معاون فرهنگی قوه قضاییه:

پست اینستاگرامی درباره فیلترینگ در شأن یک حقوقدان نبود/ کدام مسئول استقلال کشور را در معرض خطر قرار می‌دهد؟

معاون فرهنگی قوه قضاییه در واکنش به پست اینستاگرامی منتسب به رئیس جمهوری گفت: قطعاً آن مطلب منتشر شده در فضای مجازی منسوب به رئیس جمهور در شأن آقای روحانی نبود و انصافاً یک شقشقه‌ای بود که هدر رفت.

پست اینستاگرامی درباره فیلترینگ در شأن یک حقوقدان نبود/ کدام مسئول استقلال کشور را در معرض خطر قرار می‌دهد؟

به گزارش ۸دی، این روزها موضوع فیلترینگ و مدیریت پیام رسان ها موبایل محور به موضوعی داغ تبدیل شده است.برخی مدیریت و مسدودسازی این شبکه ها را اقدامی لازم می دانند و برخی هم مانند دولتی ها آن را مخالف اصول آزادی و دسترسی آزاد به اطلاعات متصور می شوند.

اخیرا بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه در یک دستور قضایی مسدود سازی پیام رسان تلگرام را درخواست کرده است که این موضوع باعث شده تا واکنش های متفاوتی به آن صورت گیرد. رئیس جمهور در یک پست اینستاگرامی نسبت به این اقدام موضع گیری کرده و آن را کاری اشتباه ارزیابی کرده است.

در ادامه گفت وگو با حجت‌الاسلام هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه در این خصوض از نظرتان می گذرد.

حجت الاسلام هادی صادقی گفت: پدیده‌ شبکه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی مانند سایر پدیده‌ها که در فرهنگ معاصر شکل گرفته‌اند اعم از اینکه فناورانه یا صنعتی باشند، اغلب فوایدی و کارکردهایی دارند که می‌توانند بخشی از نیازهای جامعه امروز را پاسخ بدهند و به طور طبیعی بشر به سمت استفاده از اینها هم حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: ما باید تدبیری بیاندیشیم که بتوانیم به بهترین وجه از این وسایل ارتباط جمعی در زندگی‌مان استفاده کنیم. استفاده از کارکردهای خوب فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی موضوعی است که هر عاقلی آن را می‌پذیرد و تأیید می‌کند و خود ما هم خیلی از آن استفاده می‌کنیم.

هادی صادقی گفت: از نظر ما در خیلی از موارد، این فناوری‌ها کار را تسهیل کرده و باعث سهولت در برخی تعاملات شده است. البته از آن طرف این فناوری‌ها کارکردهای منفی و مفاسدی را هم به دنبال دارد.

وی افزود: فارغ از اینکه پدیدآورندگان این فناوری نسبت به مجرمانه بودن آن مطلع باشند یا نباشند؛ بالاخره این کارکردهای منفی و کاربردهای غلط در حال حاضر وجود دارد.

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: نباید فراموش کنیم که این پیام رسان ها مثل شمشیر تیزی هستند که می‌تواند در راه دفاع از جان افرادی استفاده شود یا اینکه در راه خشونت‌ورزی و هجوم و ظلم و جنایت به کار گرفته شود.

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: در اینجا باید سؤال پرسید که با این شمشیر تیز و با دو کارکرد متفاوت باید چه کرد؟ به طور طبیعی عقلای عالم همیشه سعی می‌کنند که بهترین استفاده را از این امور داشته باشند و جلوی ضررهای آن را بگیرند.

وی افزود: قوانین ما هم بر همین اساس وضع شده و حقوق هم بر همین اساس شکل گرفته است و دستگاه قضایی هم در همه جای دنیا برای همین موضوع شکل می‌گیرد.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه