تحلیلی بر شاهکار جدید ترامپ؛

سخنی با مردم چغر و بد بدن ایران!

بعد از آن که اکثریت ما ایرانیان پس از سال ها مقاومت ستودنی بر سرِ حقوق مسلم هسته ای خود، تحت تاثیر دوگانه سختی های برآمده از تحریم های هسته ای و  واهمه های مترتب بر تهدیداتی که حاکمیت و ملت ایران را از تعقیب طرح های صلح آمیز هسته ای باز می داشت، با تجدید نظر نسبی در گرایش های تاییدی گذشته نسبت به مقوله هسته ای،  شرایط جدیدی را در جهت گیریهای انتخاباتی خود به نمایش گذاشتیم که در طی آن اکثریت ما به طیفی رای دادیم که معتقد بود میتوان همه مشکلات و تهدیدات و از جمله مهم ترین و فوری ترین آن ها، یعنی بحث هسته ای  را از مسیر گفتگو و دیپلماسی حل و فصل نموده و سایه جنگ را از سر ملت دور کرد.

سخنی با مردم چغر و بد بدن ایران!

۸دی: ترامپ: ایران را تسلیم می کنیم!

حضرت آیت الله خامنه ای (به نیابت از مردم ) خطاب به رئیس جمهور آمریکا: شما غلط می کنید!

دولت های اروپایی: برجام را حفظ می کنیم، اما برآنیم تا ایران را به مذاکره در موضوعات دیگر ( برنامه های دفاعی و …) وادار کتیم.

رهبر عالیقدر نظام اسلامی: به اروپایی ها هم اعتماد نداریم.

بعد از آن که اکثریت ما ایرانیان پس از سال ها مقاومت ستودنی بر سرِ حقوق مسلم هسته ای خود، تحت تاثیر دوگانه سختی های برآمده از تحریم های هسته ای و  واهمه های مترتب بر تهدیداتی که حاکمیت و ملت ایران را از تعقیب طرح های صلح آمیز هسته ای باز می داشت، با تجدید نظر نسبی در گرایش های تاییدی گذشته نسبت به مقوله هسته ای،  شرایط جدیدی را در جهت گیریهای انتخاباتی خود به نمایش گذاشتیم که در طی آن اکثریت ما به طیفی رای دادیم که معتقد بود میتوان همه مشکلات و تهدیدات و از جمله مهم ترین و فوری ترین آن ها، یعنی بحث هسته ای  را از مسیر گفتگو و دیپلماسی حل و فصل نموده و سایه جنگ را از سر ملت دور کرد و … بدین گونه بود که مختصات و شرایط موجود تغییر کرد و دقیقا به همین دلیل رهبر معظم انقلاب اسلامی علیرغم بی اعتمادی  عمیق نسبت دولت های غربی، و رد صریحِ سودمندی مذاکره با قدرت های زیاده خواه بر سر یک موضوع بدیهی و بی ابهام ( تولید و استفاده از انرژی هسته ای به صورت صلح آمیز) که مذاکره در باره آن از بیخ مردود است، امکان انجام مذاکره را برای دولت جدید و دستگاه دیپلماسی توانمندش، فراهم آوردند تا تقیّد عملی خویش را به رای اکثریت و الزامات و اقتضائات آن عیان سازند.

این سیاست و نگاه جدید با اعلام موضع هوشمندانه و البته ناگزیرِ (نرمش قهرمانانه)، عملیاتی گردید.که طی آن مجال مذاکراتی متفاوت با آنچه که پیشتر از این در جریان بود،( هم در اسلوب و رویه ها و هم در اهداف و توقعات مورد انتظار  از کلیت مذاکرات،) با اردوگاه پلشت اندیش غرب به سردمداری دولت ایالات متحده امریکا، فراهم آمد. متعاقب این زمینه سازی، مذاکراتی سخت و فرساینده بین نمایندگان حاکمیت و ملت ایران از یک طرف و نمایندگان پنج دولت مقتدر جهانی از دیگر طرف، انجام شد که نتیجه نهایی این تلاش مستمر دیپلماتیک، همین ( برجام ) معروفی شد که حرف و حدیث های فراوانی را برانگیخت و  اینک البته با خروج آمریکا از آن، در آستانه فروپاشی کامل قرار گرفته است.در اینجا ما را با محتوای برجام و دستآوردها و از دست داده های آن کاری نیست، صحبت ما در این مقال، مقوله دیگریست!

در نگاه برخی از صاحب نظران و متولیان، از جمله از نظر آقای دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور محترم، خروج آمریکا از برجام ( و فروپاشی احتمالی آن ) از یک اتفاق غیرمعمول ( جلوس دونالد ترامپ بر کرسی ریاست جمهوری آمریکا ) ناشی می شود و نه مثلا از ذات و ماهیتِ نظام حاکم بر ساختار قدرت بین المللی.  وفق این نگاه، اگر شخص یا حزب دیگری در آمریکا، قدرت را در دست می گرفت، یانکی ها به مفاد تفاهم برجام پایبند باقی می ماندند و همه چیز گل و بلبل میشد و فصل عشرت و آسایش و گاهِ زیست آرمانی ایرانیان از راه می رسید و ..‌. ! از نگاه نگارنده، چنین نگرشی به هیچ روی هوشمندانه و واقع گرایانه نتواند بود. البته پرواضح است که یک سگ هار بی پروارتر  و عیان تر از  هم نوع غیر هار خود، سگی میکند!! اما ناهوشمندیست اگر ما از سگ و کرگ ( حتی از نوع غیر هار و به ظاهر رام و آرامشان ) مشی و منشی ناهم خوان با ذات پلشتشان را به انتظار بنشینیم و بر حدوث و تحقق این توقعِ توهم گونه ، سوگند یاد کنیم. از این روست که باید بگوییم؛

 هشدار و زینهار ما را که آرام و ” قرار ” خود، بر قرارداد با این قوم بدعهد بنا ننهیم و لطف و مهربانیشان باور نکنیم. اوباما و ترامپ و مرکل و اولاند و..‌.  تفاوت تعیین کننده ای با هم ندارند، آن ها هر قدر هم که خوب و قابل اعتماد!!! باشند ( که یقینا نیستتد ) چاره ای جزء التزام به قواعدِ ذاتا سلطه جویانه کاپیتالیسم و سرمایه سالاری ندارند. پس سزاوار آن است که با تنبُّه از تجربه تلخ برجام، به سبدهای بیگانگان برای تخم مرغ های خود چشم ندوزیم و امید نبندیم. خروج خشن و بدون روتوش ترامپ از برجام اگرچه با عدم همراهی دیگر طرف های برجامی ایران مواجه گردید اما هم زمان دولت های اروپایی از تایید مواضع حدناشناسانه رئیس جمهور خودشیفته ایالات متحده در زمینه امور دفاعی ایران و اقدامات پیگیرانه خود در این مقوله سخن گفتند!. به عبارت ساده تر دولت های غربی ( اعم از آمریکا و اروپا ) جزء به تسلیم تام و تمام ایران و پذیرش ذلیلانه همه توقعات ناحق مطروحه در ابعاد مختلف ( تعطیلی برنامه های دفاعی ، داعیه های تهوع آورحقوق بشری، شعارهای شعورستیز دموکراسی طلبی و آزادی خواهی، نفی حضور دین در اجتماع، وادادگی در قضیه پیشرفت های علمی و فنآورانه، چشم پوشی از حضور مشروع منطقه ای ایران، عدم حمایت از جریان های مردمی و استقلال خواهانه در سطح منطقه و جهان، پذیرش منفعلانه موجودیت رژیم مجعول صهیونیستی و قبول سیادت و برتری این رژیم در منطقه مهم خاورمیانه و  ….)  از سوی حاکمیت و مردم ایران و تعطیلی صد در صدی آرمان های بلند انقلاب اسلامی در تمامی جنبه ها ودر یک کلام هضم و جذب بی کم و کاست در نظام قدرت حاکم و پذیرش ایفای نقش به عنوان  یک مهره گوش به فرمان و وابسته ( مانند رژیم پهلوی و رژیم سعودی ) رضایت نخواهند داد. آمریکا با خروج یک جانبه از معاهده چندجانبه و بین المللی ( برجام ) در واقع (درِ) جام را پس فرستاد تا بگوید به هیچ روی به انفعال نظام اسلامی در قضیه هسته ای راضی نمی شود، بلکه خواهان تسلیم بی قید و شرط ملت و دولت ایران در تمامی ابعاد و تحویل تمام ( جام ) = ( استقلال و عزّت ایران ) است.

اردوگاه غرب برخلاف نگاه ( تا نوک دماغ!!) برخی از صاحب نظران!! داخلی، به درستی بر روی حل و فصل ریشه ای و همیشگی یکی از مشکلات اکنون و کابوس بزرگ آینده خود ( ظهور جمهوری اسلامی ایران در قامت یک قدرت فرامتطقه ای و جهانی با ارائه تعریف و نگاهی جدید و متفاوت به مقولاتی مانند پیشرفت ، عدالت ، روابط بین المللی و …‌ ) متمرکز گردیده است. آنان خود را یر روی رینگ بوکسی می بینند که پس از مدت ها ناکامی، ضربه اول را به حریف مقتدر آینده داری وارد کرده اند و اکنون برآنند تا با وارد کردن ضربات متعدد و کاری دیگر، وی را تسلیم و پس از اعتراف به شکست برای همیشه از میدان رقابت بیرون کنند. درک این شرایط به گمان فوری ترین و حیاتی ترین نیاز حاکمیت و ملت ایران است.
ملت بشکوه ایران، ایرانیان صاحب کرّ و فرّ و هم وطنان پاک آئین من!

 روی سخنم قبل از آن که با حاکمیت باشد، با شماست. علیرغم همه ایرادات و مشکلات و علیرغم تمامی نامهربانی ها و ناامیدی ها  ( فساد و فقر و تبعیض و تورم و بیکاری، بی قانونی و چپاول بیت المال و …..) حسرت آمیز خواهد بود اگر در مقطع تعیین کننده اکنونمان، چنگ بر روی هم کشیم و برای گرگ های به کمین نشسته و غریبه های حریم ناشناس و حرمت شکن، مجال تسلط بر خود را  فراهم سازیم. بیایید همت آریم و غیرت کنیم و راه را بر ذلت و تسلیم ببندیم. اکنون سزاوار است تا یکایک ما همانند جوانان غیرتمند و ورزشکاران عزت مدارمان که در میدان رقابت های بین المللی، علیرغم همه حق کشی ها و ناداوری ها و عدالت سوزی ها، همت میکنند و گُرده ی حریفان ( نامرد ) و حامیان ( ناعادل ) شان را با هم به خاک مذلت می سایند، ما نیز در دفاع غیرت مندانه از حریم پُرحرمت خود ، آیین و ایران( علیرغم حرمت سوزی شماری از خودی های بدتر از ناخودی!! )  همان کنیم که سزاواراست و غرورمان را مجال تجلی میدهد و پرچم عزتمان را به اهتزاز در می آورد! سترگ و مقاوم بمانیم تا پیروز شویم و در لوای پرچم متموّج از حُرم نفس های گرممان با هم بخوانیم این غریو آزادی و پیروزی را؛

اردیبهشت ۱۳۹۷
مهدی کوچک پور

 

هشت دی: انتشار یادداشت‌ و متن های ارسالی به تحریریه پایگاه خبری هشت دی به معنای تائید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع و احترام به دیدگاه مخاطبان منتشر می‌شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه