افزایش تکدی گری در پایتخت گردشگری جهان اسلام

خیلی از همشهریان هنگامی که در این موقعیت قرار می گیرند دچار تردید می شوند. از سوی دیگر نگاه های معنا دار این افراد احساس ترحم هر فردی را بر می انگیزد.

افزایش تکدی گری در پایتخت گردشگری جهان اسلام

خیلی از همشهریان هنگامی که در این موقعیت قرار می گیرند دچار تردید می شوند. از سوی دیگر نگاه های معنا دار این افراد احساس ترحم هر فردی را بر می انگیزد و از سوی دیگر مردم به راحتی نمی توانند به همه آن عزیزان بهتر از جانی که در روز جلوشان قرار می گیرند کمک کنند، آن وقت است که یارانه یک ماه خود را باید برای تقسیم هرروزه بین این افراد کنار بگذارند!

بگذریم که افزایش تکدی گری در میادین و چهار راه های ورودی شهر لاهیجان  این روزها به آرامی و در سکوت رسانه ها در حال وسعت می باشد. البته باید به این نکته هم اشاره داشت که این تکدی گران اکثرا اتباع خارجی می باشند و بومی استان گیلان یا کشور نیستند و اهمیت به این موضوع در اولویت کاری رسانه ها قرار ندارد.گرچه این موضوع باعث ناراحتی روحی مردم می شود.

2 (3)

صبح یک روز بهاری است و شما برای رفتن به محل کار از خانه بیرون میزنید که ناگهان با دیدن بخشی از بدن یک گدا که در جلو شما آن را به گونه ای نمایان کرده طوری که تو و دیگر همشهریان آن را ببینید ؛ چه حسی دست پیدا میکنی و آیا میتوانی تا شب آن تصویر قاب گون را فراموش کنی؟

چرا تکدی‌گری در این شهر کوچک به جای حذف شدن و برخورد با آن، روز به روز در حال افزایش است؟  این پدیده زشت در حالی رو به رشد است که لاهیجان به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام، هر سال پذیرای میلیون‌ها مسافر است و نهادهای ذیربط نسبت به آن بی‌توجهی کرده‌اند و این درحالی است که  اقدام بخصوصی از سوی مسئولین در جهت جمع آوری متکدیان صورت نپذیرفته است و شهر بیش از هر چیزی با حضور متکدیان در گوشه و کنار خیابان ها تزیین شده است.

شرایط اقتصادی مهیا کننده تکدی گری است؟

شرایط اقتصادی می‌تواند در به وجود آمدن فقر و نیاز گروهی تاثیر داشته باشد، اما گسترش معضل تکدی‌گری تنها به دلیل نیاز نیست ؛ چرا که برخی از افراد با ساماندهی باندهایی اقدام به سوءاستفاده از احساسات جامعه می‌کنند. در این صورت اگر مردم لاهیجان از دلسوزی لحظه‌ای با دیدن صحنه‌های رقت‌آور از زخم و معلولیت گدایان و معصومیت چهره کودکان که همگی ابزار متکدیان است، خودداری کنند می‌توانند کم‌کم چهره شهر را از این پدیده نازیبا پاک کنند.

2 (1)

نظر جامه شناسان در این باره چیست؟

با این حال اغلب جامعه شناسان معتقدند گدایی تاثیرات منفی بسیاری بر اجتماع دارد. گدا که بدون ارائه هیچ کار و خدمتی برای دیگران از آنها انتظار کمک و توقع پرداخت پول دارد ، آثار و عوارض مختلفی در جامعه میتواند داشته باشد ، طبیعت وجود گدا علاوه بر زشت کردن چهره شهر و به جا گذاشتن تاثیرات روحی و روانی بر افراد می تواند عامل مهمی در تن پروری و گرایش به بی علاقگی به کار و تلاش باشد

در واقع وقتی یک گدا بتواند بدون زحمت و درد سر از یک صبح تا به شام صدها هزار تومان به جیب بزند و وقتی در پس پرده باندهایی باشد که افراد را به گدایی وادارند و خود پول حاصله را به جیب بزنند، مشخص است که این حرکت چه ضربه ای به اقتصاد جامعه وارد خواهد ساخت. هستند گدایانی که ثروت آنها سر به میلیون و شاید میلیون ها بزند و از این راه دارای خانه ها و احیانا آپارتمان ها شده باشند و خلاصه آنکه اکثر افراد متکدی نه به خاطر برطرف کردن نیازهای زندگی فردی بلکه به خاطر حاکمیت روح حرص و طمع دست به این عمل زشت می زنند.

.

2 (2)

تکدی گری شغلی پر در آمد و جالب برای شخصیت های خام

ضمن اینکه حضور متکدیان در شهرها چهره جامعه را کریه و زشت می کند. حضور این افراد در اجتماع آسیب های فراوانی متوجه جامعه می سازد چرا که حضور این ها به صورت یک آموزش غیرمستقیم که اغلب شخصیت خام و ناپخته دارند می تواند عده ای دیگر را به گدایی سوق دهد.

راه حل رفع این معضل چیست؟

با این حال برای رفع مشکل تکدی گری در شهر ها نیز راه های متعددی وجود دارد که بی شک در وهله اول از بین بردن ریشه های اجتماعی این آسیب مهلک و مخرب است. دلیل اصلی افزایش تکدی گری در شهرها در ابتدا وجود فقر اقتصادی و همچنین وجود آسیب در فرهنگ اجتماعی است . در جامعه ای که افراد آن بر اساس عزت و احترام به کرامت انسانی تربیت شده اند افراد کمتر به سمت تکدی گری و حتی کارهای سطح می روند در حالی که در برخی از خرده فرهنگ ها در جوامع اساسا افراد تربیت صحیحی نمی شوند و همین امر نیز در نهایت به افزایش آسیب های اجتماعی منتج می شود.

2 (4)

برنامه بلند مدتی برای رفع این معضل وجود دارد؟

البته از بین بردن ریشه های اصلی معضل تکدی گری نیازمند یک برنامه بلند مدت است و هیچ گاه نمی توان به موفقیت صد در صدی در این زمینه دست پیدا کرد. از این روست که در کنار این راهکار های بلند مدت غالبا دستورالعمل های فوری نیز تجویز می شود که می تواند تاثیرات قابل توجهی در کاهش معضل تکدی گری در سطح شهر ها داشته باشد .

همکاری ادارات و نهادها گامی بزرگ می تواند باشد

شاید همکاری هماهنگ شهرداری ؛ شورای شهر ، فرمانداری ،کمیته امداد و بهزیستی در یک تشکیلات منسجم جهت جمع آوری امکانات برای مقابله با پدیده تکدی گری یکی از راهکار ها در این زمینه باشد. به عنوان مثال شهرداری ها با همه امکانات بالقوه و بالفعلی که در اختیار دارند می توانند در جهت برچیدن تکدی گری سهم بزرگی داشته باشند.از سوی دیگر برخورد قاطع با متکدیان حرفه ای و شیادانی که به یک نوع زندگی انگلی خو گرفته اند در این زمینه موثر است همچنین می توان با ایجاد کارگاههای آموزش فنی حرفه ای و ایجاد تسهیلاتی برای کارهای بخش خصوصی با تکدی گری مبارزه کرد.

نقش شورای شهر و شهرداری لاهیجان چیست؟

مهمترین کار شهرداری به عنوان نهاد اجرایی در کنار شورای شهر به عنوان نهادی قانون گذار در بحث مدیریت شهری میتواند شناسایی این گونه افراد باشد.

شناسایی و شناسنامه دار کردن متکدیان ,گام اول رفع معضل است. با شناسایی و تحویل این افراد به شهر یا خانواده هایشان ، بومی و غیر بومی بودن آنها مشخص شده و در وهله دوم میتوان با کمک گرفتن از کمیته امداد ، بهزیستی و یاری گرفتن از جوانان و گروه های فعال اجتماعی شهر بنا بر وظیفه و اختیارت شورای شهر مبنی بر برنامه‌ریزی در خصوص مشارکت مردم در انجام خدمات اجتماعی و فرهنگی با موافقت دستگاه های ذیربط در کمک به نیازمند واقعی گام مثبتی برداشت و این شهر را به اجرای اهدافش نزدیک کرد.

وظیفه ما به عنوان یک شهروند بافرهنگ لاهیجانی چیست؟

از سوی دیگر شهروندان نیز باید نسبت به به تبعات کمک به متکدیان آگاه شوند و در این زمینه فرهنگ سازی گسترده ای صورت پذیرد. بی شک اگر شهروندان بدانند که کمک آنها به یک متکدی در حقیقت تشویق وی به ادامه تکدی گری و دور کردن هرچه بیشتر وی از اجتماع و یک زندگی سالم است می توانند احساسات خود را در برابر خواهش های ترحم انگیز کنترل کنند . همچنین بسیاری از خانواده‌ها با حمایت از جوانان خود از بسیاری از معضلات اجتماعی پیشگیری می‌کنند.

باید مردم به این فرهنگ برسند که از کمک مستقیم به گدایان سطح شهر خودداری کنند و بر احساسات خود تسلط داشته باشند، این موضوع باعث می‌شود متکدیان سودجو نیز امیدی به گداپروری جامعه نداشته باشند.

کاش شهر لاهیجان نیز به مانند تبریز ؛ به شهرتی جهانی به نام شهری بدون گدا دست یابد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
خب مطالب دربارهی تکدی گری بود ولی یه مطلب خارج از موضوع لاهیجان رو چه نهاد یا سازمانی به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب کرد ؟؟؟
در حاشیه