مسئولان بهزیستی هشدار دادند

«گل» دومین ماده مخدر پرمصرف در ایران

رئیس سازمان بهزیستی از برگزاری کارزار رسانه‌ای پیشگیری از مصرف گل در ۱۴ استان کشور خبر داد و گفت: گل بعد از تریاک دومین ماده مخدری است که مصرف اش در کشور شیوع بالایی دارد.

«گل» دومین ماده مخدر پرمصرف در ایران

به گزارش هشت دی،دکتر انوشیروان محسنی بندپی در کارزار رسانه‌ای پیشگیری از مصرف گل افزود: این طرح در ۱۴ استان البرز، مازندران، قزوین، اصفهان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان غربی، خوزستان، گیلان، بوشهر، کرمان، یزد، گلستان و تهران برگزار می‌شود.
وی با اشاره به اینکه پیشگیری از وقوع و شیوع آسیب‌های اجتماعی به‌عنوان راهبرد اصلی در سرلوحه اقدامات سازمان بهزیستی قرار دارد و همچنین به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه و اثربخش‌تر است، گفت: مداخله بهنگام باعث می‌شود بسیاری از آسیب‌ها به صورت اصولی و کارشناسی کنترل و مهار شود.
وی تأکید کرد: یکی از آسیب‌های اصلی، اعتیاد است که در افزایش آسیب‌های دیگر نیز نقش زیادی دارد. به همین دلیل کارزار رسانه‌ای پیشگیری از مصرف گل از هشتم تا دهم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.
وی گفت: این طرح با همکاری سازمان‌های مردم نهاد برگزار می‌شود و در جهت آگاه‌سازی و حساس‌سازی آحاد جامعه نسبت به سوء مصرف مواد بخصوص موادی مانند گل و شیشه و غیره است که امروزه در بین جوانان و نوجوانان شیوع پیدا می‌کند.
رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه باید فرهنگ پیشگیری را در کل جامعه و خانواده ترویج کنیم، اظهارداشت: در صورت مصرف گل عوارضی ایجاد می‌شود که خانواده‌ها باید آن را شناسایی و مداخله بهنگام داشته باشند به طوری که گل بعد از تریاک دومین موادی است که شیوع بالایی در کشور ما دارد. وی به عوارض مصرف گل اشاره کرد و گفت: مصرف گل باعث افسردگی، کاهش اقدامات حمایتی، عدم هوشیاری کامل، عدم تمرکز، خشکی دهان و دندان، تپش قلب، پرخاشگری و خشونت می‌شود.
به‌گفته او ۲۷ درصد جامعه کارگری به نوعی دچار مصرف مواد هستند که با شناسایی عوارض آن می‌توانیم در کاهش آن نقش مؤثری داشته باشیم و با اسم گل نباید خودمان را گول بزنیم. چرا که هویت و شخصیت‌مان دچار آسیب می‌شود.
گل دروازه ورود به مصرف انواع مواد مخدر
«فاطمه عباسی» رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی در خصوص علل توجه جوانان و نوجوانان به این ماده نیز در این نشست، افزود: دسترسی آسان به این مواد باعث افزایش آن در میان افراد شده است. به طوری که امکان کشت و تولید بذر حشیش و شاهدانه در محل‌های مناسب حتی در باغچه خانه‌ها وجود دارد.
عباسی ادامه داد: برخی  جوانان فکر می‌کنند مصرف حشیش و گل اعتیادآور نیست درحالی‌که این تصور غلط است، چرا که این دو ماده نه تنها اعتیادآور هستند بلکه عوارض جسمی و روحی نیز مانند توهم به همراه دارند.
به گفته رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی، کسب لذت ناسالم از سوی جوانان نیز یکی دیگر از دلایل گرایش آنان به مصرف این مواد است که این تفکر حاصل  تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای و رسانه‌های غیرمجاز است.
عباسی با تأکید بر اینکه مصرف گل دروازه ورود به مصرف مواد مخدر دیگر است، ادامه داد: این ماده نیز مانند سیگار آغاز‌کننده مصرف دیگر مواد مخدر است و بسیاری از معتادان ممکن است مصرف مواد را از گل شروع کنند.  به گفته رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی شیوع مواد محرک در میان زنان تهرانی بیشتر از مردان است.
عباسی در ادامه اظهار داشت تعداد معتادان کشور به ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار مصرف‌کننده مستمر مواد در کشور رسیده است که حدود ۱۲ درصد از آنها گل مصرف می‌کنند. این درحالی است که ماری جوانا و مشتقات آن شامل گل پس از تریاک به‌عنوان دومین ماده مخدر مصرفی در کشور شناخته می‌شود. همچنین بر اساس آخرین آمارهای شیوع شناسی اعتیاد، هم‌اکنون ۱۵ درصد از مصرف‌کنندگان «گل» دانشجویان هستند و دانش‌آموزان نیز ٣.٧ درصد مصرف‌کنندگان این ماده مخدر بوده‌اند. وی ادامه داد: در این میان ۸۴.۶درصد از مصرف‌کنندگان مردان مجرد و با تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم و ١۵.۴ درصد از مصرف‌کنندگان نیز زنان هستند. همچنین آمار‌های سازمان بهزیستی حاکی از آن است که مصرف گل در میان تهرانی‌ها بیشتر از دیگر استان‌ها است. بر همین اساس این سازمان، در کارزاری از رسانه‌ها خواست تا با آنها در خصوص آگاه‌سازی خانواده‌ها برای کاهش شیب آسیب‌های اجتماعی و مصرف مواد مخدر همکاری کند.
اجرای فراخوان مقابله با مصرف الکل در نیمه دوم سال
در ادامه این نشست «فرید براتی سده» معاون مرکز پیشگیری و توسعه اعتیاد سازمان بهزیستی از برگزاری چند کارزار رسانه‌ای دیگر از سوی سازمان بهزیستی برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر خبر داد و گفت: در حال حاضر فراخوان مقابله با مصرف الکل تصویب شده و قرار است در نیمه دوم سال‌جاری اجرا شود. البته با توجه به احتمال تغییر الگوی مصرف مواد امکان تغییر این ماده وجود دارد.
وی با تأکید بر اینکه مصرف مواد صنعتی با اعتیاد جسمی و بویژه روانی همراه است، افزود: به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم که مراقب فرزندان خود باشند و فریب فضای مجازی را نخورند. چراکه افرادی که استعداد بیشتری در مصرف مواد دارند ممکن است حتی با یک بار مصرف به این مواد معتاد شوند.  به گفته معاون مرکز پیشگیری و توسعه اعتیاد سازمان بهزیستی مصرف گل در تهران در بین ۱۰۰۰ نفر، چهار درصد بوده است. همچنین شیوع محرک‌ها در استان تهران بیش از سایر استان‌ها است. براتی سده در ادامه افزود: در حال حاضر نیروی انتظامی در حال رصد فضای اطراف مدارس است و بر اساس آخرین اخبار یک تن و ۶۰۰ کیلو مواد مخدر گل در اطراف مدارس جمع‌آوری شده است.
براتی همچنین در حاشیه این نشست در پاسخ به این پرسش که میزان مصرف الکل چقدر است به «ایران»، گفت: الکل، بیشترین مصرف را در میان مواد روانگردان دارد که نرخ شیوع آن ۱۶ تا ۱۹ درصد است.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه