در تماس تلفنی رییس جمهوری فرانسه؛

روحانی: ایران هیچ محدودیتی را فرای تعهداتش نمی پذیرد

رییس جمهوری با بیان این که برجام نخستین پایه مهم برای اعتماد میان ایران و کشورهای غربی است، تاکید کرد: ایران هیچ محدودیتی را فرای تعهداتش نمی پذیرد.

روحانی: ایران هیچ محدودیتی را فرای تعهداتش نمی پذیرد

به گزارش۸دی، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر یکشنبه در تماس تلفنی با « امانوئل مکرون» رییس جمهوری فرانسه با اشاره به اینکه ایران برای تحکیم روابط با فرانسه اهمیت ویژه ای قائل است، افزود: با توجه به ظرفیت های بسیار خوب برای همکاری دو کشور در مسایل سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و همچنین مسایل مرتبط با منطقه، مصمم هستیم روابط خود را با فرانسه در همه زمینه ها تقویت کنیم.
روحانی در این گفت وگو که بیش از یک ساعت به طول انجامید، اظهار داشت: پایداری برجام موجب تحکیم امنیت و همکاری منطقه ای است. اساس روابط ما بر اعتماد است و برجام نخستین پایه مهم برای اعتماد میان ایران و کشورهای غربی است.
وی با بیان این که مواضع آمریکایی ها علیه برجام صریحا ناقض توافق میان هفت کشور است، گفت: ایران در روزهای اخیر تصمیمات بسیار مهمی در زمینه روابط بانکی، ارز و دیگر مسایل اقتصادی اتخاذ کرده است و برای هر تصمیمی که آمریکا در دوازدهم ماه می(۲۲ اردیبهشت) بگیرد، اقدامات متنوعی را طراحی کرده ایم.
رییس جمهوری با بیان اینکه رفتار فعلی آمریکا، نقض برجام و ایجاد ترس و ابهام برای کشورهای مختلف و بنگاه های اقتصادی برای رابطه با ایران است، تاکید کرد: حتی اگر در ۲۲ اردیبهشت (۱۲ می) آمریکا اعلام کند در برجام می ماند و شرایط دو سال گذشته را بخواهد ادامه دهد، برای ما قابل قبول نیست.
روحانی با تاکید بر این که آینده برجام پس از ۲۰۲۵ را مقررات بین المللی تعیین می کند و ایران هیچ محدودیتی را فرای تعهداتش نمی پذیرد، گفت: برجام و هر موضوع دیگری به بهانه آن به هیچ وجه قابل مذاکره نیست.
رییس جمهوری همچنین به موضوع همکاری های منطقه ای اشاره و اظهار داشت: ایران همان گونه که تاکنون نشان داده، آماده گفت و گو در جهت تامین ثبات و امنیت منطقه ای به ویژه مبارزه با تروریسم است.

** در برجام باقی می مانیم
رییس جمهور فرانسه نیز در این تماس تلفنی با تاکید مجدد بر ضرورت گسترش همکاری های تهران – پاریس در همه عرصه های مورد علاقه اظهار داشت: اتحادیه اروپا و به ویژه فرانسه به طور کامل از برجام دفاع کرده و ما صددرصد در برجام باقی می مانیم.
امانوئل مکرون پایبندی به برجام را باعث تقویت اعتماد سازی و ثبات امنیت در منطقه دانست و گفت: موضع مشخص فرانسه و اروپایی ها باقی ماندن در چارچوب برجام است و از شما هم می خواهیم که در این توافق بمانید.
وی تاکید کرد: اتحادیه اروپا و فرانسه برجام را همان طور که هست، قبول دارند.
رییس جمهوری فرانسه افزود: فرانسه پیوسته خواهان خاورمیانه ای با ثبات است و معتقد است که برجام مدل مهمی برای حل مشکلات این منطقه است و باید حفظ شده و همه طرف ها به آن پایبند بمانند و این نکته مهمی بود که در کنگره آمریکا نیز صریحا آن را اعلام کردم.
رییسان جمهوری اسلامی ایران و فرانسه تاکید کردند که مصمم هستند روابط تهران – پاریس را در راستای منافع مشترک دو ملت در همه عرصه های مورد علاقه تحکیم بخشیده و تقویت کنند.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه