عضو کمیسیون برنامه،‌ بودجه و محاسبات مجلس:

مسئولان گیلان عملکرد خوبی جهت جذب اعتبارات استانی ندارند

عضو کمیسیون برنامه،‌ بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه دولت هرساله اعتبارات خوبی را از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های مختلف اختصاص می‌دهد گفت:‌ مسئولان استان گیلان عملکرد خوبی جهت جذب اعتبارات ندارند.

مسئولان گیلان عملکرد خوبی جهت جذب اعتبارات استانی ندارند

به گزارش ۸دی،‌ مهرداد لاهوتی صبح امروز در نشست خبری در رشت اظهار داشت:‌ دولت هرساله اعتبارات بسیار خوبی از محل صندوق توسعه ملی به‌صورت بلاعوض در نظر می‌گیرد اما عملکرد مسئولان استان گیلان در جهت جذب این اعتبارات قابل قبول نیست.

نماینده مردم لنگرود در مجلس با تأکید بر اینکه گیلان یک استان کشاورزی محسوب می‌شود عنوان کرد:‌ با تمام این شرایط ویژه‌ای که دولت مسیر آن را در لایحه بودجه مشخص و تبیین کرده است سهم استان گیلان از دریافت اعتبارات و منابع در نظر گرفته شده بسیار کم و ناچیز است.

عضو کمیسیون برنامه،‌ بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اعتبارات در نظر گرفته ‌شده حوزه آبیاری تحت فشار افزود:‌ دولت سالیانه حدود ۳۰۰ میلیون دلار در این بخش از محل صندوق توسعه ملی هزینه می‌کند اما استان گیلان سهم قابل قبولی در زمینه جذب این اعتبارات ندا‌رد.

لاهوتی با بیان اینکه بسیاری از مسئولان و مدیران استان گیلان اطلاعات کافی درباره ردیف‌های بودجه و اعتبارات ندارند بیان داشت:‌ نتایج رایزنی‌‌های انجام شده با بسیاری از مدیران دستگاه‌های استان نشان می‌دهد با توجه به میزان اندک اعتبارات جذب شده اغلب آنان در این موارد توجیه نیستند.

وی فعالیت سایر استان‌ها را در بحث جذب اعتبارات بسیار چشمگیر عنوان کرد و ابراز داشت:‌ با اینکه گیلان در کشور استانی با مزیت کشاورزی محسوب می‌شود اما به دلایل مختلفی نتوانسته در سالیان متوالی منابع خوبی را که دولت در بخش کشاورزی تخصیص داده را جذب کند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس با انتقاد از نرخ اعلام ‌‌شده دولت جهت خرید تضمینی برگ سبز چای نیز خاطرنشان کرد:‌ با توجه به فشارهای اقتصادی و تورم ۱۰ درصدی که به کشاورزان چایکار تحمیل شده  افزایش ۴ درصدی نرخ خرید برگ سبز چای جفای بسیار بزرگی به آنان است.

عضو کمیسیون برنامه،‌ بودجه و محاسبات مجلس به انتشار اوراق مشارکت توسط ‌‌‌شهرداری‌ها اشاره کرد و اظهار دا‌شت:‌ طبق تصمیمات اتخاذ شده شهرداری‌ها می‌توانند امسال به میزان ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کنند که ۵۰ درصد هزینه آن را دولت تأمین می‌کند.

لاهوتی با بیان اینکه طرح ساخت قطار ‌شهری رشت باید با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند عنوان کرد:‌ در این مورد صحبت‌هایی با شهردار رشت انجام شده است و امیدوارم با تعامل همه مسئولان و تلاش نمایندگان استان گیلان سهم استان از جذب اعتبارات برای پیشبرد پروژه‌ها افزایش پیدا کند.

وی تعداد پروژه‌های استانی و ملی نیمه تمام در کشور را برشمرد و تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۶۵ هزار پروژه استانی و ۳ هزار پروژه ملی نیمه تمام در سطح کشور وجود دارد که برای اتمام مراحل ساخت و تکمیل آن‌ها به اعتباری بالغ بر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس با تأکید بر اینکه تکمیل این طرح‌ها به حدود ۱۵ سال زمان نیاز دارد بیان داشت:‌ مجلس برای برون‌رفت از این مشکل جدی اجازه انتشار اوراق مشارکت به ارزش ۳۸ هزار میلیارد تومان را داده است که البته این راه پیشنهادی نیز با فواید و نواقصی مواجه است.

عضو کمیسیون برنامه،‌ بودجه و محاسبات مجلس به یکی از فواید انتشار اوراق مشارکت اشاره کرد و اظهار داشت:‌ دولت می‌تواند با فروش این میزان اوراق مشارکت از نقدینگی‌ که هم‌اکنون در سطح جامعه وجود دارد بکاهد و در مقابل از آن در جهت مقاصد عملیاتی خود بهره‌برداری کند.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه