چینی‌ها چگونه در بازار خودروی ایران پیشروی کردند؟

چینی‌ها با شرایط فروش بسیار مناسب توانسته‌اند بازار را به‌سمت خرید این خودروها هدایت کنند.

چینی‌ها چگونه در بازار خودروی ایران پیشروی کردند؟

به گزارش هشت دی، در سال‌های اخیر خودروسازان چینی به شکل بی‌سابقه‌ای رشد و پیشرفت داشته‌اند. آن‌ها با داشتن استراتژی صحیح و مدون پیش آمده‌اند و طی این سال‌ها با انواع خودرو و سگمنت‌های قیمتی، بازار خودروی کشورمان را ارزیابی کرده و در دست گرفته‌اند.

اما برنامه چینی‌ها در این مدت چه بوده و چگونه توانسته‌اند بازار را تغییر دهند و سطح قیمتی و کلاس خودرویی خود را از زیر ۵۰ میلیون‌تومان در سال‌های ابتدایی، به بالای ۱۲۰ میلیون تومان در شرایط فعلی برسانند و اتفاقا همچنان هم فروش خوبی داشته باشند؟

در همین زمینه بابک صدرایی کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: به هر صورت خودروهای وارداتی درحال افزایش قیمت هستند. افزایش تعرفه و افزایش قیمت ارز باعث شده است خودروهای وارداتی روز به روز بیشتر از دسترس مردم خارج شوند.

وی می‌افزاید: از سوی دیگر جامعه تغییر و تحولاتی را به خود دیده است. در حال حاضر تقاضا برای خودروهای زیبا با آپشن‌های بالا به‌وجود آمده است که نه خودروسازان داخلی از پس عرضه این نوع خودروها برآمده‌اند و نه قیمت خارجی‌های وارداتی برای همگان قابل‌دسترس بوده است. چینی‌ها این خلا موجود را به‌خوبی درک کردند و وارد بازار ما شدند.

صدرایی با بیان این‌که چینی‌ها به خوبی خلا موجود بین خودروهای داخلی و خودروهای گران خارجی را پیدا کردند و توانستند آن را پوشش دهند، اظهار می‌کند: یعنی در واقع چینی‌ها نیاز افراد به خودروهایی با آپشن بالا و زیبا را برطرف کردند که گران و خارجی بودند و مردم توانایی خرید آن‌ها را نداشتند.

وی دیگر دلیل اقبال به خودروهای چینی را فروش مناسب می‌داند و می‌گوید: در کنار این موضوع، چینی‌ها با شرایط فروش بسیار مناسب توانسته‌اند بازار را به‌سمت خرید این خودروها هدایت کنند.

صدرایی در پاسخ به این پرسش که آیا چینی‌ها بازار را تغییر داده‌اند یا این بازار ایران بوده که باعث تغییر رویکرد و پیشرفت چینی‌ها شده است، می‌گوید: این‌که چینی‌ها ذائقه بازار را تغییر دادند یا بازار به‌سمت خودروهای چینی حرکت کرده،‌ مانند یک معادله شیمیایی دوطرفه است.

بازار خودروی ما با ورود خودروهای خارجی به ایران دچار تغییر ذائقه شد و خواسته مردم به‌سمت خرید خودروهای ژاپنی و کره‌ای (به‌صورت ویژه به‌سمت خودروهای کره‌ای) تغییر پیدا کرد.

وی می‌افزاید:‌ چینی‌ها نیز از این فرصت استفاده کردند و بازار را که خواهان خودروهای ارزان‌تر و درعین‌حال آپشنال‌تر بود، به دست آوردند.

این کارشناس صنعت خودرو می‌گوید:‌ نکته‌ای که نباید از نظر دور داشت، این است که به هرصورت بازار ایران از یک بازار انحصاری به یک بازار نیمه‌رقابتی تبدیل شده است. هرچند تا رسیدن به استانداردهای جهانی فاصله بسیاری دارد، اما این که فکر مردم در خرید خودرو تغییر پیدا کرده بسیار مهم است. مردم ایران مردمی هستند که طراحی زیبا، آپشن بالا و موتور پرقدرت را بسیار دوست دارند.

وی درخصوص این‌که چرا چینی‌ها از حضور در بازار سگمنت زیر ۵۰ میلیون‌تومان کوچ کرده و به بازه‌های قیمتی بالاتر رفته‌اند، می‌گوید: موضوع دیگر درخصوص استراتژی چینی‌ها در بازار کشور ما، بحث تغییر سگمنت خودروهای چینی است. بازار ایران در بحث خودروهای زیر ۵۰ میلیون‌تومان در اختیار خودروسازان داخلی و دارای رقابت بسیار سخت و پیچیده‌ای است.

وی می‌افزاید: چینی‌ها متوجه شدند که رقابت در بازار خودروهای کمتر از ۵۰ میلیون‌تومان بسیار سخت است و به همین دلیل سطح سگمنت قیمتی خود را افزایش دادند.

یعنی آن‌ها متوجه شدند که رقابت با خودروسازان داخلی در این این رنج قیمتی سخت است و باید سگمنت قیمتی خودروهای خود را بالاتر بیاورند به سطح قیمتی ۱۰۰ میلیون‌تومان برسانند تا با شرایط فروش مناسب، بسیاری از مشتریان را جذب خودشان کنند.

صدرایی تاکید می‌کند: آن‌ها حتی مشتریان سگمنت‌های بالاتر را مجاب کردند تا با خرید این خودروها در سگمنت پایین‌تر انتخاب ارزشمندی داشته باشند.

صدرایی با مقایسه بین خودروهای خارجی و خودروهای چینی و بحث انتخاب مردم می‌گوید: برای داشتن خودرویی با آپشن بالا و موتور قدرتمند، باید چیزی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون‌تومان هزینه کرد. در حال حاضر می‌توان با پول یک خودروی شهری کوچک وارداتی، یک خودروی شاسی‌بلند خانوادگی چینی خریداری کرد.

در نتیجه استراتژی چینی‌ها این است که به سگمنت‌های پایین‌دستی وارداتی حمله کنند و بنابراین با پیش‌پرداخت بسیار پایین و در حد خودروهای داخلی می‌توانید یک شاسی‌بلند چینی سوار شوید.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که چینی‌ها مشتریان خودروهای داخلی و خارجی را جذب کرده‌اند، اظهار می‌کند: از این جهت چینی‌ها مشتریان خودروهای داخلی و مشتریان خودروهای ارزان‌تر و کوچک خارجی را تشویق به خرید خودروهایشان می‌کنند.

به نظر من این استراتژی صحیحی است که چینی‌ها در پیش گرفته‌اند و با تنوع محصول و تنوع فروش در نظر گرفته،‌ به خوبی بازار را پوشش داده‌اند.

منبع: دنیای خودرو

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه