کارشناس بیماری های خاص:

تشخیص و مداخلات به هنگام گام مؤثری در مواجهه با اوتیسم

کارشناس اختلالات اوتیسم گفت: اگر کودکان مبتلابه سطح دو و سه اوتیسم با تشخیص به‌موقع مورد آموزش به هنگام قرار بگیرند، امکان ورود به اجتماع این کودکان تسهیل می‌شود.

تشخیص و مداخلات به هنگام گام مؤثری در مواجهه با اوتیسم

به گزارش ۸دی، فاطمه ربیعی با بررسی اختلالات اوتیسم در کودکان اظهار کرد: نقص در ارتباط، اجتماعی شدن و رفتارهای کلیشه‌ای از عوامل تشخیص اختلالات طیف اوتیسم بوده که شیوع آن در بین کودکان دختر و پسر چهار به یک است به این معنی که از هر چهار پسر یک دختر مبتلابه اوتیسم می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق آمار شیوع اختلال اوتیسم در جهان یک درصد محاسبه‌شده است افزود: بر اساس آمار اخذشده در ایران نیز، کشور ما نزدیک به آمار جهانی بوده یعنی شیوع اختلال اوتیسم در کودکان ایرانی همان یک درصد است.

صاحب‌امتیاز و مسئول فنی مرکز اختلالات طیف اوتیسم هستی با اذعان به اینکه اختلال طیف اوتیسم در سطوح یک، دو و سه بررسی می‌شود بیان کرد: در برخورد با این اختلالات تشخیص زودهنگام و مداخلات به هنگام گام مؤثری است که می‌توان برداشت، ازاین‌رو سازمان بهزیستی طرح غربالگری کودکان دو تا پنج سال را در دستور کار خود قرار داده تا بر مبنای آن خانواده‌ها بتوانند به سایت سازمان بهزیستی مراجعه و به یک فرم ده سؤالی «هیبا» پاسخ دهند.

ربیعی با تأکید بر اهمیت پاسخ‌گویی در فرم ده سؤالی هیبا گفت: اگر از ۱۰ سؤال، سه پاسخ بله شد، خانواده‌ها باید به مراکز تشخیصی مراجعه کنند، ازاین‌رو، خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به دو مرکز تشخیصی امید آینده در رشت یا مرکز اصلی استان در لاهیجان از مداخلات به هنگام این مراکز بهره‌مند شوند.

کارشناس اختلالات طیف اوتیسم با بیان اینکه در این مراکز تشخیصی، از کودکان آزمون «گارس» گرفته می‌شود افزود: در این آزمون تشخیص داده می‌شود که کودکان درگیر اختلالات هستند یا خیر، ازاین‌رو، کودکانی که درگیر با اختلالات اوتیسم باشند تحت آموزش قرار خواهند گرفت.

وی با تأکید بر آموزش زود و به هنگام کودکان مبتلابه اوتیسم بیان کرد: هرچه زودتر کودکان مبتلابه اوتیسم آموزش ببینند، احتمال اینکه این کودکان وارد مدارس عادی شوند بسیار زیاد است و ازآنجاکه اوتیسم اختلال مادام‌العمر بوده، کودک مبتلابه اوتیسم سطح یک می‌تواند به مدرسه و دانشگاه رفته و زندگی عادی را سپری کند.

ربیعی با اذعان به اینکه اگر کودکان مبتلابه سطح دو و سه اوتیسم با تشخیص به‌موقع مورد آموزش به هنگام قرار بگیرند، امکان ورود به اجتماع این کودکان تسهیل می‌شود تصریح کرد: تنها هدف این مراکز در آزمون هیبا این است که کودکان دو تا پنج سال در این آزمون رایگان مورد ارزیابی قرار بگیرند، زیرا تشخیص این اختلال در زمان ورود به مدرسه نسبت به تشخیص در سنین پایین‌تر به‌مراتب مؤثرتر خواهد بود.

صاحب‌امتیاز و مسئول فنی مرکز اختلالات طیف اوتیسم هستی با بیان اینکه دو تا پنج سال زمان طلایی برای تشخیص این اختلال است افزود: در مراکز تشخیص و درمانی، مداخلات، خانواده محور و مرکز محور انجام می‌شود که در این دو مرکز رشت و لاهیجان بیش از ۱۰۰ نفر از کودکان گیلانی تحت آموزش و درمان قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی هزینه این کودکان را به‌صورت یارانه پرداخت می‌کند گفت: دو مرکز مذکور در رشت و لاهیجان کاملاً رایگان بوده و از خانواده‌ها هیچ‌گونه حق عضویتی گرفته نمی‌شود لذا خدمات به این کودکان کاملاً رایگان بوده و آن‌ها می‌توانند از این آموزش بهره‌مند شوند.

ربیعی تصریح کرد: طبق آماری که بهزیستی گیلان اعلام کرده بیش از ۳۶۰ کودک مبتلابه اختلال طیف اوتیسم در استان شناخته‌شده است اما این آمار کودکانی را شامل می‌شود که پرونده تشکیل داده‌اند ازاین‌رو بسیاری از کودکان مبتلابه این اختلال وجود دارند که در سازمان بهزیستی پرونده تشکیل نداده‌اند.

کارشناس اختلالات طیف اوتیسم با بیان اینکه از هر صد نفر یک نفر مبتلابه این اختلال می‌شود گفت: اختلال اوتیسم یک اختلال نوپا و جوان است و هنوز دید جامعه نسبت به این اختلال جا نیفتاده و بسیاری از این کودکان هنوز برای تشخیص اقدام نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه کودکان مبتلابه اوتیسم در ارتباط با محیط پیرامونی و ارتباط باهم نوع دچار مشکل هستند اظهار کرد: ممکن است مبتلایان به این اختلال دارای بهره هوشی بوده اما در مهارت‌های اجتماعی دچار مشکل باشند.

ربیعی دلیل ابتلا به اوتیسم را تعامل ژنتیک با محیط عنوان کرد و گفت: دلیل این اختلال هنوز به‌صورت کامل شناخته‌نشده و دانشمندان در حال کشف دلیل ایجاد این اختلال هستند بر این اساس جامعه باید در مواجه با این اختلال به‌سرعت ورود کند تا از تبعات منفی آن کاسته شود.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه