قوانین حمایت از کالای ایرانی نیازمند تشدید نظارت مجلس‌ها و عزم جدی دولت در اجرا هستند

در راستای حمایت از کالای ایرانی قوانین متعددی در کشور وجود دارد که در سایه کم‌توجهی برخی نمایندگان مجلس بر زمین‌مانده و نیازمند عزم جدی دولت در اجرا و تشدید نظارت‌های وکلای ملت بر حسن اجرای آن است.

قوانین حمایت از کالای ایرانی نیازمند تشدید نظارت مجلس‌ها و عزم جدی دولت در اجرا هستند

به گزارش هشت دی، حمایت از کالای ایرانی شعاری بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای سال برای انسجام‌بخشی به برنامه‌های نظام در راستای سیاست‌گذاری و اجرای آن در امتداد شعارهای سال‌های ماضی نام نهادند و رویکرد اقتصادی و جهش‌های پیش روی آن را درگرو حمایت از کالای ایرانی دانستند.

حمایت از کالای ایرانی اکنون به گفتمان اصلی کشور تبدیل‌شده و همه دستگاه‌های تقنینی، اجرایی و قضایی در کنار سایر نهادها به دنبال تحقق آن هستند.

با واکاوی دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب و مشکلات اقتصادی در جامعه مشخص می‌شود که تنها با حمایت از کالای ایرانی است که چرخه اقتصادی به رشد و پویایی می‌رسد و مسیر بالندگی و توسعه اقتصادی پدیدار می‌شود.

در تحقق شعار سال مردم نقش کلیدی و محوری دارند اما نمی‌توان از نقش دولت و مجلس در دستیابی و تحقق شعار سال غافل ماند بلکه باید در میدان یکه‌تازی اقتصادی نقش دستگاه‌های حکومتی بازخوانی و در مسیر درست سوق داده شوند.

مجلس شورای اسلامی در راستای تحقق شعار سال نقش پررنگ‌تری دارد و به لحاظ وظایف و رسالتی که دارد در عرصه قانون‌گذاری و نظارت بر آن می‌تواند دستیابی به شعار سال را سرعت ببخشد.

گرچه دولت وجود قوانین موجود را برای تحقق شعار سال مکفی می‌داند اما با مرور قوانین حوزه تولید، اشتغال و حمایت از کالای ایرانی مشاهده می‌شود که قوانین متعددی در مجلس به تصویب رسیده اما در حد توصیه‌نامه باقی‌مانده و توسط دولت اجرا نمی‌شود.

اجرایی نشدن قوانین متعدد در خصوص حمایت از کالای ایرانی در کنار معایبی که نسبتاً دست‌وپا گیر هستند، مشکلات بانکی و عدم انعطافی که آن‌ها در مقابل بخش خصوصی از خود نشان می‌دهند و پایین بودن کیفیت محصولات تولیدشده داخل نسبت به محصولات مشابه خارجی منجر شده تا حمایت از کالای ایرانی در گلوگاه مجلس گیر کند و وکلای مردم در خانه ملت چاره‌ای برای آن بیابند.

در این رابطه نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قوانین متعدد در مجلس در راستای حمایت از کالای ایرانی اظهار کرد: نباید قوانین مصوب در مجلس شورای اسلامی در حد توصیه‌نامه و یا قانون باقی بماند.

وی بر لزوم تشدید نظارت‌ها بر حسن اجرای قوانین تاکید کرد و افزود: مجلس باید الزامات نظارت بر اجرای صحیح قانون را خودش به وجود بیاورد.

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس با اشاره به منع واردات کالای مشابه از سوی دولت گفت: طبق قانون دولت نباید اجازه واردات کالا و محصولی را که در داخل تولید می‌شود را بدهد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متأسفانه در دولت طمع ای به نام واردات کالا وجود دارد خاطرنشان کرد: مجلس باید نظارت خود بر اجرای قانون را دقیق‌تر و مستحکم‌تر در پیش بگیرد تا جلوی طمع واردات را بگیرد.

کوچکی نژاد با تاکید بر اینکه می‌توان روی واردات کالا به کشور تحقیق و تفحصی نیز انجام داد بیان کرد: باید مشخص شود که چرا تعداد بی‌شماری واردات چی در کشور فعال هستند و علیرغم تولید داخل واردات نیز انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه مجلس برای حمایت از کالای داخلی باید حمایت خود را دوچندان کند تصریح کرد: مجلس باید مقتدرانه
و مستقل با طرح سؤال، تذکر و استیضاح از مسئولان اجرای صحیح قوانین ازجمله اجرای قوانین مرتبط با کالای ایرانی و حمایت از آن را بخواهد.

دیگر نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر لزوم تشدید نظارت‌ها بر حسن اجرای قانون در راستای حمایت از کالای ایرانی اظهار کرد: خلأ قانونی در راستای حمایت از کالای ایرانی وجود ندارد اما متأسفانه برخی از مدیران دولت ۱۰۰ درصد قوانین مصوب مجلس را اجرا نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه مدیران ما استاد دور زدن قانون هستند افزود: دور زدن قانون در کشور عادی هست و هیچ ربطی به دولت خاص ندارد و برخی از مدیران دستگاه‌های اجرایی در دولت‌ها به‌صورت ماهرانه قوانین را دور می‌زنند و در این راستا بسیار زرنگ هستند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود رانت در کشور گفت: اگر مدیران بخواهند قانون را در کشور اجرایی کنند هیچ مشکلی ندارند بلکه فقط نیازمند عزم و اراده قوی و همه‌جانبه هستیم.

حسنی با تاکید بر اینکه نباید قوانین در کشور تنها در حد توصیه‌نامه به دولت ابلاغ شود بیان کرد: همه ارکان نظام باید در تقویت پایه‌های اقتصادی تلاش و از کالای ایرانی حمایت کنند.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در خانه ملت با اشاره به وجود قوانین مختلف در راستای منع واردات تصریح کرد: اخیراً شنیده‌شده تعرفه واردات برخی از کالا و محصولات کاهش پیداکرده است و ما مانده‌ایم که بر اساس چه اصل و مبنایی دولت تعرفه واردات کالاها را کاهش می‌دهد.

با بررسی اظهارنظرها استنباط می‌شود که در کنار قوانین موجود در راستای تولید ملی، حمایت از کالای ایرانی و رونق تولید نیازمند عزم جدی دولت برای اجرای قوانین موجود و تشدید نظارت‌ها بر قوانین مصوب از سوی نمایندگان هستیم.

تاکنون کارگروه‌های تخصص و مشترکی از مجلس و دولت برای تحقق شعار سال تشکیل‌شده اما خروجی آن‌ها در حد مصوبه و یا توافق‌نامه باقی‌مانده و نیازمند توجه بیش‌ازپیش مسئولان دولت و مجلس است.

برخی از قوانین در مجلس در راستای حمایت از تولید داخل هستند که منقضی شده‌اند و مجلس باید در خصوص آن‌ها بازنگری داشته و با تسهیل گری و باز توانی آن‌ها اقتصاد درون‌زای کشور را در جهت حمایت از کالای ایرانی تقویت کند.

مجلس شورای اسلامی باید با در نظر گرفتن ابزاری به نام نظارت پارلمانی بر مجموعه قوانین بر زمین‌مانده در دولت بیدار شود و بیش از این اجازه تعلل و اهمال در خصوص اجرای برخی از قوانین حمایتی از کالا و سرمایه ایرانی را ندهد.

دولت نیز در این راستا باید با عزم جدی‌تر و پررنگ‌تر گام برداشته و از سفارشی اجرایی کردن قوانین دست بردارد.

بسیاری از قوانین در کشور باگذشت چندین سال همچنان در حد توصیه‌نامه باقی‌مانده و با اشکال و شیوه‌های مختلف یا اجرا نمی‌شوند و یا توسط برخی‌ها دور زده می‌شوند که بازهم نیازمند نگاه تیزبین وکلای مردم در خانه ملت است.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه