مشاور وزیر: به جای انتقال آب باید الگوی مصرف اصلاح شود

مشاور وزیر نیرو در امور راهبردی و توسعه پایدار ‘طرح انتقال آب از دریای عمان به مشهد’ را خیال پردازانه توصیف و بیان کرد: به جای این طرحها باید به اصلاح الگوی مصرف آب روی آورد که طبق بند هشت سیاستهای اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری توصیه شده است.

مشاور وزیر: به جای انتقال آب باید الگوی مصرف اصلاح شود

به گزارش ۸دی،محمد فاضلی روز پنجشنبه در نشستی با عنوان ‘الزمات پایدارسازی منابع آب’ در دانشگاه فردوسی مشهد با حضور اساتید، مدیران حوزه آب و فاضلاب و فعالان تشکلهای زیست محیطی خراسان رضوی افزود: طبق این طرح قرار است آب دریای عمان از کریدورشرق یعنی از سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی به خراسان رضوی و مشهد برسد.
وی ادامه داد: مجموع مصرف منابع آب زیرزمینی این سه استان ۹ هزار و ۱۹ میلیون مترمکعب و مجموع مصرف منابع آبی سطحی آنها دو هزار و ۸۱ میلیون مترمکعب است. مجموع میزان مصرف آب ۱۱ هزار و ۱۰۰ میلیون مترمکعب می شود.
مشاور وزیر نیرو گفت: از این میزان آب مصرفی حدود ۸۷۹ میلیون مترمکعب به شرب، ۴۲ میلیون مترمکعب به فضای سبز، ۱۶۵ میلیون مترمکعب به صنعت و ۹ هزار و ۹۹۶ میلیون مترمکعب به کشاورزی اختصاص می یابد.
وی افزود: طبق برآوردهای فعلی کل آبی که که قرار است از طریق این خط به مشهد منتقل شود ۷۵۰ میلیون مترمکعب پیش بینی شده که حدود شش درصد کل آب مصرفی است.
فاضلی ادامه داد: رقم برآوردی اجرای این پروژه نیز ۴۵۰ هزار میلیارد ریال است که با دلار کمتر از ۳۰ هزار ریال و برآوردهای سال ۱۳۹۳ محاسبه شده است. متوسط طول عمر ساخت پروژه های آبی در ایران کمی بیش از ۱۳ سال است یعنی اگر ساخت این پروژه هم اینک شروع شود ۱۳ سال بعد باید بتوان از آن بهره برداری کرد.
وی گفت: یک میلیارد مترمکعب از این آب هم شرب و صنعت است که با ضریب ۵۷ درصد تصفیه و بازچرخانی می شود. اگر ۱۰ درصد این حجم مصرف صرفه جویی گردد، می شود هزار و ۱۱۰ میلیون مترمکعب که این میزان ۳۵ تا ۴۰ درصد بیشتر از کل آب انتقالی طرح است حال چرا نباید به جای اجرای این طرح پرهزینه به اصلاح رویکرد مصرف آب پرداخت؟
مشاور وزیر نیرو افزود: آیا با انتقال آب از اصفهان به یزد مشکل آب شرب یزد حل شد که با انتقال آب از دریای عمان به مشهد مشکل آب شرب مشهد حل شود؟
وی ادامه داد: در استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی بالاخص در استان اخیر فقط مشکل کم آبی وجود ندارد بلکه آبخوان هم در حال نابودی است و زمین ترک خورده ای به طول ۷۰ کیلومتر در دشت نیشابور در حال فرونشست می باشد. با انتقال سالانه ۷۵۰ میلیون مترمکعب آب هیچکدام از این مسائل درمان نمی شوند در حالی که با اصلاح الگوی مصرف این مشکلات نیز رو به بهبود می رود.
فاضلی گفت: اگر قرار است ۴۵۰ هزار میلیارد ریال برای انتقال آب در این پروژه خرج شود چرا در کل ۳۰ سال ۱۵ هزار میلیارد ریال برای مدیریت مصرف خرج نشده است؟ مشهد مجموع آبی که سالانه از آبهای زیر زمینی مصرف می کند شش میلیارد متر مکعب است که ۱۰ درصد صرفه جویی آن ۶۰۰ میلیون مترمکعب است که نشان می دهد می توان کاهش برداشت از آبخوان داشت.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه