افزایش ۶۰ درصدی برداشت چای در چین بهاره

رئیس سازمان چای کشور گفت: با وجود سرمازدگی سطح وسیعی از باغات شمال، با توجه به شرایط مساعد آب‌ و هوایی تاکنون ‌‌شاهد افزایش ۶۰ درصدی محصول چای هستیم.

 افزایش ۶۰ درصدی برداشت چای در چین بهاره

به گزارش ۸دی،‌ محمدولی روزبهان صبح امروز در نشست خبری در رشت با اشاره به اینکه امسال برداشت برگ سبز چای زودتر از موعد مقرر هرساله آغاز شد اظهار داشت:‌ با وجود سرمازدگی سطح وسیعی از باغات شمال با توجه به شرایط مساعد آب‌ و هوایی تاکنون ‌‌شاهد افزایش ۶۰ درصدی محصول چای هستیم.

رئیس سازمان چای کشور به دایر بودن تعداد ۱۴۷ کارخانه چایسازی در سطح استان‌های گیلان و مازندران اشاره کرد و گفت:‌ امسال قدرالسهم کارخانجات چایسازی از پرداخت بهای چای دچار تغییراتی شد به این صورت که در برگ سبز درجه یک و درجه دوم سهمیه متفاوتی برای آنان در نظر گرفته شده است.

روزبهان با بیان اینکه در سال‌های گذشته قدرالسهم دولت ۶۰ درصد و قدرالسهم کارخانجات ۶۰ درصد تعیین شده بود ابراز داشت:‌ بنا به تصمیمات جدید امسال قدرالسهم پرداختی کارخانجات چایسازی در چای درجه یک ۴۱ درصد و در برگ سبز درجه دوم ۴۴ درصد تعیین و اعلام شده است.

وی به شرایط متفاوت به عمل آمدن برگ سبز چای در نقاط مختلف گیلان و مازندران اشاره کرد و اظهار داشت:‌ برگ سبز چای به‌طور مستقیم تابع وضعیت جغرافیایی و اقلیمی است به طوری‌که رویش آن در منطقه غرب گیلان و یا مازندران کمی دیرتر از مناطق شرقی استان گیلان انجام می‌شود.

رئیس سازمان چای کشور تفاوت در زمان رویش برگ سبز چای را عامل شروع به‌کار دیرتر برخی از کارخانجات چایسازی اعلام کرد و گفت:‌ بسیاری از کارخانجات فرآوری و تولید چای خشک شمال بنا به وضعیت مقدار برگ سبز تحویل داده شده توسط کشاورزان اقدام به آغاز فعالیت خود می‌کنند.

روزبهان به بودجه ۱۲۲ میلیارد تومانی ‌دولت در سال گذشته برای خرید برگ سبز چای اشاره کرد و ابراز داشت: اعتبار دولتی مورد نیاز برای خرید برگ سبز چای کشاورزان شمالی امسال حدود ۱۲۴.۵ میلیارد تومان برآورد و تصویب شده است که به عقیده بنده این مقدار ناکافی به‌نظر می‌رسد.

وی با بیان اینکه میزان برگ سبز تولید شده توسط کشاورزان در سال گذشته حدود ۱۰۸ هزار تن بوده است عنوان کرد:‌ با احتساب اینکه اگر امسال نیز همین مقدار برگ سبز چای از باغات شمال کشور استحصال شود دولت برای خرید آن و پرداخت قدرالسهم خود به اعتباری بالغ بر ۲۱۰ میلیارد تومان نیاز دارد.

رئیس سازمان چای کشور ضمن تأکید بر اینکه اعتبار در نظر گرفته ‌شده جوابگوی پرداخت مطالبات کشاورزان نیست گفت:‌ لازم است دستگاه‌های ذیربط،‌ مجلس و دولت در جهت افزایش ‌میزان این اعتبارات در ادامه سال اقدامات لازم را انجام دهند تا مشکلی نیز برای کشاورزان چایکار شمالی رخ دهد.

روزبهان به مجموعه اقدامات انجام شده برای بهبود کیفیت چای خشک داخلی و برندسازی این محصول اشاره کرد و افزود:‌ کمک به کارخانجات فرآوری چای برای خرید دستگاه‌های مدرن‌تر،‌ بالا بردن کیفیت محصول تولیدشده و ترغیب آنان در جهت کسب نشان استاندارد از جمله این اقدامات اثرگذار بوده است.

وی بحث ورود محصول چای به بازار بورس محصولات کشاورزی را مورد ارزیابی قرار داد و در مورد آن گفت:‌ این کار ارزشمند با همکاری صندوق حمایت از صنعت چای کشور،‌ اتحادیه سندیکای چایکاران و با مشارکت مدیریت بورس کشور انجام می‌شود و امیدواریم شاهد تحولات بسیار خوبی در این زمینه باشیم.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه