پیش‌بینی تازه بانک جهانی از قیمت نفت

بانک جهانی در گزارش جدیدی پیش‌بینی کرد قیمت‌های نفت امسال در بحبوحه رشد اقتصادی قوی، ۲۳ درصد رشد خواهد کرد و قیمت فلزات نیز تحت تاثیر تداوم تنش‌های تجاری، بالاتر خواهد رفت.

پیش‌بینی تازه بانک جهانی از قیمت نفت

به گزارش هشت دی،  بانک جهانی در گزارش جدیدی پیش‌بینی کرد قیمت‌های نفت امسال در بحبوحه رشد اقتصادی قوی، ۲۳ درصد رشدخواهد کرد و قیمت فلزات نیز تحت تاثیر تداوم تنش‌های تجاری، بالاتر خواهد رفت.

بانک جهانی پیش‌بینی خود از میانگین قیمت‌های نفت در سال میلادی جاری و آینده را به ۶۵ دلار در مقایسه با ۵۳ دلار در سال گذشته، افزایش داد که تا حد زیادی به دلیل ریسک ژئوپلیتیکی فزاینده بود.

بانک جهانی در گزارش اخیر خود اعلام کرد به دلیل اختلاف تجاری میان آمریکا و چین، قیمت فلزات ۹ درصد در سال ۲۰۱۸ افزایش خواهد یافت در حالیکه قیمت‌های کشاورزی دو درصد رشد می‌کند.

این وام دهنده جهانی خاطرنشان کرد اقدامات سیاستی که در حال حاضر مورد بحث قرار دارند مانند تعرفه‌های بیشتر، کاهش تولید و تحریم‌ها، ریسک‌هایی را برای دورنمای کوتاه مدت دربردارند.

تداوم احیای اقتصادی جهانی که پیش‌بینی می‌شود رشد بالاتر از نرخ ۳.۱ درصد سال گذشته را به همراه بیاورد، قیمت‌های نفت را بالا برده و به افزایش ۱۰ درصدی آنها در سه ماهه نخست کمک کرد.

رشد نگرانی‌های ژئوپلیتیکی بویژه چشم انداز وضع تحریم‌های مجدد علیه ایران و تنش‌ها در خاورمیانه نیز باعث شد قیمت‌ها در مارس افزایش پیدا کند. قیمت‌ها در آوریل تا بالای ۷۵ دلار در هر بشکه صعود کردند.

به گفته جان بافس، اقتصاددان ارشد بانک جهانی و نویسنده این گزارش، با کاهش قابل توجه مازاد ذخایر جهانی، قیمت‌های نفت از زمانی که اوایل سال ۲۰۱۶ به کف رسید، بیش از دو برابر افزایش یافته است.

تولید نیز محدود شده از جمله کاهش تولیدی که با هماهنگی تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک اجرا می‌شود و همچنین اقدامات چینبرای کاهش آلایندگی تولید انرژی و فلزات و این مسئله قیمت‌ها را تقویت کرده است.

تقاضای قوی برای نفت و پایبندی بالای تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک به محدودیت عرضه، کمک کرده است بازار دچار کمبود عرضه شود.

بر اساس گزارش بانک جهانی، تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین که با وضع تعرفه‌های سنگین برای واردات فولاد و آلومینیوم از سوی دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا برانگیخته شد، بر قیمت همه فلزات تاثیر گذاشته است.

قیمت آلومینیوم پس از اعلام تحریم‌های آمریکا علیه روسال – بزرگترین تولیدکننده آلومینیوم روسیه – که بیش از شش درصد از تامین جهانی را برعهده دارد، به بالاترین حد در هفت سال اخیر صعود کرده بود. قیمت نیکل نیز به دلیل واهمه بازار نسبت به گسترش تحریم‌های آمریکا به سایر تولیدکنندگان روسیه، افزایش یافت.

منبع: افکارنیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه