استاد روابط بین الملل دانشگاه گیلان در گفتگو با 8دی:

لابی صهیونیستی مستقر در آمریکا بر ترامپ تأثیرگذار است / بازی برد برد هم نتیجه نداد

استاد روابط بین الملل دانشگاه گیلان، گفت: باید توجه داشته باشیم که اگر اروپایی ها هم در دو راهی منافع ما و آمریکایی ها قرار بگیرند آمریکایی ها را انتخاب می کنند و نباید در دستگاه دیپلماسی و راهبرد ملی روی اروپایی ها حساب باز کنیم و فکر کنیم آنها به ما متعهدند.

لابی صهیونیستی مستقر در آمریکا بر ترامپ تأثیرگذار است / بازی برد برد هم نتیجه نداد

رضا سیمبر در گفت و گو با خبرنگار ۸دی درباره خروج آمریکا از برجام با بیان اینکه چند محور را باید در این رابطه مورد بررسی قرارداد، اظهار کرد: رژیم صهیونیستی و لابی صهیونیستی مستقر در آمریکا شدیدا بر ترامپ تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه ترامپ بدون منطق و در نظر گرفتن منافع مردم آمریکا و نظام بین الملل دست به چنین اقدامی زد، گفت: رژیم های منطقه به ویژه سعودی ها که با دلارهایشان اعتبارات میلیاردی خرید اسلحه را دارند برای دولت ترامپ که یک روحیه بیزینس من و تجارت پیشه را دنبال می کند منشأ اثر است و نشان دهنده پیش بینی مقام معظم رهبری هم است که اینها قابل اعتماد نیستند.

استاد روابط بین الملل دانشگاه گیلان با تأکید براینکه اینها امتیازات حداکثری را از ما گرفته اند و الان نقض تعهد می کنند، اضافه کرد: اذهان عمومی بی طرف بین المللی شاهد خواهد بود که اینها ناقض این توافق بین المللی بودند و قابل پیش بینی هم بود آمریکایی ها امتیازات زیادی را گرفتند و سیاست شان اعمال فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی ایران است تا بتوانند توانمندی دفاعی ما را تحت شعاع قراردهند تا امتیازات بیشتری بگیرند.

وی با اشاره به اینکه نباید این تصور را داشته باشیم که اینها در برجام دستاوردی نداشتند، تصریح کرد: دستاوردهای زیادی را بردند در حالی که ما به تعهدات خود عمل کردیم.

**اروپایی ها هم قابل اعتماد نیستند

سیمبر بازی آمریکا را با خروج از برجام بازی کسب دستاوردها و امتیازات بیشتر از نظام جمهوری اسلامی ایران برشمرد و افزود: اروپایی ها هم قابل اعتماد نیستند و نمی توانیم خیلی روی آنها محاسبه باز کنیم اینطور که دولت اشاره به ادامه مذاکره با این ها را داشت.

وی ادامه داد: در راهبرد کلان ما باید توجه داشته باشیم که اگر اروپایی ها هم در دو راهی منافع ما و آمریکایی ها قرار بگیرند و بین ما و آنها یکی را انتخاب کنند، آمریکایی ها را انتخاب می کنند و نباید در دستگاه دیپلماسی و راهبرد ملی روی اروپایی ها حساب باز کنیم و فکر کنیم آنها به ما متعهدند.

استاد روابط بین الملل دانشگاه گیلان با بیان اینکه به همان راحتی که وارد می شوند به همان راحتی هم ممکن است به بهانه های مختلف در راستای تأمین منافع ملی شان بیرون بروند، تصریح کرد: راه تکیه بر منابع و تولیدات داخلی راه اعتماد سازی با مردم و استقلال ملی و کسب اعتماد هرچه بیشتر مردم در داخل است.

وی اجتناب از رانت خواری و اقتصادهای فامیلی و سیستم های رانتی موجود در کشور و تلاش با تکیه بر منابع داخلی را در قالب اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی طبق تأکیدات مقام معظم رهبری را بستر لازم برای پویایی اقتصاد کشور دانست و اضافه کرد: همان گونه که استقلال سیاسی داریم راه بردهای اقتصادی را باید به گونه ای پیش ببریم که توانمندی های داخل را بالا ببریم.

سیمبر با تأکید بر اینکه در حوزه امنیتی هم به یاد داشته باشیم که به هیچ وجه به اینها اعتماد نکنیم و روی توان دفاعی و امنیتی مان حساب گذاری کنیم، تصریح کرد: تا در همچین سیستمی که قابل اعتماد نیست مهم حفظ توانایی های ملی ما است.

استاد روابط بین الملل دانشگاه گیلان با اشاره به اینکه آمریکایی ها با توجه به داشتن توانمندی های مختلف از لحاظ اقتصادی خیلی برایشان تبعاتی ندارد، اضافه کرد: آمریکایی ها در معرض افکار بین المللی بی طرف جهانی با این کارشان قرار گرفتند و خودشان را رسوا کردند.

وی با بیان اینکه آنها در داخل آمریکا هم منتقدان زیادی دارند، افزود: حتی در داخل حزب جمهوری خواه هم رفتارهای ترامپ نارضایتی های زیادی دارد، از لحاظ پرستیژی و قدرت نرم و افکار عمومی بین المللی ترامپ به خودش و اعتمادی که هست ضربه زد.

**بازی برد برد هم  نتیجه نداد

استاد روابط بین الملل دانشگاه گیلان شکاف موجود بین اروپایی ها و آمریکا را نشان دهنده این نگرش منفی نسبت به رفتارهای ترامپ برشمرد و اضافه کرد: برای ما یک دستاورد از این لحاظ است که به خصوص دولت که خوش بینانه به ۱+۵نگاه می کردو نگاه های اینها را ببینید و اصرارهایی که داشتند، جتی در محلس بسیار سریع سعی داشتند آن را به نتیجه برسانند.

سیمبر با تأکید براینکه دولت همه تخم مرغ هایش را در یک سبد گذاشت، اظهار کرد: در دستاوردهای ما مهم است که تصورمی کردند اگر ما امتیاز بدهیم و بازی برد بردی داشته باشیم حداقل درمورد آمریکا الان می بینیم که اینطور نیست ولی راه حل استقلال و روی پای خودمان ایستادن است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه