معاون مدیرعامل پست تشریح کرد

نحوه و علل حضور شرکت پست در تجارت الکترونیکی

معاون فنی و بازرگانی مدیرعامل شرکت ملی پست با تشریح علل حضور این شرکت در حوزه تجارت الکترونیکی گفت: در شرکت ملی پست سیستم‌های فرایندی مدیریت را در پیش گرفته و متولی ویژه‌ای برای طراحی سرویس‌های مربوط به تجارت الکترونیک و سرویس‌های متعارف قراردادی تعریف کرده‌ایم تا بتوان از این طریق و با تفکیک وظایف برنامه‌هایمان را در حوزه‌های مختلف به مقصد برسانیم.

نحوه و علل حضور شرکت پست در تجارت الکترونیکی

به گزارش هشت دی،محمد احمدی  با بیان اینکه ایجاد ارزش افزوده در شرکت ملی پست در کنار مردم اتفاق می‌افتد، گفت: در همین راستا ما دفتر مدیریت کیفیت و امور مشتریان را ایجاد کردیم و نعمتی، مدیرعامل شرکت ملی پست به دلیل اینکه طرز تفکر جدیدی را وارد شبکه پستی کرده‌اند، بسیار به ما کمک کردند. معمولا مدیریت باعث محافظه‌کاری می‌شود، اما ایشان معتقدند که برای پیشبرد امور و فعالیت‌های متنوع پست باید اقدامات به روز و متناسبی انجام شود.

ساختار پست انسان محور است

معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست با بیان اینکه ساختار ما در تولید خدمت یک ساختار انسان‌محور است، گفت: یکی از پیچیده‌ترین سیستم‌های مدیریتی باید در شرکت ملی پست پیاده شود چراکه این سیستم مانند دیگر صنایع که تولیدات ملموسی دارند، قابل کنترل نیست و اساسا تولید خدمت فرآیند بسیار پیچیده‌تری از تولید کالا را طی می‌کند.

احمدی با بیان اینکه مدیریت شرکت ملی پست نیازمند توجه به همه ابعاد روان‌شناختی و جامعه‌شناختی است، تاکید کرد: ما اگر در رفتار با نیروی انسانی و آماده کردن آن‌ها برای خدمت به مشتریان موفق نباشیم، در نهایت باعث نارضایتی مشتریان نیز خواهیم شد. در واقع امری که بسیار در کار ما ضروری است، همکاری و همراهی مشتریان است.

او با بیان اینکه ما باید بتوانیم فعالیت‌هایمان را تحدید و تقطیع کنیم، گفت: ما اگر بتوانیم نظام کنترلی و انگیزشی را راه‌اندازی کنیم، احتمال اینکه بتوانیم کارها را به سرانجام برسانیم، بیشتر است. در همین راستا ما برای مناطق مختلف تهران برنامه‌های متفاوتی را در نظر گرفته‌ایم، برای مثال در منطقه جنوب شرق تهران سرویس “گل‌پخش” و در مناطق شمال شهر نیز خدمات رسانه‌ای را به صورت آزمایشی راه‌اندازی کرده‌ایم. همچنین ایده تابلوی اعلانات نیز که ایده خود من هست، با عنوان “خانه رسانه” به صورت آزمایشی راه‌اندازی خواهد شد.

مشتریان در فرایند تولید خدمت تاثیر گذارند

معاون فنی و بازرگانی مدیرعامل شرکت ملی پست با بیان اینکه ما در شرکت ملی پست زیرساخت فعالیت‌های توسعه‌ای را به وجود آورده‌ایم، اظهار کرد: بر همین اساس می‌توانیم از این به بعد در فضای رقابتی بهتر ورود کنیم. ما پیش از این مرکز تلفن منسجمی هم نداشتیم که به صورت نظام‌مند بخواهد به نیازهای مشتریان پاسخ دهد. امری که باید مشمول تحولاتی شود.

احمدی با بیان اینکه در فرآیند تولید خدمت، مشتریان هم تاثیرگذار هستند، گفت که اگر یک مشتری وارد شبکه پستی شود و اطلاعات مورد نیاز را به درستی وارد کند، حتما بر خروجی کار تاثیر خواهد گذاشت.

وی همچنین به سرویس‌های تجارت الکترونیک شرکت ملی پست نیز اشاره کرد و گفت: این حوزه که تا پیش از این مربوط به معاونت فناوری می‌شد، حالا به معاونت فنی و بازرگانی منتقل شده است. واقعیت این است که مجموعه پست به عنوان یک ابزار در کنار سایر کسب و کارهای کوچک و متوسط قرار می‌گیرد تا در نهایت بتواند تولید ارزش کند.

معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست با تاکید بر اینکه شرکت ملی پست می‌تواند برای دیگر کسب و کارهای خصوصی همانند یک منبع حمایتی عمل کند، تاکید کرد: کسب و کارهای خصوصی باید هزینه زیادی را انجام دهند تا ساختار لازم برای فعالیت را ایجاد کند. در حالی که شرکت ملی پست این ساختار را در اختیار دارد و می‌تواند به آنها نیز کمک کند. برای مثال به جای اینکه شرکت‌های خرد بخواهند حمل و نقل مخصوص به خود را به وجود بیاورند که بسیار هزینه‌بر است؛ ما می‌توانیم یک خدمت حمل و نقلی بسیار مطمئن را در اختیار آن‌ها قرار دهیم، بدون اینکه حاشیه سود بالایی را برای خود بخواهیم.

احمدی با بیان اینکه اساسا سرویس‌های پیکی با ذات کلی شرکت پست که برای افزایش رفاه شهروندان تشکیل شده است، متفاوت است، گفت: شرکت ملی پست در ابعاد مالی و خدماتی می‌تواند امکانات خود را برای توسعه خدمات‌رسانی به شهروندان در اختیار کسب و کارهای مختلف قرار دهد.

او با اشاره به تفاوت تجارت الکترونیک در شرکت ملی پست و دیگر شرکت‌های خصوصی اظهار کرد: آنها فروشگاه‌داری می‌کردند و در عرصه حمل و نقلی ورود نمی‌کردند که ما آن را انجام می‌دادیم، امری که در سطح کلان و کشوری ما آن را انجام می‌دهیم. همچنین ما یک بازار الکترونیک و یک درگاه حمل و نقل الکترونیک داریم و تجارت الکترونیک برای ما در این حوزه‌ها تعریف می‌شود.

شرکت ملی پست برای افزایش رفاه شکل گرفت

معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست با بیان اینکه اساسا محصولی که تجارت الکترونیک به وجود می‌آورد، کالاهای تفننی و نه اساسی است، اظهار کرد: پست از طریق امکانات خود فروشگاه‌هایی ایجاد کرده است و از طریق درگاه‌های پرداخت از ابتدا تا انتهای خدمات‌رسانی را برنامه‌ریزی می‌کند و شرکت‌ها نیز می‌توانند همه محصولاتشان را از این طریق ارسال کنند اما محدودیت‌های قانونی مربوط به برخی کالاهای ارسالی و برخی دیگر از محدودیت‌ها باعث شد تا آن شرکت‌های خصوصی بستر فعالیت خود را از شرکت ملی پست منتقل کنند.

احمدی با بیان اینکه شرکت پست قراری برای رقابت با شرکت‌های خصوصی در حوزه تجارت الکترونیک نداشته است، گفت: ما قبلا با فروشگاه‌های زیادی برای ارائه خدمات قرارداد داشتیم که بعد از آن نیز از طریق یک واسطه آن را انجام می‌دادیم و بعدها برای اینکه بخواهیم این واسطه‌ها را حذف کنیم، خودمان یک درگاه پرداخت الکترونیک برای خدمات‌رسانی بهتر ایجاد کردیم.

او با تاکید بر اینکه ما نمی‌خواهیم در عرصه‌ای که تخصص ما نیست، وارد شویم، بیان کرد: ما این هدف را که پست در حوزه‌های مربوط به خودش وارد شود، را دنبال می‌کنیم. در بحث تجارت الکترونیک نیز ما ابزاری بودیم که به ضربه‌گیر خوبی برای فروشگاه‌های الکترونیک تبدیل شده‌ بودیم. ضمن اینکه در حوزه بین ‌الملل نیز ما با برخی از شرکت‌های بین المللی کسب و کارهایی را شروع کرده‌ایم که آن‌ها بازار را پیدا می‌کنند و ما بخشی از خدمات را انجام می‌دهیم.

تغییر منطقه بندی پستی در تهران

احمدی همچنین درباره تغییرات ساختار آدرس‌دهی و منطقه‌بندی نیز توضیح داد: کد پستی پنج رقمی در دهه ۴۰ توسط خارجی‌ها در کشور پیاده‌سازی شد که در دهه ۶۰ این ساختار دچار تغییراتی شد و در نهایت کد ۱۰ رقمی پستی ایجاد شد که در آن کشور به هشت حوزه رهسپاری تقسیم شده بود که تقسیم‌بندی‌ها بر اساس ترتیب قرار گرفتن این اعداد پستی مبتنی بود.

معاون مدیرعامل پست اضافه کرد: در تهران نیز هشت منطقه پستی داشته‌ایم که عدد اول آن کد رهسپاری بود. کد تهران در این تقسیم‌ بندی عدد یک بود که در مردادماه سال گذشته برای اینکه به سمت مدیریت بهتر و منسجم‌تر برویم، این مناطق در تهران به چهار منطقه تقلیل یافت.

او با بیان اینکه تهران امروز بسیار گسترده‌تر از تهران یکی دو دهه پیش شده است، بیان کرد: به دلیل نیازهای متفاوت و اولویت‌های مختلف که در نهایت مدیریت منسجم‌تری را می‌طلبد، ما در لایه‌های مختلف شرکت ملی پست سیستم‌هایی را طراحی کرده‌ایم تا بتوانیم از آن طریق به مناطقی که تا پیش از این در نظام منطقه‌بندی ما جایی نداشته‌اند، خدمات رسانی بهتری داشته باشیم. در همین راستا توسعه دفاتر ناحیه‌ای را برای مناطق مختلف تحت نظر شرکت ملی پست طراحی کرده‌ایم.

GNAF؛ مبتنی بر نظام آدرس‌دهی چند نشانه‌ای

او با بیان اینکه مناطق مختلف تهران نیازمند برنامه‌ریزی‌های متفاوتی هستند، اظهار کرد: درصددیم تا با انجام نیازسنجی‌های مختلف مناطق مختلف تهران را به شش منطقه عمده که به لحاظ فرهنگی و بازار محصولات آن متفاوت هستند، تقسیم کنیم.

احمدی در پایان همچنین به پروژه GNAF نیز اشاره کرد و گفت: برای اینکه بتوانیم کارکردهای مختلف شرکت ملی پست را تسهیل کنیم، پروژه GNAF که در واقع استانداردسازی یکپارچه کدهای آدرس‌دهی است را راه‌اندازی کرده‌ایم. این پروژه بر اساس استانداردهای نظام پستی یک نوع نظام آدرس‌دهی مبتنی بر چند نشانه را اجرا می‌کند که درنهایت به مبنایی برای بانک اطلاعات آدرس‌دهی کشور به صورت استاندارد تبدیل می‌شود.

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه