پیشنهاد گران کردن حق بیمه برای رانندگان پرخطر

وزیر راه و شهرسازی گفت: بیمه باید به نحوی با رفتار رانندگان ارتباط داشته باشد و اگر راننده‌ای رفتار پرخطری انجام داد باید حق بیمه بیشتری پرداخت کند.

پیشنهاد گران کردن حق بیمه برای رانندگان پرخطر

به گزارش ۸دی، گردهمایی سراسری روسای ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سراسر کشور امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی، رئیس پلیس راهور تهران و مدیران قوه قضاییه برگزار شد.

بر اساس این گزارش، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بحث حمل‌ونقل جاده‌ای ستون فقرات حمل‌ونقل ایران است، گفت: حمل‌ونقل جاده‌ای عمده‌ترین شکل حمل‌ونقل در کشور است به طوری که ۶۰۰ میلیون تن کالا جابه‌جا و ۶۰۰ هزار نفر در این در حوزه به صورت مستقیم و غیرمستقیم فعال هستند.

وی در ادامه افزود: حمل‌ونقل جاده‌ای یک بخش بسیار بزرگ در کشور است که نمی‌شود به آن کم توجهی کرد، زیرا این موضوع جزء قدیمی‌ترین و پایدارترین بخش‌های زندگی بشر به شمار می‌رود.

آخوندی با بیان اینکه در گذشته به صورت بسیار ابتدایی و قدیمی حمل‌ونقل توجه می‌شد و امروزه نیز به شکل مکانیزم از حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای استفاده می‌شود، گفت: حوزه جاده‌ای یکی از بخش‌هایی است که باید به آن توجه و حساسیت ویژه‌ای داشت و وظیفه ماست که هر چه توان داریم به این حوزه توجه کنیم.

آخوندی با بیان اینکه از جهت کلی سه سیاست مهم را در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای دنبال می‌کنیم، گفت: اولین سیاست ما ایمنی است و هیچ چیز به اندازه ایمنی در این شکل از حمل‌ونقل مهم نیست.

وی تأکید کرد: تمام تلاش خود را از جهات مختلف برای افزایش ایمنی به کار خواهیم گرفت.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۵ میلیون نفر سالانه‌ در جاده تردد و یک میلیون نفر سفر از طریق حمل و نقل جاده‌ای صورت می‌گیرد گفت: اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین حوزه در وزارت راه و شهرسازی بخش حمل و نقل جاده‌ای است و این وزارتخانه به ان توجه ویژه‌ای دارد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اقدامات گسترده‌ای را برای رفع نقاط پرحادثه و اصلاح مسیر هندسی در برنامه کاری خود قرار داده‌ایم گفت: اصلاح رویه جاده‌ها و حفاظ جاده ای و نیز نصب دوربین‌های جاده ای از جمله اقداماتی است که در این حوزه باید در اولویت قرار گیرد و اجرایی شود.

آخوندی با تاکید بر اینکه هیچ چیزی را نباید با مسئله ایمنی برابر کنیم گفت: در بحث ایمنی جاده نباید ریسک بزرگی انجام دهیم همواره باید به صورت محتاط و با حداکثر احتیاط عمل کنیم.
وی افزود: ما موظف هستیم اقداماتی را در جهت جلوگیری از انجام رفتارهای پرخطر رانندگان را انجام دهیم و این موضوع هم برای وزارت راه و شهرسازی و هم برای پلیس راهور با اهمیت است.

آخوندی با اشاره به اینکه تمام فرآیند صدور پروانه رانندگی و نظام بیمه‌ای را باید جهت اصلاح رفتارهای پرخطر رانندگان در نظر بگیریم، گفت: ما همواره خودروهای شخصی را بیمه می‌کنیم در حالی که به خودی خود خودرو مخاطره‌ای ندارد بلکه باید رفتار رانندگان را اصلاح کنیم.
وی تصریح کرد: بیمه باید به نحوی با رفتار رانندگان ارتباط داشته باشد و اگر راننده‌ای رفتار پرخطری انجام داد حق بیمه بیشتری را پرداخت کند.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه اجرای بیمه نیازمند بازنگری کلی است گفت: باید با کمک بیمه مرکزی به یک نتیجه و تفاهم برسیم و اگر لازم به تغییر قانون باشد آن را تغییر دهیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به بحث مدرن جاده ها و مدیریت جاده‌ها اشاره کرد و گفت: در گذشته کشور ایران تنها ۵۰ هزار کیلومتر جاده و یک و نیم میلیون خودرو وجود داشت بنابراین با این میزان خودروی کم امکان کنترل مکانیکی جاده‌ها وجود داشت اما هم اکنون چهل میلیون خودرو و موتورسیکلت در کشور وجود دارد و با این میزان رقم بالای خودرو نمی‌توان به صورت مکانیکی آنها را کنترل کرد.

آخوندی تصریح کرد: ما باید به سمت هوشمندسازی جاده‌ها برویم و در ابتدا باید با نصب دوربین‌های هوشمند و اتصال آنها به مرکز کنترل این هوشمندسازی را گسترش دهیم.

وی اظهار کرد: سیستم هوشمندسازی جاده‌ها امکان دسترسی رانندگان به وضعیت جاده‌ها و آب و هوا، سیستم تردد شمار، سیستم توزین و ارتباط با حوزه اطلاعات خودرو و پلیس از اقداماتی است که باید در راستای هوشمندسازی جاده‌ها انجام شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در چهار سال گذشته اقدامات کم نظیری در حوزه سرمایه‌گذاری جاده‌ها و هوشمندسازی انها انجام شده است گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه هوشمندسازی و نرم‌افزاری جاده‌ها در مقایسه با سایر سرمایه‌گذاری جاده‌ای قابل مقایسه نیست به طوری که ۷۰۰ میلیارد تومان در حوزه نصب دوربین‌های جاده‌ای سرمایه‌گذاری شده است.

وی افزود: توزین بر خط تردد شمار و طراحی سامانه ۱۴۱ و همچنین سامانه سپهتن از مهمترین اقدامات هوشمندسازی در این بخش به شمار می‌رود و ما باید به صورت مرتب آنها را به روز رسانی کنیم.

آخوندی با اشاره به اینکه واقعیت آن است که ما با کسری منابع بسیار مواجه هستیم گفت: در این مواقع دو انتخاب داریم اولین انتخاب ان است که کمتر کار کنیم و دومین انتخاب آن است که بیشتر کار کنیم اما کار کردن ما باید از نوع تجاری‌سازی باشد.

وی افزود: تصور می‌کنم که هم مردم و نمایندگان مجلس و وزارت راه و شهرسازی با انتخاب نوع دوم که کار کردن از نوع تجاری‌سازی باشد موافق باشند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بودجه دولت بسیار محدود است و باید از میزان بهره‌مندی سرمایه‌گذاری مطلع شویم، گفت: برای مدیریت منابع باید منابع مالی را به پروژه هایی تخصیص دهیم بیشترین کارایی تجاری و ایمنی برای مردم داشته باشد.

وی افزود: در حوزه راهداری نیز ما بحث تجاری‌سازی را تبلیغ می‌کنیم و عمده‌ترین منابع راهداری به فعالیت‌های تجاری‌سازی تخصیص می‌دهیم.
آخوندی با بیان اینکه آزاد راه تهران قم، تهران ساوه، قزوین رشت و کرج قزوین در اختیار دولت بوده و دوره سرمایه‌گذاری آنها به اتمام رسیده باید در جهت ارتقا سطح سرویس و بهبود نحوه خدمات رسانی به بخش خصوصی واگذار کنیم گفت: باید برای افزایش ایمنی این آزاد راه‌ها و هوشمندسازی و نصب علائم جاده‌ای آزاد‌راه‌های به پروژه های مخابراتی تبدیل کنیم تا بخش خصوصی در این حوزه سرمایه‌گذاری کند.

وی تاکید کرد: اندیشه تجاری‌سازی اندیشه‌ای است که به عنوان راهبرد کلی در وزارت راه و شهرسازی به دلیل کسری منابعی که با ان مواجه هستیم دنبال می‌کنیم.

آخوندی با اشاره به اینکه باید سیستمی از مجموعه‌ای از راه‌ها به ویژه در حوزه مرزی تقویت کنیم گفت: برای توسعه مبادلات تجاری با همسایگان خود و نیز اتصال شبکه‌های بزرگراهی و آزادراهی به مرزهای جهانی باید این بخش را قوی و ایمن‌سازی کنیم.
وی اظهار کرد: طی چهار سال گذشته به حوزه پایانه های مرزی فشار زیادی وارد کردم تا پایانه‌های کشور اصلاح شود و میزان سرمایه گذاری در این بخش افزایش یابد.

آخوندی تاکید کرد: در راستای مطرح شدن اقتصاد مقاومتی باید اقتصاد برون‌نگری را نیز مطرح کنیم و ما در حوزه حمل و نقل جاده‌ای توجهی روان آسان و ایمن با کشورهای همسایه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه توسعه محورهای جاده‌ای در مرزها باید افزایش یابد گفت: ساماندهی پایانه‌های مرزی، تسهیل در عبور و مرور مرزها و نیز ارتباط خوب با کشورهای همسایه از مهمترین اولویت‌های برنامه‌های ما به شمار می‌رود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: مسئولان گمرکی در این حوزه موظف هستند که ارتباط خود را با سازمان راهداری جهت تسهیل تردد بار افزایش دهند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ایران چهار راه جهانی و معتبر در غرب شرق شمال و جنوب به شمار می‌رود گفت: هوشمندسازی بخش حمل و نقل جاده ای و ایجاد ترددی سریع روان و ایمن از مهمترین وظایف ما در این بخش به شمار می‌رود.

آخوندی با تاکید بر اینکه ما باید نسبت به کنوانسیون‌های حمل و نقلی خود حساس شویم گفت: ایران به دلیل آنکه عضو کنوانسیون های حمل و نقلی است بنابراین باید عضو شبکه‌ آزادراه‌های اصلی شود و در این راستا باید نصب علایم جاده ای و نیز در شماره‌گذاری آزادراه‌ها دقت لازم را داشته باشد.

وی در پایان گفت: باید تمامی فرآیندهای حمل و نقلی در جهت تسهیل و افزایش دقت و ایمنی را در این حوزه مورد بازنگری قرار دهیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه