۲۵ نشان معروف داخلی در استان گیلان فعالیت دارند

رئیس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت استان گیلان گفت: ۲۵ نشان و برند معروف داخلی در سطح استان گیلان فعالیت می‌کنند که بسیاری از این مجموعه‌های تولیدی و صنعتی به لحاظ تولیدات با کیفیت خود با نام استان گیلان به نوعی گره و پیوند خورده‌اند.

۲۵ نشان معروف داخلی در استان گیلان فعالیت دارند

به گزارش ۸دی، فرهاد دلق‌پوش صبح امروز در نشست خبری در رشت اظهار داشت:‌ گیلان در رتبه نخست کشوری در بخش اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی قرار دارد به طوری‌که در سال گذشته به ۲ هزار و ۲۷۲ واحد تولیدی صنعتی تسهیلات رونق تولید اعطا شد.

رئیس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت استان گیلان عنوان کرد:‌ در سال گذشته جلسات کارگروه رفع موانع تولید به طور مدون و مستمر با حضور مسئولان استان و مدیران بخش‌های مختلف برگزار شد و رفع مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی سطح استان در دستور کار قرار گرفت.

دلق‌پوش با بیان اینکه گیلان در سطح کشور رتبه نخست پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی را دارد افزود:‌ در سال گذشته مجموعاً مبلغی در حدود ۸۱۶ میلیارد و ۳۷۷ میلیون تومان تسهیلات رونق و رفع موانع تولید به ۲۲۹ واحد تولیدی صنعتی سطح استان گیلان پرداخت شده است.

وی از حل و فصل مشکل بدهی‌ برخی واحدهای تولیدی به بانک‌ها در کمیته رفع موانع تولید خبر داد و گفت:‌ ‌سعی کردیم در جلسات کارگروه رفع موانع تولید در جهت رفع مشکل بدهی‌ برخی واحدها به بانک‌ها، نظام مالیاتی‌ و یا پرداخت هزینه‌های انرژی راهکارهای لازم را ارائه دهیم.

دلق‌پوش به یکی از چالش‌های اقتصاد ملی اشاره کرد و بیان داشت:‌ چگونگی پایدارسازی تولید از مشکلات اساسی اقتصاد کشور است هر چند تاکنون نسخه‌های اثربخش زیادی برای فعالان حوزه اقتصادی الگوسازی شده اما پیشرفت بخش صنعت فقط در گرو حمایت دولت و مردم میسر می‌شود.

رئیس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت استان گیلان راهکارهای لازم جهت رونق تولید داخلی را برشمرد و عنوان کرد:‌ رفع موانع تولید،‌ بهبود کیفیت،‌ بهبود بهره‌وری،‌ حل مشکلات حوزه تجارت و بازرگانی و در نهایت مصرف محصول نهایی داخلی همه از مؤلفه‌های اساسی برای حمایت از تولید داخلی است.

دلق‌پوش با بیان اینکه تا سه دهه قبل توجه خاصی به استان گیلان از لحاظ صنعتی و تولیدی نمی‌شد اظهار دا‌شت:‌ بسیاری از صاحبنظران اقتصادی معتقد بودند گیلان یک استان کشاورزی است و ورود صنعت به داخل آن و فعالیت واحدهای صنعتی برای شرایط اقلیمی و محیط‌‌زیستی آن خطرناک است.

وی با اشاره به اینکه در سه دهه اخیر فعالیت‌های خوبی در حوزه ورود صنعت به استان گیلان انجام شده است افزود:‌ با وجود اینکه صنعت در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف خود در استان گیلان هنوز نوپا است اما در همین مدت نیز اقدامات خوبی در جهت ایجاد ‌شهرک‌ها و نواحی صنعتی انجام شده است.

رئیس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت استان گیلان تعداد شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان را ذکر کرد و ابراز داشت:‌ در حال حاضر در کل استان گیلان ۳۵ ‌‌شهرک و ناحیه صنعتی و یک شهر صنعتی مشغول به کار هستند که از این لحاظ در شرایط بسیار مطلوب و رضایت‌بخشی قرار داریم.

دلق‌پوش با بیان اینکه در حال حاضر هزار و ۲۸۴ هکتار فضای تولیدی و صنعتی داخل این شهرک‌ها و نواحی صنعتی وجود دارد افزود:‌ در این مجموعه‌های صنعتی و تولیدی در مجموع تعداد هزار و ۴۰۸ واحد تولیدی و صنعتی در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف در حال فعالیت هستند.

وی تعداد افراد شاغل در شهرک‌های صنعتی گیلان را ۸۲ هزار و ۳۵۲ نفر اعلام کرد و ابراز داشت:‌ در مجموعه‌های تولیدی صنعتی استان گیلان صنایعی نظیر ‌نساجی،‌ سلولوزی،‌ مواد شیمیایی،‌ غذا و دارو و دیگر حوزه‌های مختلف ایجاد شده‌اند و به تولید محصولات مورد نظر خود می‌پردازند.

رئیس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت استان گیلان با تأکید بر اینکه برنامه ششم توسعه چهارچوب حرکت را مشخص کرده است تصریح کرد:‌ قانون برنامه ششم یک استراتژی مشخصی را در جهت رونق تولید،‌ رسیدن به ظرفیت‌های مناسب،‌ رقابت‌پذیری و توانمندسازی واحدهای تولیدی ارائه می‌دهد.

دلق‌پوش با تأکید بر اینکه رویکردهای بهره‌مندی از تکنولوژی‌های جدید نظیر علوم دانش‌بنیان در برنامه ششم مدنظر قرار گرفته است گفت:‌ تمام چهارچوب‌های تدوین شده در سند برنامه ششم، ما را در راستای سیاست‌هایی هدایت می‌کند که منجر به توسعه واحدهای صنعتی و اشتغال پایدار می‌شود.

وی ظرفیت‌های استان گیلان را در حوزه تولید مواد معدنی بسیار حائزاهمیت خواند و خاطرنشان کرد:‌ هم‌اکنون در سطح گیلان تعداد ۱۲۲ معدن فعال و نیمه فعال وجود دارد که تولیداتشان در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف صنعتی و تولیدی نظیر ساختمان‌سازی کاربردهای فروانی دارد.

رئیس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت استان گیلان تعداد واحدهای صنفی گیلان را برشمرد و ابراز داشت:‌ بیش از ۱۰۰ هزار واحد صنفی فعال در گیلان فعالیت می‌کنند که با ایجاد بیش از ۲۰۰ هزار شغل نقش بسیار تعیین کننده‌ای در حوزه تولید و صنعت استان گیلان بر عهده دارند.

دلق‌پوش با تأکید بر اینکه بر اساس قانون اصل ۴۴ قانون اساسی تصدی‌گری باید از دولت به بخش خصوصی واگذار شود بیان داشت:‌ طبق این اصل مهم، دولت باید تنها وظیفه هدایت،‌ حمایت و نظارت را بر عهده داشته باشد و فعالیت مستقیم در حوزه تولید را کاملاً به بخش خصوصی تفویض کند.

وی حمایت از بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران را از اولویت‌های مهم دولت در راستای رونق تولید خواند و عنوان کرد:‌ بخش اعظم سرمایه‌گذاری‌ها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود بنابراین کمک به این حوزه و رفع موانع و مشکلات موجود آنان همواره در دستور کار دولت و کارگروه رفع موانع تولید قرار دارد.

رئیس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت استان گیلان با بیان این اینکه برای ایجاد و حمایت از واحدهای تولیدی گیلان باید منابع بیشتری جذب شود تصریح کرد:‌ در حال حاضر واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل بسیار زیادی در گیلان وجود دارند که رفع مشکلات آن‌ها به همکاری و مساعدت بیشتر بانک‌ها نیازمند است.

دلق‌پوش سهم استان گیلان از برندهای ملی را در سطح کشور مطلوب ارزیابی کرد و اظهار داشت:‌ ۲۵ نشان و برند معروف در سطح استان گیلان فعالیت می‌کنند که بسیاری از این مجموعه‌های تولیدی و صنعتی به لحاظ تولیدات با کیفیت خود با نام استان گیلان به نوعی گره و پیوند خورده‌اند.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه