پیروزی مقاومت بر توطئه؛

توطئه های عربستان باز هم ناکام ماند/ پول پاشی میلیون دلاری سعودی ها در لبنان هم نتیجه نداد

عربستان با همان روشی که سوریه و بخشی از عراق را ویران کرد سعی داشت با پرورش اندیشه تکفیری و ایجاد دوقطبی خطرناک شیعه ـ سنی و معرفی ایران به عنوان دشمن اصلی اعراب به خواسته های خود برسد ولی این بار تیرش به سنگ خورده و اندیشه مقاومت در این کشور به قدرت رسید. 

توطئه های عربستان باز هم ناکام ماند/ پول پاشی میلیون دلاری سعودی ها در لبنان هم نتیجه نداد

به گزارش ۸دی، انتخابات پارلمانی لبنان پس از ۹ سال در یکشنبه برگزار شد، مهمترین ویژگی این دوره از انتخابات مجلس نمایندگان قانون انتخابات است قانونی که نظام “نسبیتی” را برای تعیین نحوۀ دستیابی احزاب به کرسی های مجلس نمایندگان به رسمیت شناخته است ولیانتخابات پارلمانی گذشته لبنان براساس نظام “اکثریتی” برگزار شده بود.
در نظام نسبیتی هر حزب یا ائتلاف براساس درصد آرایی که به دست می آورد، حائز همان درصد از کرسی های مجلس نمایندگان می شود و در نظام اکثریتی هر حزب یا ائتلاف که اکثریت آراء را به دست می آورد حتی اگر یک رأی بیشتر از حزب یا ائتلاف رقیب داشت، به مجلس نمایندگان راه می یافت.

 

قانون مذکور پس از ۹ سال جان تازه ای به انتخابات و رقابت انتخاباتی داد شاید به همین علت است که تعداد نامزدهای ثبت نام کننده برای این دوره از انتخابات پارلمانی بیشتر از تعداد نامزدهای دوره های گذشته است. ولی نام نویسی برای انتخابات لزوماً به معنای راهیابی به پارلمان نیست زیرا قانون انتخابات شروطی را جلوی پای نامزدها گذاشته است که مانع راهیابی آنها به پارلمان می شود.

برخی احزاب در بحبوحۀ تبلیغات انتخاباتی شدیداً به انتقاد از مقاومت پرداختند مقاومتی که توانسته است در برابر دو دشمن به نام اسرائیل و تکفیری ها بایستد، برخی از مخالفان مقاومت که قانون انتخاباتی جدید راه را در برابر آنها برای راهیابی به پارلمان هموار کرده است، با تحریک دشمنان دیرین مقاومت در منطقۀ خاورمیانه به انتقاد از مقاومت و زیر سؤال بردن سلاح مقاومت پرداختند و برخی از نامزدها هم اظهاراتی به زبان آوردند که خود را ریشخند دیگران کردند به عنوان مثال یک مجری زن که عاشق بوتاکس است، اعلام کرد که هدفش از راهیابی به پارلمان خلع سلاح مقاومت است.

این در حالی است که ارتش رژیم اشغالگر صهیونیست که یکی از سرسخت ترین دشمنان منطقه ای مقاومت است، تاکنون نتوانسته مقاومت را خلع سلاح کند. برخی از نامزدها هم اظهارات عجیب و غریبی به زبان آوردند. به عنوان مثال وزیر کشور لبنان که مسئول برگزاری انتخابات است، به نامزدهای رقیب خود در یکی از حوزه های انتخابیه بیروت توهین کرد و آنها را “اشرار” خواند، کار به جایی رسیده است که همین وزیر کشور و حزب آبی اش (المستقبل) با تحریک اربابان خارجی خود خصوصاً عربستان سعودی که بدون اجازۀ اربابانش آب نمی خورد، تهدید کرده است که اگر دولت آتی سلاح را از دست مقاومت نگیرد و به ارتش لبنان ندهد، در این دولت مشارکت نخواهد کرد.

بعد از اعلام نتایج و پیروزی افراد مورد نظر حزب الله، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان اعلام کرد ترکیب جدید مجلس این کشور، حمایت از مقاومت و معادله طلایی ارتش، ملت و مقاومت را تضمین خواهد کرد.

سید حسن نصرالله در ابتدای سخنرانی خود از همه شرکت کنندگان در انتخابات پارلمانی و رای دهندگان لبنانی تقدیر و تشکر و سپس اعلام کرد که برگزاری این انتخابات یک دستاورد ملی برای لبنان است.

دبیرکل حزب الله لبنان اعلام کرد، نتایج انتخابات نشان می‌دهد که هویت عربی بیروت حفظ و به عنوان پایتخت مقاومت باقی خواهد ماند، ما اکنون در مرحله جدیدی قرار گرفته‌ایم و مسئولیت امروز بر گردن نمایندگانی است که در وفاداری به وعده‌های خود مسئول هستند.

 اسرائیل و رسانه‌های عربی نزدیک به عربستان سعودی نتوانستند نارضایتی خود را از نتایج حاصله پنهان سازند، نخستین واکنش اسرائیل را هم «نفتالی بنت» وزیر آموزش و عضو کابینه امنیتی اسرائیل داشت که گفت انتظار این نتیجه را داشته است.

بنت دیروز در یک پیام توئیتری به زبان عبری با بیان اینکه حزب‌الله مساوی لبنان است، نوشت: «نتیجه انتخابات لبنان، بر پایه محاسباتی که برای مدت‌ها داشتیم، رقم خورده است. حزب‌الله = لبنان. اسرائیل دیگر بین حزب‌الله و دولت مستقل لبنان تفاوتی قائل نیست. ما لبنان را مسئول هر تهدیدی که از این سرزمین به ما شود، می‌دانیم».

خبرگزاری فرانسه با لحنی کنایه آمیز خبر از پیروزی حزب الله لبنان در انتخابات مجلس داد و نوشت: «جنبش شیعی حزب‌الله، یکی از متحدان عمده جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه، تسلط خود را بر عرصه سیاسی لبنان به اثبات رساند و در انتخابات مجلس به همراه متحدانش بیش از نیمی از کرسی ها را بدست آورد. بالعکس، حزب “المستقبل” به ریاست سعد حریری یک سوم از تعداد کرسی هایی را که در مجلس پیشین در اختیار داشت از دست داد.»

استفاده از این لحن کنایه آمیز توسط خبرگزاری فرانسه که یکی از متحدان اصلی عربستان سعودی در منطقه است نشان از عمق تاثیرگذاری این پیروزی دارد و نشان می دهد مقاومت و جمهوری اسلامی ایران تا چه حد در منطقه محبوب بوده و پول پاشی ها و توطئه های فراوان عربستان سعودی در لبنان نتوانسته نظرات مردم این کشور نسبت به جمهوری اسلامی را تغییر دهد.

 

 

سایت العربیه فارسی ارگان رسمی دولت سعودی در گزارشی نوشت:« کاهش نسبت رای دهندگان، شمشیری دو لبه بود. برخی این رویداد را نشان ناخرسندی لبنانی‌ها از تکرار چهره‌های قدیمی دارد.

برخی دیگر گفتند که لبنانی‌ها به شکست سیاستمداران در ارائه راه‌حل‌هایی برای بحران‌هایی که لبنان با آن دست به گریبان است، اعتراض دارند.اما بسیاری ممکن است کسانی را که در انتخابات شرکت نکرده‌اند را مسئول از دست دادن پایگاه سیاسی‌شان در پارلمان بدانند؛ مساله‌ای که می‌تواند صحنه لبنان را بحرانی‌تر کند.»

عربستان سعودی سعی دارد با این الفاظ بگوید چون مردم لبنان در انتخابات شرکت کمی داشتند حزب الله پیروز شد اما به اذعان خبرگزاری رویترز بیش از ۵۴ درصد مردم لبنان در انتخابات شرکت کردند. حضوری که از بیشتر کشورهای غربی بیشتر بود.

عربستان با همان روشی که سوریه و بخشی از عراق را ویران کرد سعی داشت با پرورش اندیشه تکفیری و ایجاد دوقطبی خطرناک شیعه – سنی و معرفی ایران به عنوان دشمن اصلی اعراب به خواسته های خود برسد ولی این بار تیرش به سنگ خورده و اندیشه مقاومت در این کشور به قدرت رسید.

 

 

برای عربستان سخت است که یک باره سوریه، عراق، لبنان، یمن و حتی قطر که از همپیمانان قدیمی خود است را از دست بدهد، باشد که به قول رهبری بزرگوار حکام بی عقل و بی تجربه سعودی کمی به عقل بیایند و فکر نکنند تنها با پول پاشی میلیون دلاری می توانند جوامع را برای خود بخرند.

 

** انتخابات عراق

کمتر از ۱۰ روز دیگر انتخابات پارلمانی در عراق نیز برگزار خواهد شد یکی از مهمترین دلایل اهمیت انتخابات پارلمانی آتی عراق در این است که این دوره از انتخابات نخستین انتخابات این کشور در مرحله پس از ریشه‌کنی داعش در خاک عراق یا همان مرحله پسا داعش است به این معنی که عراق در این مرحله دور تازه ای از حیات و فعالیت سیاسی را شاهد خواهد بود که با انتخابات پارلمانی کلید خواهد خورد.

دلیل دیگر اهمیت این انتخابات این است که در فضای جدیدی از روابط میان کُردها و دولت مرکزی عراق برگزار خواهد شد آن هم در شرایطی که اقلیم کردستان عراق در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷ شاهد برگزاری همه پرسی جدایی کردستان از عراق با هدف تشکیل موجودیت مستقل کُردی بود، اما این همه پرسی ناکام ماند.

مردم عراق نیز این بار امیدوارانه به این انتخابات می نگرند، احمد صبری ۵۱ ساله راننده تاکسی اهل رمادی در این باره معتقد است: «تصاویر نامزدهای انتخابات در همه جا دیده می شود. آنچه ما می خواهیم بهبود خدمات عمومی و رسیدگی به فقرا بوده، پیروزی بر تروریسم به دست آمده است. بازسازی شهرهای آزاد شده و حمایت از ساکنینی که بازگشته اند هنوز یک مسئله است که سیاستمداران انتخاب شده باید راه حلهای فوری برای آن پیدا کنند.»

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه