لنزی که از نابینایی در دیابتی‌ ها جلوگیری می‌کند

رعایت نکردن رژیم غذایی می‌تواند یک فرد دیابتی را در معرض خطر جدی نابینایی قرار دهد در همین راستا کارشناسان به تازگی نوعی لنز طبی هوشمند تولید کرده اند که از نابینایی مبتلایان جلوگیری می‌کند.

لنزی که از نابینایی در دیابتی‌ ها جلوگیری می‌کند

به گزارش۸دی، کارشناسان به تازگی نوعی لنز طبی هوشمند تولید کرده اند که در ساختار آن میله‌های کوچک از جنس تریتیوم (tritium) وجود دارد.

این لنز می‌تواند برای جلوگیری از نابینایی ایجاد شده بر اثر ابتلا به بیماری دیابت نوع دو در افراد مورد استفاده قرار گیرد؛ یکی از مراحل پیشرفته ابتلا به بیماری دیابت، آسیب به بخش‌های حساس چشم و بروز کم بینایی یا نابینایی است که حال دانشمندان روش جدیدی برای کمک به مبتلایان به دیابت کشف کرده اند.

بر اثر رتینوپاتی دیابتی، بیماران مبتلا به دیابت بینایی خود را از دست می‌دهند، زیرا عروق خون رسان ظریف در چشم دچار آسیب شده و بر اثر کاهش جریان خون به سلول‌های عصبی در شبکیه چشم، این سلول‌ها می‌میرند و فرد دچار نابینایی می‌شود.

در این وضعیت بدن تلاش می‌کند تا با رشد عروق خونی جدید در شبکیه چشم این مشکل را برطرف کند که البته سبب خونریزی و آسیب به شبکیه می‌شود، در این حالت به جای رشد سلول‌های جدید، زخم درون بافت چشم ایجاد می‌شود و سلول‌های عصبی از بین می‌روند و به تدریج بیمار بینایی خود را از دست می‌دهد.

درمان‌های مختلفی برای برطرف کردن مشکل رتینو پاتی چشم در مبتلایان به دیابت وجود دارد مانند لیزر درمانی برای از بین بردن آسیب‌های درون شبکیه یا تزریق دارو درون چشم که سبب کاهش رشد عروق خونی جدید می‌شود.

در این فناوری جدید که به وسیله تیمی از دانشجویان کالج کالتچ انجام شده است، از نوعی لنز تماسی هوشمند استفاده می‌شود که دارای میله‌های کوچک تریتیوم است که مشابه آن برای روشن کردن عقربه‌های ساعت مچی در شب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این میله‌ها برروی هریک از لنز‌ها قرار داده می‌شوند و زمانی که چشم‌ها بسته است درخشندگی تولید شده از این میله‌ها به وسیله سلول‌های شبکیه چشم جذب و به این ترتیب مانع از نابودی و مرگ سلول‌های چشمی می‌شود.

برخلاف فناوری‌های پیشین، این میله‌های درخشان سبب بی خوابی فرد نمی‌شوند، زیرا لنز کاملاً هم جهت با حرکت چشم می‌چرخد و نور بازتابش میله‌ها به وسیله مغز نادیده گرفته می‌شود.

آزمایش‌های اولیه این لنز تماسی برروی بیماران با درصد بالایی موفقیت آمیز بوده است و دانشمندان امیدوار هستند با آزمایش‌های آتی و گرفتن مجوز از FDA بتوانند از این روش درمانی حدید برای کمک به بیماران دیابتی با مشکل چشمی استفاده کنند.

منبع: بهداشت نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه