افزایش سرقت «هویت» کودکان در فضای مجازی

با گسترش توسعه فناوری و ارتباطات الکترونیک، پدیده‌ای با نام «سرقت هویت» از طریق فضای مجازی، به مهم‌ترین دغدغه خانواده‌ها و والدین سراسر جهان تبدیل شده است.

افزایش سرقت «هویت» کودکان در فضای مجازی

به گزارشهشت دی،براساس مطالعات اخیری که به‌طور مستقل در سال ۲۰۱۸ توسط مؤسسه Javeli Strategy&Research صورت گرفته است حکایت از آن دارد که سال گذشته (۲۰۱۷) بیش از یک میلیون کودک، قربانی سرقت هویت شدند. سرقت‌هایی که ۵۴۰ میلیون دلار خسارت بر خانواده‌های این کودکان تحمیل کرد. براساس اطلاعات منتشر شده از این گزارش، بیشتر قربانیان هویت را کودکانی تشکیل می‌دهند که زیر سن قانونی هستند. به گونه‌ای که ۳۹درصد قربانیان را کودکان و ۱۹ درصد را بزرگسالان تشکیل می‌دهند. سابقه مالی محدود کودکان زیر سن قانونی، به کلاهبرداران این اجازه را می‌دهد تا برای مدت زمان زیادی، فرصت‌های طولانی برای توسعه شبکه‌های کلاهبرداری و انتقال غیرمجاز دارایی‌ها با کمک گرفتن از هویت کودکان فراهم کنند. در همین ارتباط ال پاسکال، معاون ارشد و پژوهش و تحقیق و مدیریت سرقت و جاسوسی در استراتژی و تحقیق گفت: «سرقت هویت کودکان مشکلی جدی است که اغلب نیز نادیده گرفته می‌شود، چرا که عموم مردم تأکید اصلی را بر حفظ اطلاعات بزرگسالان و جلوگیری از انتشار این مدارک بخصوص در فضای مجازی می‌کنند.»
سرقت هویت دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که راه های جلوگیری از آن بسیار سخت است؛ هر چند گام هایی نیز وجود دارد که والدین و سرپرستان می‌توانند با در پیش گرفتن آن اقدامات لازم را برای محافظت از امنیت هویتی کودکان انجام دهند. مطابق آمار منتشر شده، بیش از ۶۰ درصد قربانیان این پدیده، عاملین را می‌شناسند. این در حالی است که تنها ۷ درصد از کلاهبرداران، قربانیان خود را می‌شناسند. دزدی هویت معمولاً از طریق دوستان خانوادگی صورت می‌گیرد. به طوری که یک سوم دزدان هویت کودکان به این گروه تعلق داشته و ۱۸ درصد دزدان را نامادری یا ناپدری کودکان تشکیل می‌دادند. تمامی کودکان در رده‌های سنی مختلف، از دزدی اطلاعات هویتی ایمن نبوده و در حدود ۳/۲ قربانیان متعلق به رده سنی زیر هشت سال هستند.
به اعتقاد پاسکال، کودکانی که آمادگی محافظت از خود در برابر خطرات آنلاین را ندارند، آسیب‌های جدی در امور مالی و احساسی می‌بینند. در این میان کودکانی که دچار مشکلات روحی هستند، بیشترین آسیب‌ها را متحمل می‌شوند. چرا که اغلب این کودکان با هدف یافتن دوستی در فضای مجازی، زمینه مساعدتری را برای دزدی از اطلاعات هویتی خود فراهم می‌کنند. اصولاً سارقان با دزدیدن اطلاعات هویتی کودکان، بیش از دو برابر از دزدی بزرگسالان، سود می‌برند.
خانواده‌های قربانیان نیز در این میان بیشترین آسیب مالی را دیده و به طور متوسط ۵۴۱ دلار از جیب خود پرداخت می‌کنند. اکثر کودکان از توانایی محدودی برای حفظ هویت خود در مقابل دزدی برخوردارند؛ به‌همین دلیل نقش پررنگ خانواده‌ها به‌عنوان نخستین خط دفاعی کودکان به مراتب بیشتر می‌شود. در همین راستا توصیه‌هایی شده است که با به‌کار بردن آنها می‌توان از خطرات این پدیده در حال توسعه کاست. در قدم اول خانواده‌ها باید آموزش صحیح حفاظت از هویت در دنیای فناوری را به کودکان خود بیاموزند. والدین باید با چک کردن بموقع اعتبارات و حساب‌های مالی کودکان خود و همچنین ایمن نگه داشتن مدارک شناسایی کودک از جمله گواهی تولد و دفترچه تأمین اجتماعی، زمینه افشای اطلاعات هویتی کودکان دلبندشان را به حداقل برسانند. خانواده‌ها باید هشدارها و اطلاعات مرتبط با چنین پدیده‌ای را جدی گرفته و خود را ملزم به‌ رعایت آنها کنند. در عین حال به رغم رعایت چنین اصولی، چنانچه اطلاعات هویتی سرقت شد، باید هر چه سریعتر اقدام کرده و با کمک گرفتن از مراکز معتبر، به بازیابی اطلاعات هویتی کودکان خود بپردازند.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه