خطرات گوشی های هوشمند برای سلامت گردن

احتمالاً وقتی این مقاله را می‌خوانید روی یک میز خم شده‌اید یا به پشتی صندلی تکیه داده‌اید. سرتان را کمی به جلو خم کرده‌اید و شانه‌هایتان خمیده است.

خطرات گوشی های هوشمند برای سلامت گردن

به گزارش ۸دی، اگر برای خواندن از گوشی همراهتان استفاده می‌کنید، پس حتماً دست‌هایتان هم خم شده و قوز کردن پشتتان هم بیشتر و محسوس‌تر است.

درست می‌گویم؟

وضعیتی که الان در آن هستید احتمالاً برایتان ایجاد درد می‌کند، چه الان متوجهش باشید یا نباشید. نگران نباشید، فیزیوتراپ‌ها یک تشخیص برای سردردها، گردن‌دردها و شانه‌دردها دارند: گردن‌درد اس‌ام‌اسی.

دکتر دین فیش‌من می‌گوید، «گردن‌درد اس‌ام‌اسی مشکلی نیست که فقط با اس‌ام‌اس زدن ایجاد شود، بازی کردن، ایمیل زدن و هر کار تکرارشونده دیگر هم روی آن تاثیر دارد.»

فیشمن این واژه را در سال ۲۰۰۸ در حال معاینه یک بیمار ۱۷ ساله ابداع کرد. آن نوجوان از سردرد و گردن‌درد شکایت می‌کرده است. وقتی فیشمن می‌خواست برای مادر آن نوجوان مشکل را شرح دهد، نگاهی به وضعیت قرارگیری بدنش کرد.

نوجوان روی یک صندلی نشسته، روی تلفن همراهش قوز کرده و مشغول اس‌ام‌اس زدن بود.

سر انسان به طور متوسط در حالت قرارگیری خنثی چهار و نیم کیلوگرم وزن دارد، طوریکه گوش‌هایتان دقیقاً بالای شانه‌هایتان باشد. به ازای هر سانتیمتر که سرتان را به جلو خم کنید، فشار روی ستون‌فقراتتان دوبرابر می‌شود. بنابراین اگر به گوشی که در دستتان است نگاه می‌کنید، گردنتان احتمالاً چیزی حدود ۱۰ تا ۱۳ کیلو وزن سرتان را تحمل می‌کند.

با گوشی‌همراهتان می‌خوابید؟

همه آن فشار اضافه روی ستون‌فقراتتان فشار آورده و آن را از تراز خود بیرون می‌آورد. دکتر تام دی‌آنجلیس، مدیر انجمن فیزیوتراپی امریکا، این را با خم کردن انگشتتان به سمت عقب و نگه داشتن آن به مدت یک ساعت مقایسه می‌کند.

«وقتی این بافت را برای مدتی طولانی بکشید، بی‌حس و ملتهب می‌شود. سوال اصلی این است: این چه تاثیراتی را در طولانی مدت بر جای خواهد گذاشت؟»

ماندن در وضعیتی که متخصصان آن را «وضعیت روبه‌جلو سر» می‌گویند منجر به کشش عضلانی، فتق دیسک و فشرده شدن عصب‌ها می‌شود. به مرور زمان، حتی ممکن است صاف‌شده و انحنای طبیعی گردن را برعکس می‌‌کند.

همانطور که مادرتان همیشه می‌گوید: مراقب باش وگرنه همونطوری میمونی.

دکتر میشل کولی، مدیر فیزیوتراپی عملکردی در رودآیلند می‌گوید شش یا هفت سال پیش مریض‌هایی با مشکلات سر، گردن و پشت می‌دید که بخاطر گوشی‌های همراه ایجاد می‌شدند. او می‌گوید این مشکل این روزها به طور قابل‌توجهی شایع‌تر شده است، مخصوصاً بین جوانان و نوجوانان.

براساس آمار بنیاد خانواده کیزر، ۸ تا ۱۸ ساله‌ها به طور متوسط بین هفت و نیم ساعت در روز از رسانه‌های سرگرمی استفاده می‌کنند.

اما فقط این نیست. میزان اطلاعاتی که در گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد بین سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ سه‌برابر شده است. هر تبلت حتی ۳ مرتبه نسبت به گوشی‌های هوشمند عادی بیشتر استفاده می‌شود.

دکتر کولی می‌گوید، جلو آوردن سر نه تنها باعث درد عصبی می شود بلکه مشکلات متابولیک هم ایجاد می‌کند.

در چنین موقعیت‌هایی سعی کنید یک نفس عمیق بکشید. بعد صاف بنشینید و دوباره امتحان کنید. متخصصین می‌گویند قوز کردن ظرفیت ریه‌ها را تا ۳۰٪ کاهش می‌دهد.

کمبود خون اکسیژنه در بدن می‌تواند موجب بیماری‌های عروقی شود. و فشاری که روی اندام‌های بدن در طرز قرارگیری بد وارد می‌شود، ایجاد مشکلات گوارشی می‌کند.

با این تفاسیر چه باید کرد؟

دکتر کولی می‌گوید، راه‌حل این است که مراقب بدنتان باشید. پاهایتان را صاف روی زمین قرار دهید، شانه‌هایتان را عقب دهید، طوریکه گوش‌هایتان مستقیم بالای شانه‌ها قرار گیرد، یعنی سرتان به هیچ عنوان به جلو خم نشده باشد. سعی کنید گوشی را روی جایی قرار دهید و حتماً از هدفون استفاده کنید.

برخی گوشی‌های اندروید امکانی دارند که وقتی گوشی در زاویه‌ای ایمن باشد، یک نور سبزرنگ در بالا سمت چپ گوشی روشن می‌شود. وقتی در معرض گردن‌درد اس‌ام‌اسی باشید، آن چراغ قرمز می‌شود. برای هشدار می‌توانید ویبره و زنگ‌های مخصوص هم به آن اضافه کنید.

مهمتر اینکه فیزیوتراپ‌ها اعتقاد دارند موقع استفاده از گوشی‌های همراه یا تبلت‌ها، حتماً وقفه‌های مکرر داشته باشید. هر بیست دقیقه یکبار بلند شده، بایستید، شانه‌ها و گردنتان را عقب دهید یا برای بهبود جریان خون در بدنتان کمی راه بروید.

منبع: بهداشت نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه