حسن عباسی:

محور مقاومت تنها شیعی نیست و وجوه سنی آن پررنگ است

رئیس اندیشکده یقین گفت: محور مقاومت صرفاً شیعی نیست و وجوه اهل سنت آن پررنگ و به‌عنوان قوی‌ترین نیروهای جنبش مقاومت منطقه جزئی از محور مقاومت محسوب می‌شوند.

محور مقاومت تنها شیعی نیست و وجوه سنی آن پررنگ است

به گزارش ۸دی، حسن عباسی با بررسی تاریخی جبهه مقاومت اسلامی در منطقه اظهار کرد: پس از حکومت صدام در عراق و حاکمان شرق‌گرای منطقه، جریانی از رهبران شوروی گرا در منطقه شکل گرفت.

وی با بیان اینکه گروه‌های چریکی فلسطینی برای نجات از رژیم منحوس صهیونیستی، به تفکر چپ سوسیالیستی روی آورده بودند تصریح کرد: نظم دوره جنگ سرد در منطقه نیز حاکم شده بود و در این دوره رهبران چپ‌گرا با تکیه به شوروی، به مسئله آزادی فلسطین می‌اندیشیدند، در این برهه آمریکا کشورهای ترکیه، عربستان، ایران و اردن را به دفاع از رژیم صهیونیستی تقویت می‌کرد.

رئیس اندیشکده یقین با بیان اینکه این نظم پس از فروپاشی شوروی و قدرت گرفتن ایران، مقاومت اسلامی، حزب‌الله، شکل‌گیری حماس و جهاد اسلامی در فلسطین آرام‌آرام تغییر و نسل نخست رهبران دهه‌های جنگ سرد از بین رفتند افزود: تاریخ منطقه دوره ۱۵ ساله‌ای بود و نظم دوران سرد تغییر و با دو شاخص مدعی‌گری آزادی فلسطین و محفوظ ماندن رهبران دوره سرد در منطقه همراه شد که این رهبران یک‌به‌یک از دنیا رفته و پس‌ازآن رهبران بعد از دوره سرد در منطقه حاکم شدند.

عباسی با اشاره به دوره بیداری اسلامی گفت: در دوره بیداری اسلامی به شکل خونینی چهار نفر از دیکتاتوری‌ها دچار مشکل شده و با توجه به اینکه این اتفاق در دوره بیداری اسلامی رخ‌داده بود غرب دست‌به‌کار شد و درصدد بود تا آن را به سمت‌وسوی خود منحرف کند.

رئیس مرکز بررسی دکترینال با بیان اینکه بر اساس اتفاقات، مخالفان جبهه مقاومت دست‌به‌کار شده تا حلقه مقاومت در محور سوریه به چالش کشیده شود افزود: مصر و اخوان المسلمین پشت این مسئله نقش‌آفرینی کرده و با استفاده از جریانات بیداری اسلامی و اتفاقات پشت آن سعی کردند ز آب گل‌آلود ماهی گرفته و سوریه را تابع چهارچوب‌های خود کنند که موفق نشدند.

وی با اشاره به نام‌گذاری محور مقاومت جامع به نام هلال شیعی توسط ملک عبدالله پادشاه اردن تصریح کرد: این هلال از ایران آغاز و عراق، سوریه و لبنان را در برمی‌گرفت، بنابراین نقیض مسئله اینجا بود که محور سنی فلسطین نادیده گرفته شد، زیرا محور مقاومت صرفاً شیعی نیست و وجوه اهل سنت آن پررنگ و به‌عنوان قوی‌ترین نیروهای جنبش مقاومت منطقه جزئی از محور مقاومت محسوب می‌شوند که به‌اشتباه در هلال شیعی مطروحه پادشاه اردن نادیده گرفته شد.

عباسی با اشاره به جایگزینی طیفی از رهبران دیکتاتور مآب جدید در منطقه گفت: برای نخستین بار مردم یا همان شعب که گرایش چپ داشته و حول دفاع از فلسطین جمع می‌شدند، این گرایش را کنار و به گرایش اسلام با محوریت مبارزه با رژیم صهیونیستی و روبرویی با آمریکا روی آوردند.

رئیس اندیشکده یقین سید حسن نصرالله را نخستین رهبر جبهه مقاومت در منطقه معرفی کرد و افزود: وی در مقاومت ۳۳ روزه سال ۸۵ نقش بزرگی ایفا کرد و در پیام رهبر معظم انقلاب به ایشان که درود بر شما رهبر عربی، وی رهبر جهان عرب شناخته شد.

وی با تأکید بر نقش اسماعیل حنیفه در مدیریت ۱۰ ساله جنگ‌های لبنان اظهار کرد: سید حسن نصرالله توانست اعتمادی در نسل جدید رهبران مقاومتی منطقه مبنی بر اینکه می‌شود بیرون از نظم گذشته و شناخته‌شده چپ‌گرای سوسیالیست خارج شد ایجاد کند.

عباسی با بیان اینکه بین یاسر عرفات و اسماعیل حنیفه در حماس فاصله زیادی وجود دارد گفت: یکی از اتفاقات عجیب این دوره آن است که رهبران جدید فلسطینی از یاسر عرفات و محمود عباس به اسماعیل حنیفه و رهبران جهاد اسلامی رسید به این معنی که نسل جدیدی از رهبران فلسطینی روی کار آمدند.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه