سد خاکی سقالکسار، پاک ترین نقطه در استان گیلان

استان گیلان با زیبایی های بی انتهایش در شمال کشور واقع شده و یکی از سرسبزترین و پر باران ترین استان های ایران محسوب می شود.

سد خاکی سقالکسار، پاک ترین نقطه در استان گیلان

به گزارش ۸دی، نزدیک بودن گیلان به پایتخت موجب شده در هر تعطیلات جمعیت زیادی تصمیم بگیرند همراه خانواده به این منطقه سفر کنند. اگر قصد طبیعت گردی و سپری کردن یک روز شاد همراه با خانواده در دل طبیعت را دارید سد خاکی سقالکسار را به عنوان مقصد خود انتخاب کنید، مکانی مملو از زیبایی های طبیعی که مردمش در پاکیزه نگهداری آن سخت کوشیده اند. در ادامه با ما همراه شوید تا درباره این سد زیبا بیشتر بدانیم.

موقعیت قرار گرفتن

سقالکسار روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان رشت در استان گیلان ایران که در ۱۵ کیلومتری جنوب شهر رشت در دهستان لاکان قرار دارد. این روستا ۱۶ دقیقه از رشت فاصله دارد برای رسیدن به روستای سقالکسار از سمت رشت باید ۱۵ کیلومتر در جاده بین شهر شفت و بین راه جیرده شفت تا آقا سید شریف پیش بروید. در اطراف مزار آقا سید شریف در نزدیکی شهرستان شفت دریاچه های متعددی وجود دارد که دارای طبیعت بسیار زیبایی می باشد. روستای سقالکسار نزدیک به ۶۰۰ خانوار جمعیت دارد.

این سد خاکی که موجب تشکیل یک دریاچه زیبا شده در روستای سقالکسار قرار گرفته است. مساحت دریاچه ۱۵ هکتار است و ارتفاع آن نسبت به دریای خزر ۶۴ متر است. اطراف این دریاچه زیبا را جنگل های فراوان فرا گرفته است و درختان جنگل اطراف این دریاچه در فصول مختلف زیبایی دریاچه را چندین برابر می کند. آب دریاچه سد سقالکسار از ریزش های جوی و چشمه ساران منطقه تامین می شود. طول دریاچه در حدود ۶۰۰ متر و عرض آن ۵۰۰ متر است. در ادامه می توانید موقعیت دقیق قرار گرفتن آن را روی نقشه مشاهده فرمایید.

پاک ترین نقطه در استان گیلان

متاسفانه امروزه تقریبا به هر منطقه ای از طبیعت که نگاه کنیم زباله های و تکه های پلاستیک را می بینیم که در میان طبیعت پراکنده شده اند و هر روز بر حچم آن ها افرزوده می شود. چه بسیار خانواده هایی که پس از لذت بردن از طبیعت زباله ها را همان جا رها می کنند و یا به راحتی آن ها را از پنجره خودرو به بیرون پرتاب می کنند. امیدواریم به زوری همه نگران آیندگان و فرزندانمان هم باشند و در حفظ طبیعت کوشا باشند. اما در این ضمینه مردم روستای سقالکسار می توانند الگویی باشند برای همگان چرا که آن ها به طبیعت و محل زندگی خود بسیار اهمیت می دهند.

شورای اسلامی روستا تصمیم گرفت طرحی را اجرا کند که در آن در هنگام ورود به محوطه سد خاکی سقالکسار سه هزار تومان از گردشگران ورودی دریافت می ‌کنند و یک کیسه ‌زباله به آن‌ ها می ‌دهند تا زباله ‌های خود را در طبیعت رها نکنند و در کیسه بریزند، درصورتی ‌که کیسه‌ های زباله از سوی گردشگران به متصدی تحویل داده شود دو هزار تومان به آنان پس داده خواهد شد، این جایزه و مشوق مؤثر موجب شده است تا وجود زباله در طبیعت این روستا صفر باشد. همچنین سراسر اطراف سد حفاظت شده است و در صورت مشاهده زباله سریع به جمع آوری آن می پردازند.

پاک

نام سقالکسار

واژه سقالکسار از سه واژه سقال، لک  و سار، تشکیل شده است. سقال به معنای محل آب خوری و لک و سار نام دو پرنده ی زیبا می باشد که دریاچه آن ها را سیراب می کند. تعبیر دیگری که برای نام آن وجود دارد این است که سقالک معرب شده سیالخ به معنای خار سه پهلو و سار به معنی سر می باشد و آخرین معنی که برای آن عنوان شده است سقالک به معنی تپه و در کل به معنی بالای تپه می باشد.

امکانات مجموعه

جاده رسیدن به سد خاکی سقالکسار آسفالت و هموار است. هنگام ورود پارکینگ مناسبی وجود دارد که در صورت خلوت بودن می توانید خودرو را تا محلی که قصد برپایی پیکنیک دارید در اطراف دریاچه ببرید. اما در تعطیلات و روزهای شلوغ برای آرامش بیشتر باید خودرو را در پارکینگ پارک کنید. در ورودی یک مغازه برای خرید اجناس مورد نیازتان وجود دارد. دقت داشته باشد که پس از ورود دیگر مغازه ای نخواهد بود.

یک کافه خیلی با صفا و در دو طبقه در کنار دریاچه احداث شده که می توانید در آن طعم و عطر مطبوع چای گیلان را بچشید و از تماشای منظره زیبای دریاچه و درختان اطراف آن بهره مند شوید. هنگام تماشای منظره چنین به نظر می رسد که انعکاس تصویر درختان در آب در حال رقصید هستند و آرامش و سکوتی بی همتا سراسر اطراف شما را  فرا گرفته است.

سقالکسار

در اطراف آلاچیق به همراه باربیکیو تعبیه شده که به راحتی می توانید از آن ها استفاده کنید. البته در روزهای شلوغ تر ممکن است تعداد آن ها کافی نباشد ولی زمین های اطراف بسیار صاف و هموار و دارای سایه مناسب هستند. کافی است زیر انداز همراه داشته باشید تا بتوانید در دل طبیعت استراحت کنید.

پیاده روی کردن در اطراف دریاچه و تماشای زیبایی های اطراف آن نیز لذت خاص خود را دارد. علاوه بر نکات زکر شده امکان قایق سواری در قوهای پدالی برای کودکان می تواند بسیار سرگرم کننده باشد. همچنین یک پارک بازی کودکان، سرویس بهداشتی و نمازخانه هم در پارک قرار داده شده است.

سد

زمان سفر

هر فصل از سد خاکی سقالکسار زیبایی های مخصوص به خود را دارد و با توجه به آب و هوای مطبوع استان گیلان کافی است چک کنید تا در آن زمان بارندگی پیش بینی نشده باشد. البته فصل زمستان سرما ممکن است برای شما آزار دهنده باشد. در فصل تابستان همه ‌ی درختان و جنگل های اطراف سقالکسار یک دست سر سبز می‌شوند و در فصل پاییز رنگارنگ شدن برگ های درختان باعث چشم نواز شدن منظره می گردد. بهار با تمام زیبایی هایش هم با شکوه می آید و سبز روشن چشم نواز را به شما هدیه می دهد.

منبع: الی گشت

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه