"نیما" می تواند بازار ارز کشور را مدیریت کند

ارز مجازی چیست؟! / مردم به “بیت کوین” اعتماد نکنند

چند وقتی است که صحبت از ارزهای مجازی شده است، در این گزارش برآن هستیم که نقش ارزهای مجازی را بازگو کرده و مهمترین آن ها یعنی بیت کوین را بررسی کنیم.

ارز مجازی چیست؟! / مردم به “بیت کوین” اعتماد نکنند

به گزارش خبرنگار ۸دی، چند وقتی است که صحبت از ارزهای مجازی شده است، در این گزارش برآن هستیم که نقش ارزهای مجازی را بازگو کرده و مهمترین آن ها یعنی بیت کوین را بررسی کنیم.

بیت‌ کوین تشابهات فراوانی با سایر واحدهای پولی دارد؛ مهم‌ترین آن هم این است که روز به روز تعداد بیشتری از بازرگانان، خرده‌فروشان و اشخاص چه به‌صورت آنلاین و چه به‌صورت آفلاین، بیت‌ کوین را به‌عنوان یک واحد پولی می‌پذیرند.

بیت کوین نوعی واحد پول دیجیتال و کاملاً مجازی است که در شبکه اینترنت جابه جا می‌شود. بیت کوین توسط هیچ بانک مرکزی پشتیبانی نمی‌شود بنابراین می‌توان گفت، ما به ازای آن، هیچ پشتوانه‌ای نظیر آن چه به عنوان پشتوانه پول می‌شناسیم، وجود ندارد. ارزش بیت کوین، حاصل کمیابی خود و جذابیت تلاش برای حل یک مسئله رایانه‌ای است که صرفاً توسط رایانه‌ها و در قالب شبکه اینترنت انجام می‌شود.

 

 

این مسئله یک جواب ندارد و با یافتن یک جواب، حل مسئله بعدی در این قالب انجام می‌شود. همچنین با حل هر مسئله، یک کد رایانه‌ای ناظر به بخش یا تمام یک واحد بیت کوین به کسی که آن را حل کرده است، تعلق می‌گیرد.

البته ظاهراً این برنامه رایانه‌ای به گونه‌ای نوشته شده است که تعداد جواب‌های نهایی آن محدود است. همچنین سرعت دست یابی به پاسخ‌ها یا در حقیقت همان بیت کوین‌ها به مرور کمتر می‌شود.

از آن جایی که این ارزها، به عنوان تهدیدی برای قدرت حاکمیتی بانک‌های مرکزی دنیا در حوزه پولی به شمار می‌روند، لذا تعداد قابل توجهی از بانک‌های مرکزی دنیا، سعی در محدود کردن این حوزه پولی جدید دارند. به عنوان مثال بانک مرکزی اروپا پاییز سال گذشته و بانک تسویه حساب‌های بین المللی که به عنوان پدر بانک‌های مرکزی دنیا محسوب می‌شود، بهمن سال گذشته در قبال این ارز‌ها موضع گرفتند.

اما نکته ضعف و نکته خطر بیت کوین ناشناخته بودن این ارز است شما نمی دانید پول خود را به چه نهاد یا حتی کشوری می سپارید و این پول به راحتی می تواند از دست شما خارج شود زیرا هیچ شعبه قانونی در ایران و حتی سایر نقاط جهان ندارد.

نظر بانک مرکزی درباره بیت کوین

در جلسه سی‌ام شورای عالی مبارزه با پولشویی در تاریخ ۹ دی ماه ۱۳۹۶، به کارگیری ابزار بیت کوین (Bit Coin) و دیگر ارز‌های مجازی در تمام مراکز پولی و مالی کشور ممنوع اعلام شد.

بر اساس این گزارش، از آن جایی که انواع ارز‌های مجازی از این قابلیت برخوردار هستند که به ابزاری برای پولشویی و تامین مالی تروریسم و به طور کلی، جابه‌جایی منابع پولی مجرمان بدل شوند، حوزه نظارت بانک مرکزی برای پیشگیری از وقوع جرایم از طریق ارز‌های مجازی، موضوع ممنوعیت به کارگیری ارز‌های مجازی را به بانک‌ها ابلاغ کرده است.

از این رو، با توجه به اهمیت موضوع، تمام شعب و واحد‌های تابعه بانک‌ها و موسسات اعتباری و صرافی‌ها باید از انجام هر گونه خرید و فروش ارز‌های مذکور یا انجام هر گونه اقدامی که به تسهیل یا ترویج ارز‌های یاد شده بینجامد، به طور جد اجتناب کنند. همچنین شایان ذکر است با متخلفان، برابر قوانین و مقررات مربوط برخورد خواهد شد. ‏

سامانه ارزی نیما چیست؟

نیما که همان نظام یکپارچه معاملات ارزی است و برای اینکه خریداران و فروشندگان بتوانند به راحتی ارز را تامین نمایند توسط بانک مرکزی راه اندازی شده است و فعالیت خود را شروع کرده است.

خریداران و فروشندگان به وسیله این سامانه می توانند در محیط الکترونیک، فرآیندهای ارزی خود را با توجه به نیازهایشان انجام بدهند.در اولین گام همه ی صرافی ها به عنوان فروشنده ارز و وارد کننده برای تامین نمودن ارز کالاهای وارداتی به عنوان متقاضی خرید ارز به شمار می روند این سامانه (سامانه نیما) برای سیاست گذاران مدیریت بازار ارز را فراهم نموده و همچنین برای متقاضیان ارز امکان فعالیت های روشن و دقیق را محیا کرده است.

در صورتی بازرگان ها می خواهند سفارش های غیربانکی شان را ثبت کنند باید به سامانه جامع تجارت مراجعه نمایند.

سامانه نیمه توسط بانک مرکزی راه اندازی شده است تا هر گونه فعالیت در جهت تامین ارز و سفارش های غیر بانکی به راحتی انجام گردد.

با توجه به هماهنگی و همکاری های که بین وزارت صنعت معدن و تجارت و بانک مرکزی وجود داشته است، بازرگان ها می توانند به سامانه جامع تجارت مراجعه نمایند و در صورتی درخواستی در جهت تامین ارز ثبت سفارشات غیربانکی دارند، انجام بدهند.

این داده ها و اطلاعات ها به شکل سیستمی به سامانه نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی ) انتقال داده خواهد شد و جواب های صرافی ها نیز برای بازرگانان قابل مشاهده است و در نتیجه آنها می توانند برای خرید ارز اقدامات لازم را انجام بدهند.

در مرحله اول، درخواست برای ارزهای یورو و یوآن قابل انجام بوده و در مرحله های بعدی نیز می توانند برای دیگر ارزها نیز درخواست های خود را ثبت نماید.

در سامانه نیما این امکان محیا شده که صرافی ها بتوانند درخواست های متقاضیان ارز را ببینند.

در این سامانه راهنمای کاملی وجود داشته است که کاربران می توانند برای استفاده از آن اقدام به مطالعه راهنما نمایند.

صرافی ها اگر به پایگاه اطلاع رسانی سنا مراجعه نمایند و منوی نیما را انتخاب کنند می توانند درخواست ها و پیشنهادهای خرید را مشاهده نمایند و در نتیجه برای تامین ارز متقاضی ها اقدام نمایند.

سامانه نیما بدون نقص نیست

به گفته سیف رئیس بانک مرکزی، سامانه نیما صددرصد بدون نقص نیست و در عمل ممکن است نواقص آن مشاهده شود اما می دانیم که قرار نیست درجا بزند و هرچه جلوتر برویم تکامل پیدا می کند.

رئیس بانک مرکزی با بیان اینکه برای تشخیص گروه های نیاز ارزی شاخص هایی در نظر داشته اند، اظهار داشت: از روز اول برای گروه های نیاز برنامه هایی داشتیم و اگر در آینده شرایط باز شود محدودیت ها را یا کم می کنیم یا برمی داریم.

در ابتدای راه نیاز داشتیم میزان منابع محدود ارزی کشور را محدود کنیم تا کار روانی که روی بازار صورت می گرفت را کنترل و التهاب را از بین ببریم به همین جهت اعتقاد داریم که سامانه نیما در زمینه فعالیت بازار ارز ترمز ایجاد نمی کند بلکه همه چیز پشت صحنه انجام می گیرد و صادرکننده و واردکننده این سامانه را حس نخواهد کرد.

به گفته کارشناسان سامانه نیما تاثیرات منفی التهاب احتمالی را خنثی می کند و این سامانه به بانک مرکزی در زمینه تخصیص منابع ارزی ابتکار عمل می دهد و می تواند بازار ارز کشور را مدیریت کرده و جایگزین مناسبی برای بیت کوین باشد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه