فعال حوزه آسیبهای اجتماعی:

سکونت یک چهارم جمعیت کشور در بافتهای ناکارآمد /فقر، دلیل مهاجرت شهری‌ها به حاشیه

یک فعال در حوزه‌های اجتماعی اظهارکرد: علاوه بر جمعیت ۱۲ میلیونی حاشیه نشین درکشور حدودبیش از ۸میلیون نفر از افراد کشور در بافت‌های ناکارآمد شهری ساکن هستند،به طوری که یک چهارم جمعیت کشور در بافت‌های ناکارآمد زندگی می‌کنند.

سکونت یک چهارم جمعیت کشور در بافتهای ناکارآمد /فقر، دلیل مهاجرت شهری‌ها به حاشیه

به گزارش هشت دی، مهندس مصطفوی با اشاره به خواستگاه مهاجرت افراد به حاشیه شهرها، گفت: بسیاری از افراد گمان می کنند که اکثر حاشیه نشین ها از سمت روستاها به مناطق حاشیه شهرها آمده‌اند، در حالی که فقر شهری امروزه یکی از مهم‌ترین دلایل مهاجرت افراد از داخل شهر به حاشیه شهر به شمار می آید.

وی با اشاره به افزایش مستمر هزینه مسکن در داخل شهرها، اظهار کرد: درآمد بسیاری از افراد که مجبور به مهاجرت به حاشیه شهرها می شوند در اغلب موارد در طول افزایش هزینه مسکن یا ثابت مانده و یا پایین تر از حد معمول شده است، به طوری که افراد توانایی تهیه مسکن در داخل شهر را نداشته باشند.

این فعال حوزه آسیبهای اجتماعی با اشاره به اهمیت موضوع فقر شهری، توضیح داد: توجه به معاش بافت‌های شهری امروزه یکی از مهم ترین عواملی است که می‌تواند از مهاجرت ساکنین شهرها به مناطق حاشیه جلوگیری کند.

وی با اشاره به این که امروزه حدود بیش از ۱۲ میلیون نفر از افراد کشور در مناطق حاشیه شهرها زندگی می کنند، عنوان کرد: علاوه بر جمعیت ۱۲ میلیونی حاشیه نشین در کشور حدود بیش از ۸ میلیون نفر از افراد کشور در بافت های ناکارآمد شهری ساکن هستند، به طوری که یک چهارم جمعیت کشور در بافتهای ناکارآمد کشور زندگی می کنند.

مصطفوی با اشاره به ارتباط موضوع بزهکاری با حاشیه نشینی، تصریح کرد: افراد حاشیه نشین همواره زمانی می توانند به راحتی به امور بزه بپردازند که چهره آشنایی برای محله‌ای که ساکن هستند نداشته باشند.

وی که در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد با اشاره به این که بسیاری از روستائیان با مهاجرت به حاشیه شهرها سرمایه‌های اجتماعی خود را از دست می دهند، عنوان کرد: در برخی از مواقع افراد به دلیل انجام راحت امور بزه از سایر شهرهای کشور به سمت محله‌های حاشیه نشین و سکونتگاه‌های غیر رسمی گرایش می‌یابند.

همچنین رضا جعفری سدهی، رئیس اورژانس اجتماعی نیز با اشاره به این که امروزه موضوع حاشیه نشینی در تمامی کشورها به یک بحران اجتماعی مبدل شده است، گفت: بر اساس آمارهای موجود در حال حاضر حدود ۱۱ میلیون نفر حاشیه نشین در کشور زندگی می کنند.

وی همچنین در ادامه افزود: موضوع سکونتگاه های غیر رسمی و حاشیه نشینی یکی از مهم ترین معضلات هزاره سوم به شمار می آید، به طوری که در سراسر دنیا از هر ۶ نفر یک نفر در سکونتگاه‌های غیر رسمی زندگی می کنند.

مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی کشور با اشاره به این که کشورهای در حال توسعه همواره بیشتر از سایر کشورها درگیر معضل حاشیه نشینی هستند، عنوان کرد: در حالت کلی حدود ۴۰ درصد از جمعیت یک کشور در حال توسعه در سکونتگاه های غیر رسمی زندگی می کنند.

وی با اشاره به این که وزارت مسکن متولی اصلی در موضوع ساماندهی حاشیه نشینی و سکونتگاه های غیر رسمی به شمار می آید، اظهار کرد: وزارت مسکن می تواند پیمایش‌های دقیق در حوزه سکونتگاه‌های غیر رسمی را مورد بررسی و مطالعه قرار دهد، در حالی که سایر سازمان های اجتماعی در این حوزه مشغول انجام تحقیقات نیز هستند.

جعفری سدهی با اشاره به این که پایگاه‌های خدمات اجتماعی ستاد اورژانس اجتماعی کشور همواره بر اساس نیازسنجی‌های انجام شده فعالیت و اقدامات خود را پیش می برند، عنوان کرد: ستاد اورژانس اجتماعی کشور همواره بر این باور است که اقدامات همواره باید مبتنی بر شواهد انجام پذیرند.

وی همچنین در ادامه اضافه کرد: بدون شک نیازها و مشکلات اجتماعی موجود در جامعه همواره نسبت به مناطق مختلف شکل‌های گوناگونی را به خود می گیرند.

مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان و اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ارتباط میان آسیب و بحران اجتماعی تصریح کرد: بدون شک افزایش آسیب‌های اجتماعی در موارد گوناگون زمینه ایجاد بحرانهای اجتماعی را فراهم می آورند.

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه