مدیرعامل بازرگانی دولتی:

توزیع اقلام اساسی ویژه ماه رمضان از هفته آینده آغاز می‌شود

سیف گفت: توزیع اقلام اساسی ویژه ماه رمضان از ۲۲ اردیبشهت در فروشگاه زنجیره‌ای و تعاونی‌های مصرف آغاز می‌شود.

توزیع اقلام اساسی ویژه ماه رمضان از هفته آینده آغاز می‌شود

به گزارش ۸دی، یزدان سیف، مدیر عامل بازرگانی دولتی امروز صبح در نشست خبری که برگزار شد، درباره آخرین وضعیت نرخ خرید تضمینی گندم و دانه‌های روغنی اظهار کرد: تاکنون ۹۲۸ هزارتن گندم از کشاورزان خریداری شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۹ درصد رشد داشته است که البته بخشی از این رشد ناشی از برداشت زود هنگام محصول است.

وی افزود: هم اکنون خرید تضمینی گندم و دانه های روغنی از استان های ایلام، فارس، بوشهر،کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کهگیلویه و بویر احمد در حال انجام است.

به گفته سیف؛ استان خوزستان با تحویل ۵۰۰ هزارتن گندم به مراکز خرید بیشترین میزان تولید تا کنون را به خود اختصاص داده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در حوزه ثبت اطلاعات کشاورزان در سامانه پهنه بندی با مشکلاتی روبرو هستیم، بیان کرد: امسال با تلاش همکاران وزارت جهاد کشاورزی تمامی اطلاعات کشاورزان در سامانه ای ثبت می شود و براساس آن پول به کشاورزان پرداخت می شود که به سبب برخی اطلاعات ناقص در سامانه پهنه بندی امکان پرداخت وجه وجود ندارد.

سیف یادآور شد: اطلاعات کشاورزان در حوزه پهنه بندی با نواقصی روبروست که کشاورزان قبل از مراجعه به مراکز خرید در سامانه پهنه بندی، باید اطلاعات خود را به روز کنند.

مدیرعامل بازرگانی دولتی ادامه داد: براساس تلاش همکاران وزارت جهاد کشاورزی، امسال تمامی اطلاعات خرید تضمینی محصولات تنها از کشاورزانی انجام می شود که در سامانه پهنه بندی  ثبت نام کردند و همواره امکان پرداخت مطالبات برای کشاورزانی که اطلاعات ناقص دارند، وجود ندارد.

به گفته وی؛ از مجموع ۹۲۸ هزارتن خرید تضمینی گندم، تنها اطلاعات ۵۷۰ هزارتن گندم در سامانه ثبت نام شده است که ارزش ریالی مجموع  گندم ثبت شده در سامانه ، ۷۵۳ میلیارد تومان است که در دو روز آینده، ۵۰ درصد آن به حساب گندم کاران واریز می‌شود.

سیف با اشاره به اینکه خرید دانه های روغنی کلزا از برنامه های مهم و اساسی بخش کشاورزی به شمار می رود، بیان کرد: از ۱۴ اردیبهشت همزمان با فصل خرید تا کنون ۴۸ هزارتن کلزا خریداری شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۵ درصد رشد داشته است که البته برخی از این رشد ها ناشی از تغییر فصل،گرمای زودهنگام و بخشی از سیاست های دولت تدبیر و امید و فضل الهی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ارزش ۴۸ هزارتن کلزا ۱۴۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: ۵۰ درصد وجه آن تا پایان هفته به کشاورزانی که در سامانه ثبت نام کردند، پرداخت خواهد شد.

به گفته وی؛ ثبت اطلاعات کلزاکاران در مقایسه با گندمکاران در سامانه از شرایط مساعدتری برخوردار است، چراکه اطلاعات گندم به دلیل تعداد بالای تولیدکنندگان در سامانه پهنه در شماره سه جلد و شماره حساب بانکی مغایرت هایی با اطلاعات کشاورزان دارد که انتظار می رود در چند روز آینده این مشکلات مرتفع گردد تا اختلاف تحویل گندم با پرداخت پول به حداقل برسد.

سیف در سال زراعی ۹۶-۹۷ پیش بینی کرد که میزان خرید تضمینی دانه های روغنی به ۵۵۰ هزارتن برسد که ۳۸۰ هزارتن از این میزان به کلزا اختصاص دارد.

۵۹۰ هزارتن آرد و گندم صادر شد

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه در حوزه صادرات آرد به یکی از رقبای اصلی منطقه تبدیل شده‌ایم، افزود: با وجود آنکه یارانه صادراتی آرد عملا منتفی شده است، اما هم اکنون صادرات آرد به کشورهای منطقه با بهره گیری از ورود گندم موقت، همچنان ادامه دارد.

مدیرعامل بازرگانی دولتی مجموع صادرات آرد و گندم در سال گذشته را ۵۹۰ هزارتن اعلام کرد و گفت: سال گذشته ۳۴۰ هزارتن آرد، ۵۸ هزارتن گندم و ۱۹۰ هزارتن مشتقات آرد به بازارهای هدف صادر شد که این میزان رقم بسیار مناسبی است، چراکه با وجود پایین بودن نرخ جهانی گندم، رقابت برای تصاحب بازار بسیار سنگین بود.

وی با انتقاد از اظهار نظر برخی کارشناسان مبنی بر پایین بودن نرخ جهانی گندم نسبت به تولید داخل، افزود: در یک سال اخیر برخی کارشناسان از پایین بودن نرخ گندم جهانی به عنوان اهرم منفی استفاده می‌کنند، در حالیکه واردات چندین میلیون تنی گندم در سال ۸۲ با متوسط نرخ خرید ۳۸۰ میلیون دلار در هر تن ارز قابل ملاحظه ای از کشور به واردات اختصاص می یافت که دولت و وزارت جهاد کشاورزی با حمایت از بخش کشاورزی توانستند میزان واردات ۸ میلیون تنی سال ۸۲ را تنها به ۷۰ هزارتن در سال گذشته در مورد نوع خاص گندم برسانند.

وی میزان تولید گندم در سال زراعی ۹۶-۹۷ را ۱۳ میلیون تن پیش بینی کرد و افزود: برآورد خرید تضمینی گندم ۱۰.۵ میلیون تن است که انتظار می رود با فضلِ الهی به این میزان دست یابیم.

سیف با بیان اینکه موضوع قیمت تضمینی گندم از دو مولفه اساسی تشکیل می شود، گفت: قیمت تضمینی گندم تحت تاثیر مولفه هزینه های تولید ناشی از تورم موجود در اقتصاد کشور و بهره وری در حوزه های مکانیزاسیون، اصلاح بذور و آب به عنوان مهم ترین عامل است که در سال گذشته هزینه های تولید عملا افزایش پیدا کرد و براساس آن وزارت جهاد کشاورزی در شهریور ماه پیشنهاد خود را به شورای اقتصاد اعلام کرد، اما در نهایت شورای اقتصاد به عنوان تعیین کننده نرخ خرید محصولات کشاورزی به این جمع بندی رسید و ثبات نرخ گندم در سال زراعی ۹۶-۹۷ را اعلام کرد، در نهایت طولانی شدن بحث ثبات نرخ خرید تضمینی گندم نشان از اختلاف نظر کارشناسان است.

 امسال ساختار عرضه گندم در بورس کالا وجود ندارد

وی با اشاره به اینکه سیاست خرید تضمینی هیچ گاه متوقف نخواهد شد، اظهار کرد: در حوزه قیمت تضمینی گندم جای هیچ گونه نگرانی برای تغییر سیاست نیست، چرا که هر اتفاقی که در این حوزه رخ دهد اجازه نمی دهیم که زحمت کشاورزان به هدر رود و طی این سال ها دولت دوازدهم برای حمایت از کشاورزان، تلاش های متعددی انجام داد تا وابستگی در این بخش به حداقل برسد.

معاون وزیر جهاد با اشاره به اینکه امسال ساختار بورس کالا توان عرضه گندم ندارد، بیان کرد: در آذر ماه سال قبل از بورس کالا خواستیم که انبارهای مورد تایید خود را برای تحویل محصول کشاورزان را معرفی کند که متاسفانه بورس کالا چنین ساختاری نداشت و تنها با اتکای دولت می خواست این کار را انجام دهد، در حالیکه ما به دنبال آن هستیم که تصدی گری دولت در اجرای این امر کاهش یابد، بنابراین بورس کالا توان اجرای این امر را ندارد و انتظار می رود که در سال آتی بورس کالا بتواند انبارهای مورد تایید خود را اعلام کند.

به گفته وی؛ سیاست خرید تضمینی هیچ گاه متوقف نخواهد شد، چراکه امروزه دولت در حوزه کشاورزی با افزایش درآمد کشاورزان و پایداری سازی جمعیت در روستاها تلاش می کند تا از مهاجرت روستاییان جلوگیری کند .

سیف در پاسخ به این سوال که با وجود افزایش ۳ درصدی قیمت کلزا، کارشناسان خواستار اصلاح نرخ بر مبنای تورم هستند، حال با وجود اعلام نرخ رسمی خرید تضمینی محصولات کشاورزی و انتقادات وارده به نرخ کلزا؛ امکان اصلاح قیمت برمبنی تورم وجود دارد یا خیر، گفت: این موضوع باید از دبیر شورای اقتصاد پرسیده شود و بنده نمی توانم اظهار نظری در این رابطه داشته باشم.

توزیع اقلام اساسی تنظیم بازار ماه رمضان با نرخ مصوب

سیف با اشاره به اینکه توزیع اقلام اساسی ویژه ماه رمضان در قالب طرح ضیافت از ۲۲ اردیبشهت در فروشگاه زنجیره ای و تعاونی های مصرف آغاز می شود، افزود: هر کیلو برنج ۱۱۲۱ هندی با نرخ ۵ هزار و ۵۰۰، تایلندی هومالی ۳ هزار و ۹۰۰ و روغن و شکر و ماکارانی با ۱۰ درصد تخفیف در فروشگاه ها عرضه خواهد شد.

وی درباه آخرین وضعیت توزیع شکر در ماه ضیافت در فروشگاه های زنجیره ای و تعاونی مصرف کارگری بیان کرد: حدود ۳۰ هزارتن شکر برای ماه رمضان توزیع خواهد شد که ۱۰ هزارتن آن به صورت بسته بندی در فروشگاه های زنجیره ای در اختیار خانوار و ۲۰ هزارتن جهت شیرینی و شکلات به قنادی ها و صنف و صنعت توزیع خواهد شد.

به گفته سیف؛ تدابیری در حوزه گوشت مرغ، گوشت قرمز و مقادیری تخم مرغ برای تنظیم بازار ماه رمضان تدارک دیده شده است که مسئولان پشتیبانی امور دام اطلاع رسانی در این زمینه می کند تا خانواده ها، ماه رمضان بدون دغدغه ای  پیش رو داشته باشند.

این مقام مسئول در بخش دیگر سخنان خود در حوزه تنظیم بازار اقلام اساسی ماه رمضان بیان کرد: با تلاش دولت، وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار با هماهنگی های انجمن صنفی روغن نباتی، شکر، ماکارانی، فروشگاه زنجیره ای و برنج تلاش کردیم در ماه رمضان با بازار کم تنش و تا حدی بی تنش داشته باشیم.

وی ادامه داد: در ایام‌ماه رمضان ۳۰ هزارتن برنج، ۳۰هزارتن شکر، ۲۰ هزارتن روغن خام و ۲۰ هزارتن ماکارانی در فروشگاه های زنجیره ای عرضه خواهد شد.

تولید شکر در طول عمر صنعت قند و شکر رکورد زد

مدیرعامل بازرگانی دولتی با اشاره به اینکه سال گذشته با وجود تمامی فراز و نشیب ها در بخش کالاهای اساسی توفیقات خوبی داشتیم، افزود: باوجود تنش های سرما و خشکی در برخی محصولات، سال گذشته، سال بی نظیری در حوزه تولید و بازرگانی محصولات کشاورزی داشتیم، به طوریکه سال ۹۶ در طول عمر ۱۲۲ ساله صنعت قند و شکر حدود ۲ میلیون تن شکر با ارزش ۶ هزار میلیارد تومان تولید شد که این امر موجب شد تا میزان وابستگی در شکر به شدت کاهش یابد.

به گفته وی؛ امسال با وجود محدودیت های منابع آبی و تمامی خشکسالی ها در تلاشیم تا با افزایش بهره وری و بهبود عملکرد، گندم مورد نیاز کشور را تولید کنیم.

محدودیتی در واردات برنج وجود ندارد

سیف در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه محدودیتی در واردات برنج وجود ندارد، تصریح کرد: بنابر بخشنامه مورخ ۹۷/۲/۲ فرآیند واردات برنج از تمامی مبادی وارداتی امکان پذیر است که این امر در قیمت برنج بازارهای جهانی تاثیر بسیار خوبی داشت، به طوریکه امسال شاهد کاهش قیمت در برخی مبادی هستیم.

به گفته وی؛ از تاریخ دوم اردیبهشت واردات برنج از تمامی مبادی با رعایت ضوابط و شرایط بهداشتی انجام می شود که براین اساس هیچ نوع برنجی در سطح بازار که مشکل ایمنی داشته باشد، نداریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از پرداخت ۱۹ درصد باقی مانده مطالبات چغندرکاران تا پایان اردیبهشت خبر داد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه