عکاس: حسین داداش زاده
هشت دی گزارش می دهد:

زنگ خطر تغییر اکوسیستم و خشک شدن تالاب عینک رشت/ ماهی گیری مردم در منطقه ممنوعه + تصاویر

تالاب عینک رشت در سایه بی مهری ها و کم توجهی ها در حال نابودی تدریجی است و این در حالی است که با وجود ممنوع بودن ماهیگیری، در چند روز اخیر شاهد حضور قابل تأمل مردم برای ماهیگیری از این تالاب هستیم.

زنگ خطر تغییر اکوسیستم و خشک شدن تالاب عینک رشت/ ماهی گیری مردم در منطقه ممنوعه + تصاویر

به گزارش ۸دی، تالاب عینک رشت یکی از جذاب ترین جاذبه های طبیعی گیلان است که در شهر رشت قرار دارد، این تالاب بزرگترین تالاب شهری ایران می باشد.

وضعیت نامطلوب محیط زیستی تالاب عینک و خطر خشک شدن و تغییر اکوسیستم طبیعی آن از جمله مسائلی است که دومین تالاب بزرگ گیلان را به خطر انداخته است.

این تالاب به دلیل قرار گرفتن در بافت شهری نسبت با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند که از آن جمله می توان به ساخت و سازهای بیشمار در حریم تالاب، ورود فاضلاب های شهری و صنعتی به داخل تالاب و تولید زباله توسط شهرنشینان اشاره کرد تا جایی که بخش هایی از تالاب را لوازم منزل، املاح و مصالحی اشغال کرده که به دلیل تخریب خانه های مسکونی به داخل تالاب رها شده و اینها دلایل خشک شدن بخش هایی از تالاب است.

در این بین استفاده شالیکاران از آب این تالاب نیز مزید بر علت شده و زنگ خطرات جدی برای حفظ اکوسیستم طبیعی این تالاب است.

فاطمه شیرزاد عضو شورای شهر رشت در این خصوص با بیان اینکه اخیراً شاهد بازگشایی دریچه‌های اطراف تالاب توسط برخی از شالی‌کاران حاشیه آن بوده‌ایم گفت: دریچه‌های اطراف تالاب عینک توسط برخی از شالی‌کاران ساکن حاشیه آن به‌منظور استفاده از آب موجود برای کشت و زرع بازگشایی و این اقدام موجب کاهش آب تالاب شده است.

وی با بیان اینکه متولی تالاب‌ها سازمان آب منطقه‌ای است اظهار کرد: با توجه به اینکه بر اساس قانون شهرداری رشت متولی تالاب نیست بنابراین باید با همکاری دیگر دستگاه‌های مسئول این مهم تحقق پیدا کند.

متأسفانه تالاب عینک رشت در سایه بی مهری ها و کم توجهی ها در حال نابودی تدریجی است و این در حالی است که با وجود ممنوع بودن ماهیگیری در چند روز اخیر شاهد حضور گسترده مردم برای ماهیگیری از این تالاب هستیم، موضوعی که بدون هیچ اقدامی از سوی مسئولین ادامه دارد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه