موزه ملی ایران روی دست خودش بلند شد

در طول ۶۵ روز، بیش از ۱۷۰ هزار نفر به دیدن “لوور شعبه تهران” رفته‌اند. اما علاوه بر درنظر گرفتن این آمار، نکته‌ی حایز اهمیت، توجه بازدیدکنندگان “لوور کوچک در تهران” به موزه ملی ایران بود؛ توجهی که آماری قابل توجه را پشت خود دارد.

موزه ملی ایران روی دست خودش بلند شد

به گزارش هشت دی، چیزی حدود دو سوم از مدت زمان نمایش “لوور شعبه تهران” در موزه ملی ایران گذشته است و در این مدت زمان نه تنها آمار بازدیدها از لوور تهران بلکه از تالارهای موزه ملی ایران نیز سر به فلک گذاشته‌اند. در مقایسه‌ای سرانگشتی از تعداد ورود به موزه ملی ایران در امسال و کل سال گذشته می‌توان به راحتی به این آمار دست پیدا کرد. در واقع به نظر می‌رسد با این افزایش بازدیدها، موزه ملی ایران در مقایسه‌ای که نسبت به آمار ورودی‌اش در گذشته داشته، تا کنون روی دست خودش هم بلند شده است.

جبرییل نوکنده – مدیر کل موزه ملی ایران – می‌گوید: از ۱۴ اسفند سال گذشته و زمان افتتاح “لوور تهران” در موزه ملی ایران، تا ۱۶ اردیبهشت امسال؛ ۱۷۰ هزار و ۹۳۱ نفر همه طیف‌ها و اقشار جامعه از “لوور شعبه تهران” دیدن کرده‌اند و از سوی دیگر، درخواست‌های مختلفی از ادارات، موسسات تحقیقاتی و دیگر دستگاه‌ها برای حضور در موزه ملی ایران و بازدید از لوور تهران را داریم.

وی با اشاره به این استقبال بی‌سابقه از نمایشگاه‌های فعال در موزه ملی ایران و احساس سرزندگی در موزه به واسطه‌ی حضور زیاد مردم و بازدیدکنندگان در فضای این موزه، یکی از دلایل بازدیدهای زیاد از نمایشگاه “لوور تهران” را برگزاری هفتگی جلسات بررسی و معرفی آثار به نمایش درامده در این موزه توسط روسای دپارتمان‌های لوور بیان می‌کند.

او ادامه می‌دهد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در طول مدت برگزاری این نمایشگاه، هشت دپارتمانِ لوور که از آن‌ها اثر برای نمایش در لوور تهران انتخاب شده‌اند، هر هفته درمورد دپارتمان‌های لوور و به طور ویژه در مورد آثار به نمایش درامده توضیح می‌دهند، همچنین برنامه‌ی ورک‌شاپ تخصصی از موزه نیز هر هفته برگزار می‌شود.

رکورد بازدید از موزه ملی ایران در دو ماه

وی با تاکید بر افزایش میزان بازدیدها از تالارهای موزه ایران باستان و دوران اسلامی در موزه ملی ایران، در کناربازدید از “لوور تهران” اظهار می‌کند: براساس آمار گرفته شده از اول فروردین امسال تا ۱۶ اردیبهشت؛ ۲۷۰ هزار نفر از بخش‌های مختلف موزه ملی ایران دیدن کرده‌اند.

او تاکید می‌کند: این در حالی است در کل سال گذشته، آمار بازدیدکننده موزه ملی ایران ۲۲۵ هزار نفر بوده است، بنابراین می‌توان گفت، در شرایطی که هنوز دو ماه از سال ۹۷ به پایان نرسیده است، آمار بازدیدها از کل سال گذشته با افزایش بیشتری مواجه بوده است.

نوکنده با اشاره به نقش تاثیرگذار لووردر این افزایش ورودی به موزه ملی ایران، به تاثیر تبلیغات محیطی خیابانی توسط شهرداری و بعضا اسپانسر ایرانی این نمایشگاه در تهران اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: علاوه بر نام تاثیرگذار “لوور” و فعالیت رسانه‌ها برای پوشش خبری مناسب این اتفاق فرهنگی بزرگ در کشور، شبکه چهار سیما نیز هر دو هفته یک بار برنامه‌ای در قالب مذاکره مخصوصِ این نمایشگاه با حضور پژوهشگران موزه‌ای برگزار می‌کند.

او با اشاره به صحبت‌ها و مذاکراتی که مسئولان میراث فرهنگی و موزه ملی ایران، با مسئولان و افراد مختلف کشوری داشته‌اند، تاکید می‌کند: کاملا مشخص است که نیاز برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در جامعه احساس می‌شود هر چند شاید نمایشگاه‌های دیگر به اندازه لوور نباشند، اما با مذاکراتی که داشته‌ایم و درخواست‌های همه دوستان از مقامات سیاسی تا مردم و رسانه‌ها، ان‌ها دوست دارند، فرهنگ‌های دیگر را نیز در موزه ملی ایران ببینند و در مورد آن‌ها بدانند.

اعلام نظر نهایی لوور فرانسه برای برگزاری لوور شعبه خراسان تا ۱۰ روز آینده

مدیر کل موزه ملی ایران همچنین در مورد ادامه حضور “لوور پاریس” در کشور و نمایش این آثار در موزه بزرگ خراسان، اظهار می‌کند: اکنون در حال ارسال یکسری اطلاعات اولیه از موزه خراسان به همکاران‌مان در لوور هستیم و احتمالا تا ۱۰ روز آینده دیگر، نقطه نظرات نهائی بین دو موزه رد و بدل می‌شود و در نهایت اظهارنظر نهائی از سوی لوور فرانسه اعلام می‌شود.

او ادامه می‌دهد: در نهایت پس از اعلام اظهار نظر نهایی در مورد زمان بسته‌بندی آثار، انتقال آن‌ها به خراسان و تعدادی که می‌توانند در آن نمایشگاه نیز به نمایش درآیند، اظهار نظر می‌شود. همکاران‌ ما در لوور فرانسه قول همکاری داده‌اند و هر دو طرف در حال بررسی این موضوع هستند.

نوکنده با تاکید بر این‌که در حال حاضر سناریوی محل برگزاری نمایشگاه لوور در موزه بزرگ خراسان طراحی شده است، می‌افزاید: به عنوان مثال جانمائی ویترین‌ها، مکانِ چینش شیء و سناریوی اشیاء و معماری متناسب با نمایش آن‌ها در موزه خراسان طراحی شده‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش که چه میزان احتمال کم شدن تعداد آثار قابل نمایش آثار لوور در “موزه بزرگ خراسان” وجود دارد، توضیح می‌دهد: امکان دارد که این تعداد کم شود. این اتفاق به فضای نمایشگاهی و اظهارنظرهای کارشناسان لوور بستگی دارد. اکنون نمی‌توانیم بگوئیم همه آثار به موزه بزرگ خراسان می‌روند. باید تا آمدن آن‌ها به تهران صبر کنیم باید کارشناسان به محل بیایند آثار را بررسی کنند و ببینند که آیا حال‌شان خوب است و امکان سفر دارند یا باید استراحت کنند و در نهایت با بحث در مورد هر کدام از اشیاء،نظر دهیم که چه آثاری به خراسان بروند.

مدیر کل موزه ملی ایران اضافه می‌کند: مسئولان لوور فرانسه گفته‌اند مدارک را چک می‌کنند و اظهارنظر نهائی خود را اعلام می‌کنند.

او با بیان این‌که مدت زمان پیشنهادی برای نمایش آثار لوور شعبه خراسان دو ماه است، تاکید می‌کند: در صورت نهائی شدن این اتفاق؛ هزینه‌های داخلی برای انتقال این آثار برعهده ایران است، اما مذاکرات برای برعهده  بیمه‌ی آثار توسط لوور فرانسه در حال انجام است.

هزینه‌های برگزاری لوور خراسان بر عهده ایران است

او تاکید می‌کند: مذاکرات کنونی موزه ملی ایران با لوور فرانسه در این زمینه است که باید بیمه با آن‌ها باشد. نخست باید اطلاعات فنی موزه برای نمایش آثار اعلام شود تا بیمه نیز قطعی شود و بخش بیمه‌کننده اطمینان حاصل کند که شرایط حفاظت ایمنی و موزه‌ای برای آثار وجود دارد. در این شرایط با تائید لوور فرانسه و سند سلامت موزه خراسان، بیمه نیز برگزاری این نمایشگاه را تائید می‌کند.

وی همچنین با بیان این‌که قرار است هر دو مجموعه “لوور” و “به من نگاه کن” – مجموعه آثار عکس عباس کیارستمی- با یکدیگر به موزه بزرگ خراسان فرستاده شوند، تاکید می‌کند: زیرساخت‌های مورد نیاز در موزهبزرگ خراسان وجود دارد،اما از سوی دیگر برای نمایش این آثار برخی از این زیرساخت‌ها که از فرانسه به تهران فرستاده شده و حتی برخی که در موزه ملی ایران هستند، به موزه بزرگ خراسان فرستاده می‌شوند.

به گفته‌ی او، دو اسپانسر خصوصی فرانسوی و اسپانسر ایرانی، برگزاری نمایشگاه لوور در موزه بزرگ خراسان را ساپورت می‌کنند.

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه