توصیه هایی به هضم آسان غذاهای سنگین

برلیانت بزرگمهر متخصص تغذیه و مشاور تغذیه و رژیم درمانی در خصوص هضم آسان غذاهای سنگین گفت: مواد غذایی از جمله حبوبات، سبزیجات تازه یا پخته شده و شیر سنگین و نفاخ هستند و برخی افراد نسبت به انها حساسیت دارند. غذاهای سرخ کرده و چرب نیز از جمله مواد غذایی سنگین محسوب می شوند. البته مصرف غذاهای سرخ کرده عمیق با روغن زیاد، هرگز توصیه نمی شود.

توصیه هایی به هضم آسان غذاهای سنگین

به گزارش ۸دی،وی با اشاره به تفاوت ذائقه غذایی در افراد، ادامه داد: برخی این مواد را کم مصرف می کنند. در این صورت آنزیم های مسئول هضم غذا تشکیل نمی‌شود. گوارش برخی افراد نیز عادت به مصرف این مواد ندارد. در گذشته افراد بیشتر از غذاهای سنتی همچون کوفته، آبگوشت، آش و عدس پلو استفاده می کردند که متاسفانه در جامعه کنونی جوانان کمتر از این مواد مصرف می کنند.

بزرگمهر در خصوص افرادی که از حبوبات کمتر استفاده می‌کنند، اظهار داشت: آنها باید ابتدا از حبوباتی همچون عدس که هضم آسان تری دارد، مصرف کنند. عدس باید کامل پخته شود. البته اگر عدس را از قبل خیس کرده و آب آن را دور بریزند، مشکلی برای مواد مغذی آن پیش نمی آید.

متخصص تغذیه افزود: این دسته از افراد باید از مقدار کم به زیاد شروع به مصرف حبوبات کنند و میزان آن را روزانه افزایش دهند.

وی خطاب به کسانی که به مصرف شیر حساسیت دارند، بیان کرد: بدن این افراد به لاکتوز موجود در شیر واکنش نشان می دهد. مصرف بسیار کم شیر گرم به طور روزانه روزانه می تواند کمک کننده باشد. البته باید به تدریج میزان شیر مصرفی را افزایش دهند تا عدم تحمل لاکتوز از بین رود. در خصوص سبزیجات نیز، در ابتدا مصرف آن به صورت پخته و سپس خام توصیه می شود.

وی با اشاره به اینکه این رفتار نباید کنار گذاشته شود، ادامه داد: میوه ها را نیز می توان به صورت کمپوت بدون شکر و پس از مدتی بدون پوست استفاده کرد. البته افراد باید به صورت تدریجی دستگاه گوارش را به مواد نفاخ عادت دهند.

برلیانت بزرگمهر حبوبات را برای بدن بسیار مفید دانست و اظهار داشت: ترکیب حبوبات با غلات؛ همچون عدس پلو، موجب افزایش ارزش پروتئینی آن ها می شود. حبوبات حاوی پروتئین، ویتامین B، روی و آهن هستند. از طرفی می توانند در سوزاندن چربی های نامطلوب بدن، سلامت قلب و پیشگیری از یبوست موثر باشد.

مشاور تغذیه و رژیم درمانی یاداور شد: سبزی ها نیزحاوی مواد معدنی و سرشار از ویتامین C هستند. البته مقداری ویتامین D، منیزیم و آهن را نیز در خود گنجانده‌اند. شیر نیز برای سلامتی و رشد بدن مفید است. همچنین حاوی پروتیئین و سرشار از کلسیم، فسفر و ویتامین B است.

منبع: الو دکتر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه