فضاپیمای جدید ناسا به مریخ ارسال شد

فضاپیمای InSight، کاوشگر جدید ناسا است که قرار است برای اولین بار در تاریخ نقشه ای از درون مریخ تهیه کند. اینسایت همراه با موشک اطلس روز شنبه از پایگاه هوایی واندربرگ در کالیفرنیا به فضا پرتاپ شد و قرار است طبق پیش بینی ناسا در تاریخ ۲۶ نوامبر، یعنی ۵ آذر بر روی سطح مریخ فرود آید و عملیات خود را آغاز کند.

فضاپیمای جدید ناسا به مریخ ارسال شد

به گزارش ۸دی، ماموریت پرتاپ اینسایت به فضا ۶۵۰ میلیون یورو هزینه داشته و برای دو سال برنامه ریزی شده است. این پروژه به دلیل نقص فنی در یکی از ابزارهای تحقیقاتی با دو سال تأخیر شروع شد. InSight مخفف “اکتشافات داخلی با استفاده از مطالعات لرزه‌نگاری، زمین‌شناسی و حمل و نقل حرارتی” است. حس‌گر لرزه‌نگار ساخت کشور فرانسه در این مأموریت لرزه‌های مریخ را ثبت می‌کند تا با کمک آن اطلاعات، دانشمندان بتوانند عمق، چگالی و ترکیب مریخ را بررسی کنند. پژوهشگران به دنبال منشأ این لرزه‌ها هستند و در تلاشند که به شیوه شکل‌گیری این سیاره سرخ پی ببرند.
جالب است بدانید که اینسایت برخلاف مریخ‌نورد “کنجکاوی” نمی‌تواند بغلتد بلکه در ایستگاه خود در یک مکان می‌ماند و با کمک ابزارهای علمی‌اش علائم حیاتی سیاره مریخ را اندازه‌گیری می‌کند. یکی از اصلی ترین اهداف این مأموریت اندازه‌گیری دما یا جریان گرمایی مریخ است. مرکز هوافضای ‌آلمان دستگاهی طراحی کرده است که می‌تواند به عمق سطح مریخ نفوذ کند. قرار است که لرزه‌های مریخ اندازه‌گیری شود. این دستگاه کوچک می‌تواند تا ۵ متر زیر سطح سیاره مریخ نفوذ کند و در اعماق مختلف، دما و قابلیت هدایت حرارتی را اندازه بگیرد. تیلمان اشپوهن از مرکز هوافضای آلمان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، این مأموریت “آرزوی دیرین محققان اخترشناس را برآورده خواهد کرد: ساخت رصدخانه‌ای ژئوفیزیکی بر روی سیاره‌ای مشابه زمین” او گفت، مریخ هدفی بسیار مطلوب است، چون این سیاره قابل‌دسترس است و برای قیاس با زمین اید‌ه‌آل است.
این اولین بار نیست که فضاپیمایی به مقصد مریخ فرستاده شده‌ است. اما اولین بار است که اینسایت قصد دارد داخل غشای بیرونی مریخ را اندازه‌گیری کند. مأموریت اینسایت یک سال مریخی معادل دو سال زمینی طول می‌کشد. مشخص نیست زمانی که اینسایت در مریخ است، چند مریخ‌لرزه روی خواهد داد. شاید چند ده لرزه به بزرگی حدود سه. لرزه‌هایی که عموماً انسان‌ها در روی زمین آن را حس نمی‌کنند. پژوهشگران ناسا امیدوارند که این مأموریت حقایقی تازه در مورد مریخ و شیوه پیدایش کره زمین را مشخص کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه