انرژی بدن را بالا برده و با مشکلاتی مانند خستگی مزمن و کم خونی مقابله می کنند.

برای تهیه این نوشیدنی هویج ( ۵ عدد )، کرفس ( ۱ شاخه ) و اسفناج ( ۱دسته ) را به دقت شستشو داده و خرد کنید. آن ها را با یک لیوان آب داخل میکسر بریزید و میکس کنید. زمانی که یک نوشیدنی یکدست و صاف حاصل شد آن را میل کنید. بهتر است نوشیدنی تان را تازه به تازه و به صورت ناشتا میل کنید.

منبع: الو دکتر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه