رویترز: ترامپ تصمیم خود را برای خروج از برجام گرفته است

منابع آگاه بامداد امروز به خبرگزاری رویترز گفتند ترامپ تصمیم خود را برای خروج از برجام گرفته است.

رویترز: ترامپ تصمیم خود را برای خروج از برجام گرفته است

به گزارش هشت دی،  منابع آگاه بامداد پنجشنبه گفته‌اند «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا تقریباْ تصمیمش را برای خارج کردن آمریکا از برجام گرفته است.

این خبر را دو مقام کاخ سفید و یک منبع آگاه از مباحثات داخلی در کاخ سفید درباره برجام به رویترز گزارش داده‌ و افزوده‌اند هنوز اینکه ترامپ با چه ساز و کاری آمریکا را از برجام خارج خواهد کرد، روشن نیست.

با وجود این، یک منبع به این خبرگزاری گفت این احتمال هم وجود دارد که ترامپ برای «حفظ ائتلاف» با فرانسه و نگاه داشتن اعتبار «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور این کشور اروپایی که خواستار ماندن آمریکا در برجام شده تصمیم به نگاه داشتن آمریکا در توافق هسته‌ای با ایران بگیرد.

ترامپ بایستی در تاریخ ۱۲ ماه می (۲۲ اردیبهشت‌ماه) درباره ادامه تعلیق یکی از تحریم‌های رفع شده علیه ایران به موجب برجام (یا عدم انجام این کار) تصمیم بگیرد. در صورتی که او تصمیم به عدم تمدید این تحریم‌ها بگیرد، آمریکا عملاً از برجام خارج خواهد شد.

یکی از مقام‌های کاخ سفید گفت این احتمال وجود دارد ترامپ در نهایت راهی را انتخاب کند که به منزله «خروج کامل» از برجام نیست. با وجود این، این مقام آمریکایی قادر به تشریح اینکه چنین راهکاری چگونه خواهد بود، نبود.

 مقام کاخ سفید همچنین گفت: «ترامپ بخش زیادی از راه خروج از برجام را پیموده، اما هنوز در این باره تصمیم نگرفته است. او آماده انجام این کار است، اما تا زمانی که این ٰرئیس‌جمهور تصمیم نگیرد، چیزی نهایی نیست.»

دیگر مقام کاخ سفید هم گفته مشاوران ارشد ترامپ به صورت جدی با او درباره خارج نکردن آمریکا از برجام گفت‌وگو نمی‌کنند چون او مصمم به انجام این کار به نظر می‌رسد.

خبرگزاری رویترز نوشته ترامپ ممکن است از تعلیق تحریم‌ها خودداری کند اما با کلید زدن مکانیسم حل اختلاف در برجام به «مایک پامپئو»، وزیر خارجه جدید آمریکا زمان بیشتری برای مذاکره با اروپایی‌ها بدهد.

ساز و کار حل و فصل اختلافات میان طرف‌ها در بندهای ۳۶ و ۳۷ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تشریح شده‌اند.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه