جمع‌آوری ۳۶۰ میلیارد تومان زکات در کشور

رئیس شورای عالی زکات کشور گفت: متأسفانه در حال حاضر از ۱۱۵ میلیون تُن تولید محصولات کشاورزی در حدود ۲۰ درصد یعنی ۲۴ میلیون تُن به ضایعات تبدیل می‌شود که می‌توانست برای تغذیه ۱۳ میلیون نفر مفید باشد.

جمع‌آوری ۳۶۰ میلیارد تومان زکات در کشور

به گزارش ۸دی، آیت‌الله تقوی نماینده مقام معظم رهبری در وزارت جهاد کشاورزی و رئیس شورای عالی زکات کشور در سفر به استان قزوین، در گردهمایی مشترک معاونان و مدیران جهاد کشاورزی و اعضای شورای زکات استان قزوین که در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: باید در فعالیت‌های اقتصادی پیوست‌های فرهنگی را هم در نظر گرفت از این رو به دنبال فرهنگ‌سازی هستیم

وی افزود: برای ایجاد فرهنگ‌سازی نیازمند تکرار هستیم تا بعد از تبدیل شدن به عادت شاهد تحقق آن به فرهنگ در جامعه باشیم.

رئیس شورای عالی زکات کشور بیان کرد: کشاورزی، یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی است لذا ایجاد مشاغل جدید در این حوزه و تلاش برای خودکفایی را باید در این عرصه جستجو و مورد پیگیری جدی قرار داد چراکه تحقق این امر موجب دور شدن ما از نگرانی‌های حاصل از تحریم در کشور خواهد شد.

این مسئول در خصوص اهمیت جایگاه زکات عنوان بیان کرد: اهمیت زکات در نزد خداوند چنان است که در قرآن کریم بیش از ۳۰ بار زکات به همراه نماز مورد تأکید قرار گرفته و می‌توان آن را یک امر با اهمیت در نزد خداوند و دین اسلام برشمرد.

آیت‌الله با بیان اینکه در سال گذشته ۳۶۰ میلیارد تومان در کل کشور جمع‌آوری شد، خاطرنشان کرد: بی‌شک با اطلاع‌رسانی و تشویق عموم مردم به اهمیت پرداخت زکات می توان در سال جاری پیش‌بینی تحقق ۴۰۰ میلیارد تومان زکات در کشور را داشت.

نماینده مقام معظم رهبری در وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: مسئولیت اصلی جمع‌آوری و اطلاع‌رسانی در خصوص زکات با وزارتخانه جهاد کشاورزی است و در استان‌ها نیز نماینده ولی‌فقیه در استان و ائمه جمعه مسئولیت آن را بر عهده دارند.

وی با اشاره به لزوم صرف بخشی از زکات در مسیر مسائل تبلیغی و فرهنگی یادآور شد: فعالیت‌های مختلف در سایه زکات می‌تواند یک جریان فرهنگی را در کشور ایجاد و با افزایش هم‌افزایی بین حوزه نمایندگی، کمیته امداد حضرت امام و ائمه جمعه به حل مشکلات موجود کمک کند.

تبدیل ۲۴ میلیون تن از تولیدات کشاورزی به ضایعات

رئیس شورای عالی زکات کشور در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی سالانه ۱۲ هزار میلیارد تومان خسارت برای حوادث و بلاهای طبیعی به‌مانند سیل و گرما و سرما و همچنین بیمارهایی به‌مانند آنفولانزای پرندگان به صاحبان مراکز کشاورزی و دام‌پروری پرداخت می‌کند.

این مسئول ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر از ۱۱۵ میلیون تُن تولید محصولات کشاورزی در حدود ۲۰ درصد یعنی ۲۴ میلیون تُن به ضایعات تبدیل می‌شود که می‌توانست برای تغذیه ۱۳ میلیون نفر مفید باشد.

آیت‌الله ادامه داد: همچنین ۱۴۲ هزار میلیارد مترمکعب آبی که در کشور استحصال می‌شود تنها ۳۰ درصد آن مورد استفاده مفید قرار می‌گیرد لذا نیاز است در این خصوص تدابیر لازم اتخاذ شود.

وی جهاد کشاورزی را وزارت خانه‌ای علمی محسوب و عنوان کرد: در حال حاضر ۲۷ واحد تحقیقاتی در این واحد مستقر و در حال فعالیت‌های علمی و پژوهشی هستند و در این ۲۷ واحد تحقیقاتی، ۴ هزار و ۵۰۰ نیروی محقق و ۲ هزار و ۴۰۰ نیروی دکترا و متخصص مشغول به فعالیت علمی بوده و سالانه ۱۵۰ تحقیق جدید را ارائه می‌دهند.

آیت‌الله عنوان کرد: بستر فعالیت‌های علمی و پژوهشی این محققان بر روی تمام گونه‌های گیاهی و جانوری بومی است که ایجاد بانک بذر شامل شناسایی ۲ هزار و ۴۰۰ بذر بومی از جمله اقدامات این مراکز تحقیقاتی به شمار می‌رود.

 رئیس شورای عالی زکات کشور در ادامه سفر یک‌روزه خود به استان قزوین، از شرکت ژلاتین حلال شهر صنعتی البرز بازدید و در جلسه بسیج سازندگی، کانون جهادگران و مدیران جهاد کشاورزی مجموعه باغستان شرکت می‌کند.

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه