اروپا بدون آمریکا مترسکی بی اراده؛

بدعهدی ذاتی آمریکایی ها این بار در پوشش ترامپ/ مصداق «مرگ برآمریکا» حمایت از کالای ایرانی است

خروج آمریکا از برجام باز هم نشان داد که آمریکا به یک سند بین المللی پایبند نیست و این کشور تا چه حد گرفتار بدعهدی است، بدعهدی که در ذات سیاستمداران روباه صفت آمریکایی نهادینه شده و تنها برای فریب دادن ملت ها آنها را سرگرم به معاهده های بین المللی می کنند که خود هیچ اعتقادی به آن ندارند و پایبند نیستند.

بدعهدی ذاتی آمریکایی ها این بار در پوشش ترامپ/ مصداق «مرگ برآمریکا» حمایت از کالای ایرانی است

به گزارش خبرنگار ۸دی، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا عصر سه‌شنبه در جریان سخنرانی که ۱۱ دقیقه طول کشید، اعلام کرد که کشورش از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی خارج می‌شود و تحریم‌هایی که در چهارچوب این توافق لغو شده بودند را بار دیگر علیه تهران به اجرا می‌گذارد.

او همچنین افزود: آمریکا قصد دارد علاوه بر این تحریم‌ها، مجازاتهای اقتصادی سنگینی را علیه ایران وضع کند و چنانچه شرکتهای بین‌المللی این تحریم‌ها را نقض کنند با تنبیهات سخت آمریکا مواجه خواهند شد.

دونالد ترامپ ایران را حامی تروریسم بین‌الملل و بی‌ثبات کنندۀ منطقۀ خاورمیانه توصیف کرد و گفت که برجام نتوانسته است از آمریکا در قبال جنون سلاح هسته‌ای ایران حمایت کند.

یورو نیوز در گزارشی در این باره نوشت: تنها حامیان این تصمیم دونالد ترامپ، اسرائیل و عربستان سعودی بودند اما در مقابل، سران اتحادیه اروپا همچنین دیگر امضا کنندگان توافق هسته‌ای، ضمن ابراز تاسف در قبال این خبر، بر پایبندی خود بر برجام تاکید کردند.

یورونیوز در بخش دیگری از گزارش خود در این باره افزود: ایران در چهارچوب توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موافقت کرده بود که در ازای لغو بخشی از تحریم‌های بین‌المللی، برنامه‌های هسته‌ای خود را محدود کند و اکنون این احتمال وجود دارد که با خروج آمریکا، عمر این توافق نیز به پایان برسد و بر بحران‌های منطقه‌ای افزوده شود.

خروج آمریکا از برجام باز هم نشان داد که آمریکا به یک سند بین المللی پایبند نیست و این کشور تا چه حد گرفتار بدعهدی است، بدعهدی که در ذات سیاستمداران روباه صفت آمریکایی نهادینه شده و تنها برای فریب دادن ملت ها آنها را سرگرم به معاهده های بین المللی می کنند که خود هیچ اعتقادی به آن ندارند و پایبند نیستند.

 

زیبا سخن گفتن و جور دیگر عمل کردن در این سال ها تجربه ای است که آمریکا با ایران داشته و هزاران جنایت را با قدرت رسانه های خود لاپوشانی کرده و جای حق و باطل را با شانتاژهای رسانه های عوض کرده است.

حتی امروز دیگر سران اروپایی هم علنا از بی اعتمادی آمریکا سخن می گویند: صدراعظم آلمان پس از نشست سران هفت کشور صنعتی جهان که در خرداد ماه سال ۹۶ برگزار شده بود، از موضع‌گیری ترامپ ابراز ناامیدی کرد و گفت: آمریکا دیگر شریک قابل‌اعتمادی برای اتحادیه اروپا نیست.

 

آنگلا مرکل در مونیخ سرخوردگی خود را از برخورد هیات آمریکایی در نشست جی‌۷ چنین ابراز کرد: زمانی که ما می‌توانستیم خود را به طور کامل به دیگران بسپاریم به پایان رسیده است.مرکل با اشاره به موضع‌گیری ترامپ و هم‌چنین خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تأکید کرد: ما اروپایی‌ها باید سرنوشتمان را واقعا در دست خودمان بگیریم.

 

 

اما بحثی که در این میان مهم بوده این است که آیا این توافق بدون آمریکا می تواند ادامه داشته باشد، یا به عبارت دیگر آمریکا می گذارد که این توافق حفظ شود یا خیر، رئیس جمهور روحانی در سخنرانی سه شنبه شب خود با تاکید بر اینکه باید بررسی ها در این باره آغاز شود و بررسی شود که می توان در برجام حضور داشت یا خیر.

 

** اروپا بدون آمریکا مترسکی بی اراده

بسیاری از کارشناسان معتقدند که اروپا بدون آمریکا مثل یک مترسک بی توان و بی اراده بوده و هیچ کاری را نمی تواند مستقل انجام دهد، علی غفوری خبرنگار بین المل  روزنامه دنیای اقتصاد که اتفاقا یکی از مدافعان سرسخت برجام بود در یاددشتی نوشت: «از ۱۹۵۶میلادی که با تهدید خروشچف و بی تفاوتی ایزنهاور (رهبران وقت شوروی و امریکا) فرانسه و انگلیس مجبور به عقب نشینی از مصر شدند دیگر اروپایی ها هرگز نقشی تعیین کننده در سیاست جهانی بدست نیاوردند. فرانسه تنها ژست مستقل گرفت و انگلیس همواره دنباله روی امریکا شد. اروپا نتوانست مانع هیچ اتفاق بزرگ سیاسی شود. نه در عراق،نه در یوگسلاوی سابق و نه در اکراین. امروز هم آنها حتی اگر بخواهند نمی توانند به ایران کمک موثری کنند. به ویژه که ایران امروز در محور مسکو -چین حرکت می کند و اروپا هرگز نمی تواند به دلایل ژئوپولتیکی ،بطور جدی مقابل

آمریکا بایستد.»

اعتماد نکردن به اروپا نکته ای است که حتی روزنامه نگاران و سیاستمداران اصلاح طلب نیز بر آن معترف هستند و می‌دانند دم اروپایی ها به آمریکا وصل بوده، زیرا تمام جنایت های آمریکا در پروراندن داعش، القاعده، جبهه النصره و سایر گروه های تکفیری و ایجاد دوقطبی مصنوعی بین شیعه و سنی با حمایت اروپایی ها انجام شده است، به ویژه دو کشور انگلستان و فرانسه که از هر جنایتی علیه مردم ایران در این سال ها حمایت کرده و دشمنی ویژه ای با مردم ایران دارند.

باید بر این نکته هم تاکید شود که آمریکا هیچ گاه به برجام متعهد نبوده و در ۱۵ ماه اخیر عملا به برجام عمل نمیکرد و ترامپ فقط رسما آن را اعلام کرد. آمریکا از ابتدا نیز بعد از برجام با تمدید تحریم های گذشته و وضع تحریم های جدید مانند قانون کاتسا عملا از برجام خارج شده بود.

امروز زمانی است که باید چپ و راست، اصولگرا، اصلاح طلب و اعتدالی و با هر مشی سیاسی در برابر آمریکا متحد ایستاد و با تلاش و کوشش در برابر آمریکا و دولت های غربی زورگو ایستاد و کشور را به پیشرفت و تعالی رساند، گرت پورتر روزنامه نگار معروف آمریکایی در کتاب بحران ساختگی درباره مساله هسته ای ایران می گوید: آیت الله خامنه ای درست ترین کار را در پیشبرد برنامه هسته ای انجام داد زیرا اگر این امکان وجود نداشت آمریکا و اروپا بر سر میز مذاکره حاضر نمی شد، حال باید بار دیگر توصیه این سیاستمدار بی طرف آمریکایی را جدی گرفت و با بردن توان داخلی اعم از توان هسته ای، موشکی، اقتصادی، تکنولوژی به ویژه در فناوری و کسب و کارهای نو، خودروسازی، صنعت نفت گاز و پتروشیمی و تمام صنعت های پایه به مقابله آمریکا برویم.

امروز بهترین مرگ برآمریکا گفتن حمایت از کالای داخلی و بالابردن توان و کیفیت اجناس ایرانی است و باید به پیشرفتی در آینده رسید که اجناس با کیفیت با نام ایرانی شناخته شوند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه