وزیر علوم خبر داد:

افزایش بودجه دانشگاه‌ها در سال جاری/ هر سال با سازمان برنامه و بودجه چانه‌زنی می‌کنیم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بودجه سال قبل دانشگاه‌ها زیر ۲.۵ درصد بودجه کل کشور بود اما امسال توانستیم این میزان را به ۲.۹ درصد از بودجه دولت ارتقا دهیم.

افزایش بودجه دانشگاه‌ها در سال جاری/ هر سال با سازمان برنامه و بودجه چانه‌زنی می‌کنیم

به گزارش ۸دی، منصور غلامی پیش از ظهر امروز در جلسه هم‌اندیشی شورای دانشگاه اصفهان اظهار کرد: در بحث آموزش عالی این روزها نیاز به دقت بسیار بالایی داریم که ساماندهی آموزش عالی شامل کنترل و مدیریت توسعه کمی واحدهای آموزشی است.

وی افزود: کنترل و مدیریت توسعه کمی واحدهای آموزشی زیر نظر وزارت علوم بوده و از بدو شروع کار نیز با این وزارتخانه بوده است؛ از طرفی به دنبال کنترل کیفی آموزش‌ها و به روز کردن آموزش‌ها در دانشگاه‌های کشور هستیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تحولی در حوزه‌های علم و فناوری در دنیا شکل گرفته و در حال گسترش است و اگر بیش از این کوتاهی کنیم ممکن است فاصله زیادی بین آموزش عالی و تحقیقات ما و دنیا اتفاق افتد.

وی با بیان این که ارتباط با مراکز علمی پژوهشی و دانشگاه‌های دنیا در برنامه وزارت علوم پیگیری می‌شود، خاطرنشان کرد: دانشگاه اصفهان جزو دانشگاه‌های فعالی است که با دیگر دانشگاه‌های کشور همواره در ارتباط بوده است.

غلامی اذعان داشت: تأکید داریم تا اساتید به صورت فرد به فرد پروژه‌های تحقیقاتی را از کشورهای دیگر بیاورند و وزارت علوم نیز از این کار حمایت می‌کند.

وی تصریح کرد: دانشگاه‌ها می‌توانند در اعزام اعضای هیأت‌های علمی برای فرصت‌های مطالعاتی و مبادله اطلاعات علمی و کسب فناوری‌های جدید برنامه‌ریزی داشته باشند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: اعزام دانشجوها برای اقدامات مطالعاتی فرصت مغتنمی است تا آنان را با فناوری‌ها و دستاوردهای جدید دنیا آشنا کند.

وی با تأکید بر ضرورت توجه به اشتغال دانشجویان و فارغ‌التحصیلان اضافه کرد: هرچند پس از فارغ‌التحصیلی ارتباط دانشجویان با دانشگاه قطع می‌شود اما برای امید به آینده و حضور مؤثر در جامعه تا جایی که ممکن است باید مسیرهای اشتغال را گسترش دهیم.

غلامی عنوان داشت: دانشجویان در حین تحصیل باید با مهارت‌های مرتبط با رشته تحصیلی خود بیشتر آشنا شوند تا در زمان فارغ‌التحصیلی افق گسترده‌تری از نظر اشتغال بیرون از دانشگاه در مقابل خود داشته باشند.

وی با بیان این که در گذشته تعداد فارغ‌التحصیلان کم و نیاز دانشگاه‌ها زیاد بود، تأکید کرد: دانشجویان دکترای ما خود را جزو اعضای هیأت علمی یا محققین در مراکز علمی پژوهشی می‌دیدند اما این امکان هم به دلیل کم‌تر شدن پذیرش در این مراکز و هم به دلیل افزایش فارغ‌التحصیلان دوره‌های دکتری فراهم نیست.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری متذکر شد: دانشجویان در حین تحصیل باید با بخش‌های صنعت و جامعه ارتباط برقرار کنند تا امکان اشتغال برای آینده آنان فراهم شود.

وی ابراز داشت: هدایت دانشجویان دکتری علاوه بر پایان‌نامه، آنان را به اشتغال آینده امیدوارتر خواهد کرد و می‌تواند بر توسعه کشور تأثیرگذار باشد.

غلامی عنوان کرد: معمولاً هر ساله با سازمان برنامه و بودجه چانه‌زنی می‌کنیم تا به شکلی شاخص‌های مربوط به تعیین بودجه برای دانشگاه‌ها را ارتقا دهیم و بتوانیم از ظرفیت‌های مالی و پشتیبانی که نیاز به دانشگاه‌هاست، استفاده کنیم.

وی افزود: بودجه سال قبل دانشگاه‌ها زیر ۲.۵ درصد بودجه کل کشور بود اما امسال توانستیم این میزان را به ۲.۹ درصد از بودجه دولت ارتقا دهیم؛ در سال گذشته رشد نزدیک به ۱۹ درصدی بودجه دانشگاه‌ها، ۶۰ درصدی بودجه پارک‌های علم و فناوری و رشد بالای ۳۰ درصدی بودجه پژوهشگاه‌های کشور را شاهد هستیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه‌ها و مراکز علمی زیادی توسط مسؤولان به خوبی شناخته نشده و این درحالی است که اکثر مدیران سطح بالای کشور فارغ‌التحصیلان همین دانشگاه‌ها هستند.

وی تأکید کرد: به دلیل این که ما خوب توضیح ندادیم و فاصله زمانی ارتباطشان با دانشگاه‌ها زیاد شده اغلب قضاوت‌های درستی از دستاوردهای دانشگاه‌ها ندارند و باید به هر بهانه‌ای گزارش توفیقات دانشگاه‌ها را ارائه دهیم.

غلامی عنوان داشت: در سال‌ها اخیر از مجاری معاندان در خارج از کشور تلاش شد تا در جامعه القای ناامیدی کنند؛ باید به مردم امید دهیم که آینده روشن و کشور ما توانمند است.

وی با بیان این که ظرفیت‌های علمی بسیاری در کشور موجود است و این جایگاه را صرفاً با اتحاد و امید به آینده می‌توان ارتقا داد، اذعان داشت: جایگاه دانشگاه اصفهان از سال‌های تأسیس جایگاه بالایی در مجموعه آموزش عالی کشور داشته است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: دانشگاه اصفهان همیشه به عنوان یک مجموعه علمی درخشان در کشور شناخته می‌شده و این موقعیت فعلی نیز در استمرار همان جایگاه به خوبی حس شده است.

وی تصریح کرد: وزارت علوم تصمیم خود را در مورد پژوهشگاه منحل‌شده دانشگاه اصفهان گرفته بود اما با توجه به این که کارکردهای مختلفی پژوهش‌های شکل گرفته و قراردادهای که برای استقرار در دانشگاه داشتند لازم بود تا کار حقوقی بر روی آن انجام بگیرد که صورت گرفت و توافقاتی برای حل مسأله و جابجایی این مجموعه انجام شده است.

غلامی ابراز داشت: برای تصمیم‌گیری نهایی در خصوص پژوهشگاه مستقر در دانشگاه جلسه‌ای برگزار خواهد شد چراکه صرفاً با جابجایی این مجموعه مشکل اصلی حل نمی‌شود؛ گروه‌های ویژه‌ای تشکیل شده تا حق و حقوق  افرادی که در این مجموعه تحصیل کرده‌اند، پرداخت شود.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه