ظریف: تنها راه برای آمریکا عمل به برجام است

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه آمریکا به طور مداوم برجام را نقض کرده است، تاکید کرد برای توافق هسته‌ای یک راه وجود دارد و آن هم پایبندی کامل آمریکا به تعهداتش است.

ظریف: تنها راه برای آمریکا عمل به برجام است

به گزارش ۸دی، وزیر خارجه ایران تاکید کرد:آمریکا فقط یک راه پیش رو دارد و آن عملا به تعهدات خود در برجام است.

محمدجواد ظریف گفت آمریکا مسئول پیامدهای خروج از برجام خواهد بود.

متن کامل پیام ویدئویی وزیرخارجه کشورمان به شرح زیر است:

من محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران هستم. در دو سال اول خدمت در این سمت، بیشتر وقت خود را صرف مذاکرات با همتایان خود از اتحادیه اروپا، روسیه، چین، آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا کردم. ما در سال دوهزار و پانزده به توافقنامه ای جامع درباره برنامه هسته ای ایران رسیدیم. ما به آن برجام گفتیم. در این توافقنامه، کشور من قبول کرد تا گامهای اساسی خاصی را برای برطرف کردن نگرانیهای عمدتا آمریکا بردارد.در مقابل آمریکا نیز متعهد شد تا تحریمها را بردارد و دیگر در مسیر تجارت با ایران مانع تراشی نکند. این توافقنامه، یک پیمان نبود که نیاز به امضا یا تصویب از هر طرف داشته باشد. اما این توافقنامه برای همه لازم الاجرا شد زیرا در شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا تصویب شد. از آن زمان تاکنون دیده بان هسته ای سازمان ملل متحد یعنی آژانس بین المللی انرژی اتمی یازده بار تایید کرده که ایران همه تعهدات خود را اجرا کرده است. برعکس، آمریکا مرتب این توافقنامه را نقض کرده است به ویژه دیگران را از تجارت با ایران ترسانده و به آنها زور گفته است. در یک سال گذشته به ما گفته شد که رئیس جمهور ترامپ از این توافقنامه راضی نیست.

اکنون به نظر می رسد پاسخ برخی از اروپاییها این بوده است که از جیب ما به آمریکا امتیازات بیشتری ارائه کنند. این کار برای راضی کردن آمریکا به مثابه قولهایی برای تنظیم توافقنامه ای جدید است که شامل موضوعاتی است که ما همگی از ابتدای مذاکراتمان تصمیم گرفتیم، آنها را وارد مذاکرات نکنیم. این مسائل شامل توانمندیهای دفاعی ایران و نفوذ و تاثیر ایران در منطقه می شود. اما لطفا درک کنید که درباره هر دو موضوع ، این ایران است نه غرب که دغدغه های جدی و خواسته های زیادی دارد. ما قرنهاست که به هیچ کشوری حمله نکرده ایم اما به ما حمله کرده اند. در تاریخ معاصر ، صدام حسین به ما حمله کرد. او در آن زمان تحت حمایت آمریکا و متحدان منطقه ایش قرار داشت. غرب حتی فعالانه نگذاشت ما ابتدایی ترین ابزارهای دفاعی را خریداری کنیم و این در حالی بود که صدام حسین هم غیرنظامیان و هم نظامیان ایران را با تسلیحات شیمیایی بمباران می کرد. با وجود آن تجربه فراموش نشدنی و تلخ، ما هنوز بخش کوچکی از بودجه ای را که کشورهایی مثل عربستان سعودی و امارات عربی متحده برای مسائل دفاعی هزینه می کنند، به مسائل دفاعی خودمان اختصاص می دهیم و موشکهای ما برد کوتاهتری در مقایسه با موشکهای عربستان سعودی دارند. بر خلاف متحدان آمریکا در منطقه که گروههایی مثل القاعده ، طالبان و داعش را شستشوی مغزی داده اند، تامین مالی کرده اند و مسلح کرده اند، ما در شکست دادن این گروههای تندرو نقشی محوری داشته ایم. بگذارید یک بار برای همیشه مطلقا روشن بیان کنم، ما نه امنیت خود را به دیگران می سپاریم نه درباره توافقنامه ای که با حسن نیت تا کنون اجرا کرده ایم، دوباره مذاکره می کنیم یا چیزی به آن اضافه می کنیم. اگر بخواهم آن را با اصطلاحات معاملات املاک توضیح دهم، وقتی شما خانه ای می خرید و خانواده خود را به آنجا می برید یا اینکه خانه خود را تخریب می کنید تا به جای آن برج بسازید، نمی توانید دو سال بعد برگردید و دوباره درباره قیمت چانه بزنید. در روزهای آتی، آمریکا باید تصمیم بگیرد که آیا بالاخره به تعهدات و وظایف خود عمل می کند. ایران در برابر تلاشهای بیهوده برای زورگویی، محکم ایستاده است. اگر آمریکا بخواهد همچنان توافقنامه را نقض کند یا اینکه کلا از توافقنامه خارج شود، از حق خود برای واکنش، آن طور که خودمان تشخیص می دهیم، استفاده خواهیم کرد. زورگویی یا تهدید، برای آمریکا توافق جدیدی حاصل نمی کند به ویژه اینکه آمریکا به توافقی که قبلا قبول کرده است پایبند نیست و احترام نمی گذارد. تکیه به ادعاهای مضحکی که تکرار ادعاهای بیش از یک دهه پیش است و آژانس بین المللی انرژی اتمی به آنها پرداخته است، با هدف باطل کردن توافقنامه، کسی را نفریفته است. از این رو به آمریکا توصیه می شود بالاخره عمل به تعهدات خود را شروع کند در غیر این صورت خودش مسئول پیامدهای عمل نکردن به تعهداتش خواهد بود.

منبع: صدا وسیما

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
آقای ظریف!چرا باقی ماندن برنامه جامع یک طرفه ای که صنعت هسته ای ایران تقریبا تعطیل کرد و از ایران تصویری ضعیف و تسلیم پذیر به نمایش گذاشت را به زلف رییس جمهور امریکا گره زده اید؟چرا با این حال دنبال مذاکرات موشکی و برجام موشکی هستید؟ آیا در برجام خسارت بار هسته ای وعده برجام موشکی و منطقه ای و هماهنگی محض با شیطان بزرگ را داده اید؟ آیا وعده داده اید به کنوانسیونهای مثلا بین المللی پالمرو و...بپیوندید که ترجمه غیر واقعی از پالمرو را برای تصویب به مجلس می برید؟ نگران نباشید ،تا شماها هستید امریکا از برجام هسته ای و مانند آن کوتاه نخواهد آمد؛زیرا شما عقب نشینی فاحش را به نام تعامل با جهان به خورد ملت می دهید.
در حاشیه